דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב בהריון: גורמים ודרכי טיפול 

מאת    [ 16/01/2013 ]

מילים במאמר: 825   [ נצפה 2132 פעמים ]

כאבי גב בהריון: גורמים ודרכי טיפול.

מעל 50% מהנשים סובלות מכאבי גב במהלך ההריון. כאבי גב בהריון יכולים להופיע בכל שלב . ברוב המקרים הכאבים מתגברים בין החודש הרביעי לחודשי ההריון האחרונים. הגורמים לכאבי גב בהריון הם לרוב מכאניים: התנגדות גבוהה יותר מול גרביטציה וכן עומס המשקל המשפיע בעיקר על גב תחתון ,החלשות שרירי הבטן והרקמות שמייצבות את האגן ואת עמוד השידרה, גורמים הורמונליים, פסיכולוגיים ובעיות בזרימת הדם .

יש סוגים שונים של כאבים במהלך הריון כגון: כאבי גב שמקורם במפרקים ובשרירים של עמוד השדרה המותני , כאבי גב שמקרינים הרגליים שמקורם הינו לחץ על אחד משורשי העצבים בעמוד השדרה המותני, כאבי גב שמקורם בדלקת במפרקי האגן עקב העומס והמשקל הרב שמעמיס על הרקמות ועל שרירי האגן  וכאבי גב שמופיעים בלילה.

הגורמים לכאבי גב בהריון:

*שינויים שעובר גוף האישה במהלך ההיריון

הם גורם משמעותי לכאבי גב ובעיקר גב תחתון. התפתחות העובר ועלייתו במשקל גורמים לאישה לאזן את יציבתה על ידי מתיחתו של עמוד השדרה המותני לאחור. שרירי הבטן נמתחים ויכולתם לתמוך ביציבה התקינה נפגעת.

* העלייה הקיצונית במשקל הגוף

גורמת אף היא לעומסים בלתי רגילים ובלתי צפויים על הגב. אישה בהריון יכולה לעלות 20 ק"ג ואף יותר ולכן  חשוב גם להקפיד על מעקב משקל הגוף.

*שינויים תנועתיים

וכתוצאה מכך שרירים הנמצאים בחוסר איזון מתמיד, חלקם מתכווצים וחלקם נמתחים וכן שינויים ביציבת עמוד השדרה.

* שינויים הורמונאליים

גוף האישה עובר שינויים הורמונליים. הורמון חשוב מאוד נקרא אלסטין (Elastin). אלסטין הוא חלבון מבני ברקמת החיבור בעל תכונות אלסטיות המאפשרות לרקמה לחזור לצורתה המקורית לאחר מתיחה או התכווצות. הוא מרכיב מרכזי מבין שניים בסיבים האלסטיים שברקמת החיבור. תפקידו בהריון הוא להגמיש את המפרקים, במיוחד את מפרק האגן הקדמי על מנת לאפשר לידה קלה יותר ולמנוע נזק. בגלל גמישות היתר המופיעה במפרקים, העומס הנוצר בגב התחתון נסבל אפילו אף פחות מבד"כ - דבר התורם לכאב.

איך תימנעי מכאבים מיותרים?

פעילות גופנית

אם התחלת להתאמן קודם הכניסה להריון, אם הכל תקין  ניתן להמשיך כל פעילות שהיית  רגילה לה. פעילות גופנית מומלצת כאשר ההריון תקין ובאישור רופא בלבד!

הפעילות הטובה ביותר לשיפור איזון הגוף היא שילוב של הליכה, שחייה ומתיחות. במהלך ההריון משתנה נקודת שיווי המשקל ולכן פעילות גופנית, חיזוק והארכת השרירים עשויים לשמור על יציבות הגוף ולמנוע כאבי צוואר, רגליים  וגב תחתון.

יציבה נכונה

הקפדה על קיומן של קשתות עמוד השדרה מפחיתה מאוד את העומסים השלילים שנוצרים על רקמות הגוף השונות. הריון מטבעו משבש את הקשתות האופטימליות בעיקר על ידי כך שהוא גורם להגדלת הקיעור המותני. הקפידי במידת האפשר על יציבה אופטימאלית לכל אורך ההיריון שלך.

עקרונות היציבה הנכונה הם:

עמדי זקוף וגבוה ,דמרי על הכתפיים במצב שנוטות לאחור והימנעי מנעילת ברכיים.

ישיבה נכונה

הקפידי על ישיבה בגב ישר. בכדי לקום למצב עמידה היעזרי בידייך  על-מנת שלא ליצור מעמסה רבה מידי על שריר הבטן . נסי להימנע מישיבה או נהיגה ממושכת  והימנעי מעמידה ממושכת. הימנעי מנעילת נעלי עקב ובדקי את עמדת המחשב והשימוש בו.(ישיבה ישרה ועיניים מביטות אל מרכז המסך)

שינה על הצד

שינה על הצד בריאה יותר לגב ותסייע למנוע כאבי גב. ברך כפופה אחת או שתיים והנחת כרית בין הברכיים ותחת הבטן יהפכו את השינה לנוחה יותר.

שמרי על המשקל במהלך ההריון

במהלך ההיריון שמרי על משקל גוף תקין. עודף משקל פוגע בפרקים ,בגב התחתון , בברכיים ובקרסוליים. מחקרים מראים בברור כי יש קשר הדוק בין עליה במשקל על רקע הריון או על רקע השמנת יתר  לבין הכאבים השונים בשרירים ובשלד.

הימנעי מעישון

מלבד הנזק לעובר עישון אף גורם לכאבי גב. הסיבה מדוע אינה ברורה. אחת ההשערות מעלה אפשרות שזה קשור לירידה באספקת הדם אל הרקמות השונות בגב החושפת אותן לנזק.

הפחיתי מתחים

למתח נפשי ולחץ יש השפעה ניכרת על התרחשותם של פתולוגיות רבות ,כאבי גב ועל קצב ההחלמה מהם. עיסוי, יוגה , נשימות ומנוחת צהריים יכולות למנוע פגיעות עקב הלחץ והמתח הרב.

הימנעי מהרמת משאות ושמרי על גופך בהתכופפות

פעולות אלו עלולות לגרום לחץ על שרירי הבטן לכן חשוב להתכופף בזהירות ולהימנע מהרמת חפצים כבדים .התנועה הנכונה היא כפיפת הברכיים עד למצב של ישיבה ללא כפיפה של הגב. יש לכופף את הברכיים בירידה וליישרן בעליה. בהרמת חפצים אין להשתמש בגב כמנוף אלא להתרומם באמצעות יישור הברכיים.

טיפולים משלימים

מחקרים הראו כי שיאצו יכול לעזור להקל מאוד על כאבי גב במהלך הריון ואף למנוע אם תשמרי על טיפול תחזוקתי של פעם בשבוע-שבועיים. כך גם עיסוי מתאים ע"י בעל מקצוע המתמחה בטיפולים לנשים בהריון. נשים רבות מעידות כי ביקורים סדירים אצל מטפלים ברפואה משלימה במהלך ההריון עזרו לגוף להתמודד עם השינויים הפיזיולוגיים שחלים בו ולהקלה על כאבי גב ושרירים. יש נשים שדיווחו גם על לידה קלה יותר לאחר הטיפולים .

 

כאבי גב לאחר הלידה

גם לאחר הלידה נשים חוות כאבים רבים. המטלות והפעולות המוטלות בדרך כלל על הנשים לאחר הלידה מוסיפות להרע את מצב גופה. בין המטלות הללו ניתן למנות את ההנקה של התינוק בתנוחות שונות, הנשיאה של התינוק תוך רכינה לא נכונה של הגב ועוד.

שיאצו ושיקום תנועתי אורטופדי הוא הטיפול המתאים ביותר לשיקום הגוף לאחר הלידה.

 

נוגה כדר בילנקו- שיאצו ושיקום תנועתי אורטופדי 050-7425257
www.nogakadar.co.il
http://www.facebook.com/nogashiatsu




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב