דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נעים להכיר! - משחקים לימודיים שעוד לא הכרתם 

מאת    [ 13/01/2013 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 2011 פעמים ]

נעים להכיר! – משחקים לימודיים שעוד לא הכרתם

בשיחות החטופות שאנו עורכים עם הגננת בזמן הקצר שאנחנו קופצים להוציא את ילדנו מן הגן אנחנו מוצאים את עצמנו לעיתים שואלים, כמעט מתחננים – "תגידי לנו, ההורים, מה אנחנו יכולים לעשות איתו בבית"? או - "איך אני, בתור אמא, יכולה לקדם אותו מחוץ למסגרת הלימודית"? ואכן, אנחנו לא נחים עד שנדע שאנו מספקים לילד את כל הכלים שעומדים לרשותנו ומציפים אותו במגוון אפשרויות: אנחנו קונים - מדפיסים לו דפי עבודה, או סתם דפי צביעה. רצים לחנות המשחקים ורוכשים משחקי קופסא לא לפני שחקרנו את המוכר אודות ההתאמה המקסימלית של המוצר, שיהיה הולם בדיוק לצרכי הילד שלנו. ממהרים להרשם למגוון אתרי משחקים לילדים האיכותיים ביותר שלא יביישו כל אקדמאי מתחיל. (היום בקלות ניתן למצוא משחקים לגיל 4, משחקים לגיל 5. בלחיצת כפתור קטנה נשיג את מבוקשינו).

ובכן, הורים טובים אנחנו, ורוצים להעניק לילדינו את הטוב והמועיל ביותר. אך דבר אחד שכחנו. שהמקום הטוב, הראשוני והיעיל ביותר נמצא ממש בידים שלנו, אין צורך ללכת רחוק, להתאמץ ולהוציא משאבים רבים עבורו. אולי אפילו הטוב מכולם. והוא – הבית שלנו.

הידעתם, כי הפעולות היומיומיות (אפילו הפשוטות ביותר) שאנו עושים בבית כרוכות בכישורים ומיומנויות בסיסיות ומהוות אמצעי חשיבה מעולים עבורינו ועבור ילדינו? רוב המשימות שאנו רגילים בהם ועושים אותם במהירות כ- 'מובן מאיליו' – עבורינו הן מהוות עול ושגרה ואילו עבור הילד הן הכרחיות ומפתחות תחומי למידה רבים שישמשו אותו גם בלימודיו בעתיד. או לחילופין – הפעולות בבית משמשות כתרגול והתנסות לתאוריות והמושגים שלמד בגן או בבית הספר. הן מהוות תרגום וביצוע לדפי העבודה שעליהן עבד במסגרת הלימודית.

מספר רעיונות להמחשה:

* כשאתם מקפלים את הכביסה, עיצרו לרגע! תנו לו למיין את הגרביים וליצור זוגות בכוחות עצמו. זו יכולת מיון והשוואה מצוינת עבורו. אל תחמיצו בשבילו את ההזדמנות. על מנת לצלוח פעולה שכזו הוא צריך להשוות גודל, צורה וצבע כדי לחבר כל זוג גרביים בצורה הנכונה. הרבה פעולות בבית בעצם בנויות על עיקרון של סדר ומיון. בשביל הילד זו מיומנויות בסיסית הכרחית ובקלות נוכל למצוא בהן מקום לשתוף פעולה מכיוונו. על דרך זו נוכל גם לתת לו לסדר את הסכו"ם במקומו במגרה ולהניח כל סוג במקום המיועד לו. כמו כן, נשתף אותו במלאכת הפרדת הכביסה לצבעים כהים ובהירים. – כאן נדרשים ממנו גם שיקול דעת וחשיבה על מנת לבצע פעולה שכזו. משימה כל כך קטנה וכמה היא מועילה.

* לטאטא את הבית – חשבתם פעם מה פעולה זו דורשת מאיתנו כדי לבצע אותה? ובכן, אנו משתמשים ב- תכנון פעולה (מאיפה להתחיל ולאן וכו'), התמצאות במרחב, כיוונים, שליטה על התנועה. בשבילנו זו פעולה פשוטה וספונטנית לילד שלנו היא אתגר לא קטן. אל תחששו לתת לו לבצע זאת, ואל תבהלו אם בפעם הראשונה תמצאו את הפסולת בכל פינה. אפילו אם החדר לא נראה כפי שהייתם רוצים. עם הישנות הפעולה הוא ילמד לעשות זאת בשליטה, והנה הוא רכש מיומנות בסיסית שלא תאמינו עד כמה היא יכולה לסייע לו בעתיד. אפילו ברכישת כישורי כתיבה נכונה. על אותו עיקרון ניתן לו לנגב את השולחן לאחר הארוחה, או לנקות את החלון במטלית – אלו פעולות שדורשות ממנו הרבה תכנון ושליטה ומסייעות גם כן.

* מתכוננים לארוחת הערב או כל סעודה משפחתית? שתפי אותו במלאכת עריכת השולחן. עריכת השולחן כוללת בתוכה כל כך הרבה תחומים שחבל לנו לפספס אותם. התאמה חד חד ערכית (הוא צריך להתאים צלחת ואביזרים לכל סועד) קצת חשבון (כמה סועדים יש?), כיוונים, תפיסה מרחבית, מיון, ועוד... היא הזדמנות גדולה לתרגול וביצוע של התחומים הללו. וחבל לנו לחסוך זאת ממנו.

*תנו לו הוראות בבית. – (כמובן באוירה טובה ונעימה) הן תמיד תרגול טוב לזכרון ולהבנת הוראות. וככל שתהיינה יותר מורכבות הן מאתגרות יותר. כך גם תוכלו להשתמש ולתרגל עימו מושגים שונים שהוא לומד. לדוגמא: "קח את הנעליים שמונחות על השרפרף ושים אותן במגרה האמצעית שבארון הירוק. אחר כך קח את המטריה שעל יד הדלת והנח אותה בדלי שבמרפסת". בשני משפטים הרווחנו תרגיל לזכרון (שתי הוראות), חזרה על מושגי מרחב (על יד, בתוך וכו') ותמיד נוכל לנצל ולהשתמש בהן למושגים חיוניים נוספים (כגון: הבא 3 קישואים ו-4 גזרים וכו'...) ועוד...

תקצר היריעה ולא יכלו הדוגמאות שנוכל להביא בענין זה. אבל כשנבין את עיקרון הדברים ונאמץ אותו נוכל אף לייצר רעיונות חדשים. אל תחששו, אין צורך בהשכלה מיוחדת לשם כך, גייסו את כל היצירתיות שלכם. נצלו את הכלים הטבעיים שיש בידכם. הבית שלנו אף מכיל חומרים נפסדים בשפע. תמיד נוכל לגייס אותם ולהשתמש בהם לטובתנו לייצר רעיונות חדשים ולספק לו אפשרויות מגוונות. הבית הוא מרחב מצוין לעבודה עם הילד, יש לנו בו הכל, כל מה שאנחנו צריכים. הפעולות בבית הן התנסות עבור הילד ואינן שונות מהמשחקים הלימודיים שאנו מכירים. אם נשכיל לעשות זאת באוירה טובה וניתן לזה נימה של חוויה הילד יהנה לעשות זאת וישתף פעולה. העבודה בבית לא פחות חשובה מבית הספר היא נותנת לילד עוד פן של ישום לחומר הנלמד שהוא כל כך זקוק לו לחיים.

ועל הדרך את גם תרוויחי עוזרים נפלאים שיודעים לעשות את העבודה מצוין.

הדסה מרקוביץ יוצרת אתר נדנדע - משחקים לימודיים לפיתוח למידה וחשיבה לילדים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב