דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הודעה לעובד על תנאי עבודתו 

מאת    [ 16/01/2013 ]

מילים במאמר: 843   [ נצפה 3343 פעמים ]

הודעה לעובד על תנאי עבודתו

ההודעות השונות שחייב מעסיק למסור לעובד

חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב-2002 (להלן: "החוק") מחייב את המעסיק למסור לעובד הודעות שונות:

חובת מסירת הודעה בעת קבלה לעבודה - כאשר עובד מתקבל לעבודה חייב המעסיק למסור לו בתוך 30 יום (7 ימים אם מדובר בנער) הודעה שבה יפרט את תנאי העבודה שלו (סעיף 1 לחוק) עובד שהתחיל לעבוד לפני תחילת החוק - זכאי לדרוש הודעה על תנאי עבודתו.

הודעה על הפרשת תשלומים בעבור תנאים סוציאליים ? מסירת הודעה נפרדת כאשר המעביד מתחיל להעביר בפועל הפרשות (סעיף 2(א)(8) לחוק).

הודעה על שינוי בתנאי עבודה? אם תנאי העבודה משתנים יש למסור הודעה על כך (סעיף 3 לחוק).

מטרת ההודעה

"הדרישה למסור לעובד הודעה בכתב על תנאי עבודתו אינה ענין טכני, אלא מהווה חלק מהחובה לנהוג בתום לב ובדרך מקובלת ביחסי העבודה. בין תכליותיה ? ליידע את העובד באופן שקוף ומלא על כל תנאי עבודתו; לייתר אי הבנות או סימני שאלה ביחס לתנאי העבודה; ולמנוע מחלוקות משפטיות לגבי תנאי העבודה המוסכמים... הפרתו של חוק הודעה לעובד מהווה עבירה פלילית, אך יש לה גם השלכות במערכת היחסים המשפטית שבין העובד למעסיק. כך וכדוגמא, הפרת החוק עשויה להעביר את הנטל למעסיק, ככל שקיימת מחלוקת על תנאי העבודה". (ר' ע"ע (ארצי) 154-10 קלרה שניידר נ' ניצנים אבטחה בע"מ)

ההודעה אינה מהווה הסכם עבודה

בנוסח ההודעה יש גם לציין כי "אין באמור בה כדי לגרוע מכל זכות המוקנית לעובד מכוח כל דין, צו הרחבה, הסכם קיבוצי, חוזה עבודה או חוזה אחר הנוגע לתנאי עבודתו." (סעיף 2(ב) לחוק).

פטור ממסירת הודעה

אם קיים הסכם עבודה הכולל את כל הפרטים שאמורים להיות בהודעה, פטור המעסיק ממסירת הודעה לפי סעיף 1 לחוק (סעיף 2(ד) לחוק).

פטור נוסף קיים בסעיף 3 לתקנות הודעה לעובד(תנאי עבודה): " מעביד של עובד זר, אשר נתן לעובד הזר חוזה עבודה בהתאם לחוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים), תשנ"א-1991, יהיה פטור ממתן ההודעה האמורה בסעיף 2 לחוק, וזאת בלי לגרוע משאר חובותיו על פי החוק."

טפסים של ההודעות

ר' סעיף 2(א) לחוק.

ר' תקנות הודעה לעובד(תנאי עבודה) (צורת הודעה ופרטיה), תשס"ב-2002

העברת נטל ההוכחה אי מסירת הודעה עלול להעביר את נטל ההוכחה לכתפי המעביד

ר' סעיף 5א לחוק: " בתובענה של עובד נגד מעבידו שבה שנוי במחלוקת עניין מהעניינים לפי סעיף 2, והמעביד לא מסר לעובד הודעה שהוא חייב במסירתה כאמור בסעיפים 1 או 3, בכלל או לגבי אותו עניין, תהיה חובת ההוכחה על המעביד בדבר העניין השנוי במחלוקת, ובלבד שהעובד העיד על טענתו באותו עניין, לרבות בתצהיר לפי פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971."

כך, למשל, נפסק כי ככל שמעביד אינו מוסר הודעה יחול עליו נטל הראייה לענין היקף המשרה של העובד (ע"ע 300162/96 חברת בתי מלון פנורמה ירושלים בע"מ ? וואיל סנדוקה).

דוגמא נוספת: במקרה מסוים נדונה מהותה של תוספת שכר שכונתה "פרמיית מכירות", מאחר שהמעסיק לא מסר הודעה על פי חוק הודעה לעובד הוטל עליו להוכיח את מהותה של אותה תוספת, האם מדובר בחלק משכר היסוד או בפרמיה (ר' תעא (ת"א) 8565/09 ‏ ‏ בנימין אברהם נ' תנובה מרכז שיווקי לתוצרת חקלאית בישראל בע"מ)

אי מסירת הודעה מהווה עבירה

ר' סעיף 4 לחוק: "הפר מעביד את חובתו לפי סעיפים 1, 3 או 10, דינו - הקנס האמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, תשל"ז-1977; עבירה לפי סעיף זה היא מסוג העבירות של אחריות קפידה."

ר' סעיף (14) לחלק ב של התוספת השנייה לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, תשע"ב-2011. (14) מסירת הודעה על תנאי עבודה או על שינוי בתנאי עבודה לפי סעיפים 1 עד 3 לחוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), התשס"ב-2002;

על פי סעיף 3 לחוק להגברת האכיפה רשאי ממונה מטעם משרד התמ"ת להטיל עיצום כספי: (2) בשל הפרת הוראה המנויה בחלק ב' לתוספת השנייה ? 20,000 שקלים חדשים, ולגבי יחיד כאמור בפסקה (1) ? 10,000 שקלים חדשים;

אי מסירת הודעה - עשוי לחזק תביעה לפיצויי פיטורים של מתפטר בדין מפוטר

ר' (ת"א) 3056/09 סע (ת"א) 3056-09‏ ‏ קרן ברנשטיין נ' יאיר שרון

פיצוי כספי לעובד בגין אי מסירת הודעה

אי מסירת הודעה עלול לחייב את המעסיק בתשלום פיצוי כספי לעובד, אף ללא הוכחת נזק בפועל כתוצאה מאי מסירת ההודעה: ר' למשל סעיף 5(ב) לחוק: (1) מצא בית הדין לעבודה כי המעביד לא מסר לעובדו, ביודעין, הודעה לעובד על תנאי עבודה בעניינים שבסעיף 2, בניגוד להוראות סעיף 1, או המעביד לא מסר לעובדו, ביודעין, הודעה על שינוי בתנאי עבודה בעניינים שבסעיף 2, בניגוד להוראות סעיף 3, רשאי הוא לפסוק לעובד פיצויים שאינם תלויים בנזק (להלן ? פיצויים לדוגמה); (2) פיצויים לדוגמה כאמור בפסקה (1) יהיו בסכום שלא יעלה על 15,000 שקלים חדשים, ואולם רשאי בית הדין לעבודה, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לפסוק פיצוי בסכום אחר ?

ר' מקרים בהם הייתה נכונות של בית הדין לעבודה לפסוק פיצוי (בסופו של דבר לא נפסק עקב זניחת הטענה על ידי התובע): עע (ארצי) 154-10 קלרה שניידר נ' ניצנים אבטחה בע"מ (3.5.11), תעא (ת"א) 9518/07 ‏ ‏ מרים רפפורט נ' פרץ כנרת)

_______________________________________________________________

מאמר זה נכתב על דעתו של מחבר המאמר בלבד. המאמר אינו ממצה את החומר המשפטי הקיים והמתפתח בנושא, וייתכן שחלו בו טעויות. המאמר אינו מהווה המלצה, עצה מקצועית, יעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, ואינו יכול לשמש כתחליף להתייעצות עם עורך דין או כל בעל מקצוע אחר. כל שימוש במאמר הוא באחריותו הבלעדית המשתמש, ומהווה ויתור על כל טענה כלפי המחבר.

רפי סגל, עורך דין דיני עבודה ? יעוץ למעסיקים ולעובדים ? ייצוג בבתי הדין לעבודה
טל: 03-944-0735 נייד: 052-4-797-240



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב