דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתחיל מחדש-אימון לזוגיות בפרישה מהעבודה 

מאת    [ 02/02/2008 ]

מילים במאמר: 857   [ נצפה 3112 פעמים ]

מאת פנינה מילוא - מאמנת לחיים מלאים www.lifecoacher.co.il
אם ברצונך לקבל חומרים נוספים בנושא "זוגיות בפרישה מהעבודה", הרשם לרשימת התפוצה בקישור הבא: http://temura.mypages.co.il/pages/5637

"סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר" (לאה נאור)

בעידן המודרני עומדת הזוגיות במבחן מתמיד בכל שלב משלבי החיים. החל מהשלבים המוקדמים של הזוגיות וכלה בשנות הזוגיות המתקדמות, הציפיות הגבוהות, הלחצים הרבים, האינטנסיביות, הרצון להשיג כמה שיותר, ולהשקיע כמה שפחות, אינו תורם לזוגיות. הפרדיגמה "לא נשארים יחד אם זה לא מתאים" לעומת הפרדיגמה הקודמת "מנישואים יוצאים רק ע"ג אלונקה" איננה מחזקת את המצב.

הפרישה עצמה מהווה תהליך המפר את האיזון שבזוגיות, איזון שנרכש לאחר הרבה שנות נישואים. למרות החשיבות של הזוגיות בעיני כל הזוגות הפורשים, זהו אחד הנושאים הרגישים ביותר, המעסיקים את העומדים לפרוש מעבודה, מעטים מעיזים לדבר עליה, לגעת בה או להתמודד איתה. חלק מדחיקים את החששות, ומקווים שכמו שצלחו את המשברים עד עתה ימשיכו כך גם בעתיד. אלה שהיו עסוקים בעבר בהישרדות אומרים, שכשם שהתגלגלו ושרדו עד עתה, כך ימשיכו גם בעתיד לבוא. לא רבים רואים את ההזדמנות לצמיחה, להתפתחות ולשיפור איכות החיים שמביאה עימה הפרישה.

הפרישה חושפת את הזוג להתמודדות עם משמעות הקיום הזוגי, ועם הקונפליקטים המתעוררים מחדש עם הפסקת העבודה, ומשום ההבדלים שבצרכי הגברים והנשים בשלב זה של חייהם.
זו תקופה סוערת מבחינה רגשית, המעלה שאלות ותהיות וגורמת לרגישות גבוהה מבחינת הזוגיות. יחד עם זאת, אובדן החומות המגנות מאפשר נגיעה בגרעין האנושי של הפרט והזוג. דווקא אז, ניתן לעשות בירור ערכים, צרכים ואף לבנות חזון אישי ומשותף לזוג. תהליך זה יביא אותם לאיכות חיים מלאה, המתאימה יותר - למי שהוא - למי שהיא - ולשניהם יחד.

הסיבות לרגישות הגבוהה במערכת הזוגית הינן:

1. אובדן פתח מילוט. העבודה סיפקה לזוגות שמערכת היחסים שלהם דשדשה, פתח מילוט מצוין, שכן ישנם זוגות שכמעט לא נפגשו אחד עם השני, עבדו שעות רבות, עסקו בפנאי, ובסופי שבוע ארחו את המשפחה. זוגות אלה לא היו צריכים במהלך שנות עבודתם להתמודד עם יחסים ריקים מתוכן, ולא אחת פנו אלינו בסדנאות פורשים ושתפו אותנו בחרדה מה יעשו עם בני זוגם עם הפרישה.

2. פער בין המינים. בסדנאות ההכנה לפרישה שהעברנו, בלט השוני בצרכים של הגברים והנשים, הגברים ציפו מבנות זוגם לתשומת לב, התחשבות, הבנה קבלה ואישור, ואילו הנשים ביקשו שותפות, עצמאות, צמיחה ושלא יפריעו להן בעיסוקיהן. הגברים ביטאו תלות רגשית והנשים רצון למרחב ועצמאות. היו מקרים בהם מנעו הנשים מבן זוגן לפרוש מעבודתו מחשש שחזרתו הביתה תמנע מהן את העצמאות שהשיגו עם סיום פרק גידול הילדים.
לשוני זה יש אסמכתא בספרות המקצועית, האומרת שגברים מעל גיל 40 מפתחים תכונות "נשיות", והנשים בגיל זה מפתחות תכונות "גבריות".

3. קונפליקט צרכים: אחד הקונפליקטים המתעוררים עם הפרישה, הינו הדרך בה כל אחד מבני הזוג יגשים עצמו. אחריה קורה, לא אחת, שאחד מבני הזוג נמצא בשלב הגבוה ביותר בסולם הצרכים של מסעו במימוש עצמי, ובת-זוגו נמצאת עדיין בשלב הבטחון שבסולם. בת הזוג, הנמצאת בשלב הבטחון, לא תוכל לאפשר לבן-זוגה להגשים את עצמו, כאשר לאותו מימוש יש עלויות כלכליות. זהו רק אחד מהקונפליקטים הנחשפים בתהליך. אימון לזוגיות בו יחקרו בני הזוג את רצונותיהם, חלומותיהם האישיים והזוגיים, יתן פתח ליצירת ביטוי אותנטי של הפרט בתוך הזוגיות והזוג עצמו.

השוני בין בני הזוג, שבא לידי ביטוי בשלב הזה, מודחק ומטושטש לא אחת, בשל החשש לפתוח "תיבת פנדורה". העלאת הקונפליקטים בתהליך המכבד את השונות בין בני הזוג פותח פתח של הידברות. אחת הדרכים הנפוצות לפתרון קונפליקטים הינה הוויתור, ולראייה - האמרה העממית הנפוצה האומרת: "בנישואין צריך לוותר". יש אמת באמרה זו, אך כשזו הופכת לדרך היחידה כמעט לפתרון קונפליקטים, הצד המוותר, בסופו של דבר, מוותר על עצמו.

תהליך הפסקת העבודה, בין אם כתוצאה מפרישה מוקדמת המתרחשת בשנות ה- 50 לחיים וכלה בפרישה בגיל, יוצרת "ואקום", ומאפשרת לתכנים חדשים להיכנס למעגל החיים של הזוג.
האימון המתייחס לבניית עתיד, ליצירת איכות חיים ואיזון, הינו הכלי המתאים ביותר להתמודדות בשלב הזה בחיים.
המפגש האימוני מאפשר לכל אחד מבני הזוג לזהות את המקום בו הוא נמצא, דרך תרגיל מעגל החיים, לבטא את רצונו לגבי הדרך בה הוא היה רוצה לחיות את חייו, להגדיר את משמעות איכות החיים עבורו, לזהות את הפער בין הרצוי למצוי של עצמו, שלו עם בן/בת זוגו ולתכנן יחד את הדרך להגיע למטרתם.

עצם העלאת הנושאים ע"י כל אחד מבני הזוג חושף את המחשבות והרצונות שהיו חבויים בתוכם. המרחב האימוני הבטוח, המקבל את השונה, מעודד ביטוי אישי אותנטי, ללא ביקורת או שיפוטיות, תוך הבנה או הקשבה, מאפשר לבני הזוג לראות לעומק את שאיפותיהם, ואת המשותף והשונה ביניהם.
בדרך-כלל, אני חווה הפתעה וסקרנות שמתעוררת בין בני הזוג. העלאת השאלות, הלגיטימציה לגילוי האישי, ההתחברות לרצונות האישיים, מעוררת אנרגיה חדשה ותהליך של התחדשות.

אימון לזוגיות יאפשר לזוג להתמודד באופן כן ואמיתי עם המצב החדש, ולנצל את ההזדמנות שבה הוא חשוף, פגיע ליצירת הסכם נישואין חדש, מודע, ומתאים לצרכים המשתנים בין בני הזוג.
זוגות המוכנים לקחת סיכון, להתעמת ולבחון את השונות ביניהם, ולתת לה מקום וכבוד, לאפשר לכל אחד מבני הזוג לבטא את ערכיו, צרכיו וחזונו, תוך שמירת ה"לחוד והיחד שלהם", אלה יכולים לצמוח בשלב הזה בחיים יותר מאשר כל שלב אחר בחייהם, היות ובשלב הזה קיימת בשלות רגשית ונפשית, משאבי זמן וכסף המאפשרים הגשמה בנושא הזוגיות כמו בכל התחומים האחרים.

שכן "המטרה היחידה בחיים היא להיות מה שהיננו, להיעשות למה שאנו מסוגלים להיות"
(רוברט לואיס סטיבנסון).

כתבה: פנינה מילוא מאמנת לחיים מלאים, בוגרת COACINIG ACADEMY קורס בסיסי, CORE עם שרה ארבל.
בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, עוסקת למעלה מ 18 שנה בתחום פרישה מהעבודה על כל מגוון ההיבטים .
פנינה מילוא,מנחה ,מרצה בנושא הפרישה מהעבודה על ההזדמנויןת הטמונות בה.האימון לזוגיות הינו תחום חדש המוסיף ראיה וכלים חדשים להתמודדת עם הנושא.
www.lifecoacher.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב