דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול טבעי במתח לחץ או חרדה 

מאת    [ 19/01/2013 ]

מילים במאמר: 1094   [ נצפה 3520 פעמים ]

הרופא ייתן לך תרופה. הפסיכולוג ילמד אותך לחיות עם זה. אבל האם יש דרך להיפטר מזה? השלב הראשון בהגשת עזרה לאדם הסובל ממתח, לחץ או חרדה היא למצוא את הדבר המדוייק שגורם אותם, ולטפל בדיוק בו עד שמושגת הקלה. מהם, אם כן, הגורמים המדוייקים למתח, לחץ או חרדה?
מי שמאמין שבליעה של תכשיר כלשהו תפתור את כל בעיותיו כבר לא מאמין ביכולתו שלו לעשות משהו בקשר אליהן, או מרגיש שיש לו יותר מדי בעיות מכדי להצליח בזה. אכן נדרש הרבה אומץ כדי להסתכל על הבעיות שלנו ונדרשת התמדה כדי לטפל בהן, אולם את הגמול האדיר שמקבלים מכך שום סם או תרופה לא יכולים להעניק.
הנה הרשימה: 

1. לחץ כלכלי, חובות, קושי לעמוד בהתחייבויות- כן, זו סיבה נפוצה למתח. במציאות חיים שיש בה עומס כלכלי לא הוגן, חייבים לדעת כיצד לארגן את החיים באופן כזה שיהיה לך מספיק משאבים, שלא תהיה תלוי או חייב לאחרים, ושלא תעמוד במצב שבו אתה לא יכול לעמוד בהתחייבויות שלך. אדם שלא עומד בהתחייבויות שלו נמצא במצבים של לחץ ורגשי אשמה. עד שלא מטפלים בהתחייבויות הללו בשלמותן כל ניסיון אחר לטפל במתחים שלו נדון לכישלון. כאשר אדם כזה הולך לטיפול פסיכולוגי הוא מבזבז זמן ומשאבים. כאשר הוא נוטל תרופות נוגדות חרדה הוא עולה על מסלול  של תלות והחמרה הדרגתית של החרדה.
הטיפול: קבלתכלים יישומיים לניהול מצבי משבר כלכלי. העיקרון הוא לתכנן איך בהדרגה רמת ההכנסות תעלה עד שתעבור את רמת ההוצאות וההפרש יוקצה לתשלום החובות.

2. קשר עם אדם קשה או מכביד (הורה, בן זוג, בוס, קולגה וכו')- מלא את עצמו, מתעלם, מזלזל בדיעות של אחרים, מתנשא או ביקורתי. תמיד "יודע" מה נכון ומוכיח לאחרים שהם טועים. חושבים פעמיים לפני שמנסים לענות לו. אי אפשר להגיע איתו להסכמה או לגרום לו להודות בטעות או להתנצל. זה יכול להיות גם אדם מודאג וחרדתי שהכל צריך ללכת בדרכו שלו. חוסר היכולת להשפיע עליו גורם לעצבנות, כעס, חסר אונים או ייאוש מדכא. קשה מאד להתנתק ממנו, עקב קירבה זוגית, משפחתית או שיקולי פרנסה או קריירה.
הטיפול: שינוי מהותי בדרך שניגשים אליו מדברים איתו. אם האדם הזה הוא אכן הגורם האמיתי למצב, תתרחש הקלה ברורה במתח, בלחץ או בחרדה.

3. טראומה נפשית או גופנית שהאדם עבר-  כגון: ילדות קשה, אובדן (מות אדם קרוב), פרידה כואבת, השפלה, חבלה גופנית, תאונה, ניתוח או לידה (לאישה). מקרים כאלה משאירים צלקת בנפשו של האדם, וזו מתעוררת לחיים בשלב מאוחר כלשהו (פוסט טראומה) ויכולה להפוך אותו לאומלל מאד. רוב האנשים לא מצליחים לשים בעצמם את האצבע על מקורו של הסבל הזה וגם אם כן, אינן מצליחים להיפטר מהשפעתו המייסרת.
הטיפול: בעזרת אדם מיומן מוצאים את הזמן המדוייק שבו הטראומה קרתה, ומספרים לו בדיוק מה קרה שם עד שהמטען הרגשי הכבד של המקרה משתחרר בצורה של דמעות או צחוק. לרוב  יש צורך לשחרר מטען כזה מרצף של כמה אירועים. קיימות כיום שיטות מודרניות המאפשרות שחרור מטען רגשי רב בזמן קצר והקלה משמעותית ביותר.

4. חשיפת יתר לחדשות- כלי התקשורת מעמיסים עלינו אינפורמציה מדאיגה בשפע של מהדורות חדשות, מבזקים, אתרי חדשות, ועיתוני חדשות המחולקים חינם. כלי התקשורת והעיתונאים מחוברים לכל מוקדי החירום של המשטרה, מגן דוד, מכבי אש הצבא ובורסות הכספים בעולם. הם גם מקבלים מידע חדשותי כזה מכל רחבי העולם. התוצאה: סיקור בלתי פוסק של אסונות, התקפות טרור, פשעים, ואיומים כלכליים. למידע כזה יש השפעה מדכאת ומייאשת. הצפה מתמשכת של הציבור במידע כזה גורמת למתח, לחץ, חרדות ואף מחלות גופניות ממש.
הטיפול: לחסום כמה שיותר ערוצי תקשורת חדשותיים מלהגיע אליך. להפסיק את ההרגל הממכר של לפתוח אתרי חדשות בכל הזדמנות או לקרוא עיתון בגלל שהוא מחולק חינם. כמו כן להשקיע את הזמן הזה בפעילות מועילה שלא פוגעת ביציבות הנפשית.

5. צריכת סמים בעבר או בהווה- כגון אלכוהול, סמים, תרופות הרגעה, משככי כאבים, ריטלין או כדורי שינה. אנשים מתחילים ליטול סמים או תרופות כדי להקל על מיחושים או תחושות שהם מתקשים לסבול, כגון ייסורי מצפון, אשמה, בושה או חרטה. במקרים רבים מתגלה כי אנשים נוטלים סמים לשם הרס עצמי, כדי לגמול לעצמם על כישלון, על נזק שגרמו לאדם אהוב או טעות מבישה שעשו בעברם ולא העיזו מעולם להודות בו ולתקנו. סמים ותרופות מצטברים במערכת העצבים. כאשר הם משתחררים מדי פעם לדם הם גורמים בעצמם לתגובות של לחץ, סערות נפש ומיחושים לא מוסברים.
הטיפול: אם אתה עדיין נוטל סמים או תרופות תצטרך להתחיל בגמילה הדרגתית, בתיאום עם הרופא. לאחר הפסקתם המלאה יהיה עליך לנקות את הגוף מכל שאריות הסמים שהצטברו ברקמות השומן ובמערכת העצבים, כיון שרק כך ניתן להיפטר מהתלות ומהדחף להמשיך ליטול אותם. רק מי שניקה את הגוף ממשקעי הסמים שהיו בו יכול להבין עד כמה סמים ותרופות מערפלים את המחשבה וגורמים לתחושת לחץ מתמידה, ועד כמה גדולה ההקלה לאחר יציאתם המלאה מן הגוף. רוב מרכזי הגמילה הקיימים בארץ כיום הם תחנות לממכר סמים תחליפיים של חברות התרופות. חלק מסמים אלה, במיוחד מתדון, סבוטקס, תרופות אנטי פסיכוטיות  וקלונקס הן מהסמים המזיקים או הממכרים ביותר שקיימים.

6. קושי להחליט החלטה חשובה (בנוגע לעבודה, זוגיות או עסקים). האדם מתלבט, אבל לא מתקדם. חושש להפסיד משהו בכל כיוון שיילך בו, ומרגיש תקוע. אדם שלא מצליח לנוע בחיים לא מרגיש שהוא חי, והחיים עוברים לידו, והוא עלול למשוך אליו כל מיני צרות.
הטיפול: לזהות מהי אי ההחלטה שעוצרת את החיים מלהתקדם. לאסוף נתונים, לקבל החלטה שכלית ולא רגשית שתשיג את התוצאות הטובות ביותר בטווח הארוך ולבצע אותה. אם הפעולה הזו נעשית נכון, האדם מתמלא באנרגיות חדשות והחיים מתחילים לזוז קדימה בקצב מהיר בהרבה.

7. עומס מכביד של משימות לא גמורות, תחושה של הצפה ועומס, שנראה אין להן פיתרון מיידי.
הטיפול: פעולות שיוציאו את האדם מהבלבול. הכנת רשימה מפורטת של הדברים הלא גמורים. הקצאת זמן מסויים ללא הפרעות כדי לטפל בהן עד להשגת הקלה.

8. שקר, בגידה או מעילה באמונו של מישהו קרוב, שהאדם מסתיר (לעיתים גם מעצמו). הוא מתייסר, לא מעז לספר, חושש שמישהו יגלה, ולעיתים אף מאשים את האדם שבו בגד, כועס עליו, "ברוגז" איתו או "נוטש" אותו בטריקת דלת.
הטיפול: לספר בשלב ראשון למישהו מיומן את המעשה, ואז לתכנן ביחד איתו כיצד לתקן את הנזק, להחזיר את המצב לקדמותו ולשקם את הכבוד העצמי של האדם ששיקר או בגד. אנשים במצב כזה לרוב מתקשים לראות מה הם עשו ורואים רק את מה שעוללו להם. במקרה כזה חייהם יהיו מלאים בביקורת, כעס, האשמת אחרים ואף הרס עצמי. חשיפה של הטעויות שלנו איננה קלה או נעימה, אבל היא הדרך היחידה להסתכל על האמת, כדי שיהיה אפשר לתקן את הנזק, וכך לחזור ולהרגיש חלק מהחיים ולהצליח שוב ליהנות מהם.

9. דחף, או יצר מזיקים שמשתלטים לפעמים. כאשר נכנעים להם, עושים דברים שמתחרטים עליהם. האדם מייסר את עצמו על כך שעשה אותם, אבל אז מוצא עצמו עושה אותם שוב.
הטיפול: בעזרת אדם מיומן לאתר את הפעם הראשונה שבה נתת ליצר הזה להשתלט עליך ודרך רצף פעולות מדוייק לקחת אחריות ושליטה על הזמן הזה ומה שקרה בו. יש דרך החוצה מקשיים, יש אפשרות ויש תיקווה להשתקם מקשיים ובעיות ולהחלים!

אילן סלומון
מטפל, יועץ ורוקח
טיפול טבעי לנפש
לפני שנוטלים תרופות


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב