דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקדים גירושים של שני גברים חד מיניים 

מאת    [ 09/01/2013 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 3860 פעמים ]

בעוד מדינת ישראל מתיימרת להיות חלק מהעולם המערבי, על ערכיו הליברליים והדמוקרטים, היא עודנה מכפיפה את דיני האישות שלה למערכת הערכים של הדת היהודית. לזיקה ההדוקה שבין דת ומדינה בישראל כמעט אין אח ורע בעולם המערבי המודרני.

בעיית הנישואין בישראל

פעמים רבות מעלה ישראל על נס את יחסה הסובלני לכאורה של האוכלוסייה הכללית אל הקהילה הלהטבי"ת כדרך להפגנת ערכיה המתקדמים. כל זאת, בה בעת שהיא מונעת מחברי אותה הקהילה את הזכות הבסיסית והטבעית לנישואין.

במצב ביניים שלא מבייש היה את חכמי חלם המיתולוגית, בעקבות פסיקות משפטיות, לא נותר למדינת ישראל מנוס מלהכיר ברישום נישואין שבוצע בחוץ לארץ. היות והחקיקה במדינות רבות בחוץ לארץ דווקא מתירה לזוגות בני אותו המין לבוא בברית הנישואין, היה זה עניין של זמן עד שזוגות רבים מאלו אשר נישאו מחוץ לארץ חייבו את המדינה להכיר בנישואיהם ולשנות את הרישום בתעודות הזהות בהתאם.

גירושים חד מיניים

בעוד קבוצות שמרניות ממהרות להציג חברים בקהילה הלהטבי"ת כמועדים יותר לגירושין עקב טענות לחוסר יציבות זוגית הנגרמת מחיי מין פעילים יותר או "מופקרים", הרי שאחוז הגירושין באוכלוסייה הכללית מפריך כל טענה שכזו. ממילא זוגות בני אותו מין מתאפיינים בשני מפרנסים עיקריים וקשר נטול ילדים – זוגות מסוג זה הם בעלי הסבירות הסטטיסטית הגבוהה ביותר לגירושים בכל מקרה.

בארצות הברית עומד אחוז הזוגות המתגרשים באוכלוסייה הכללית על כ- 50%. בישראל, אחד מכל שלושה זוגות נשואים צפוי לעבור את ההליך. עם ההכרה, גם אם המאולצת, ברישום זוגות חד מיניים כנשואים נראה כי בלתי נמנע הוא שיעלה הצורך להסדרת פתרון חוקי גם להיפרדות של אותם זוגות.


תקדים הגירושים

החודש, דצמבר 2012, נקבע תקדים משפטי בארץ. זוג גברים אשר באו בברית הנישואין בקנדה לפני כארבע שנים, זקוק היה להתערבות בית המשפט על מנת להורות למדינה לשנות את רישומם מנשואים לגרושים. המדינה הכירה בקשר נישואיהם אשר נחתם בקנדה, אך משנפרדו – לא היה למשרד הפנים נוהל במסגרתו ניתן לשנות את רישומם.

השופט סבר בצדק כי לא יתכן שהמדינה תחייב זוגות בהמשך רישום נישואיהם לאחר שנפרדו. אלא שפסיקה משפטית המורה על שינוי סטאטוס ברישום אינה מספקת בכל הנוגע להסדרת גירושים חד מיניים.


גירושים חד מיניים בחוץ לארץ

דוגמא להבלטת הצורך בהסדר זכותם של זוגות בני אותו מין לגירושין יכולה להימצא בארצות הברית. שם, תחת הנחיות רשות המיסים האמריקנית יש פטור כולל ממס על כל העברות כספיות המבוצעות כתוצאה מהליך גירושים. אלא שאין הפטור חל על גירושים של זוגות בני אותו מהמין, פשוט כיוון שפקידי הרשות טרם נדרשו לנושא.

עוד מקרה מפורסם המבליט את הצורך בהסדר נושא הגירושים החד מיניים מצוי בפרידתם של זוג גברים מפורסמים ועשירים בבריטניה. באפריל השנה פיטר לורנס, מנהל בכיר בחברת פיננסים בינלאומית מובילה ודונלד גלגר, כוכב קולנוע, עברו תהליך גירושים.

במסגרת הסדר הפיצויים ביניהם פסק בית המשפט כי על גלגר להעביר סכום של 1.3 מיליון לירות סטרלינג ללורנס. עורך דינו של לורנס הדגיש כי לו היה מדובר בזוג הטרוסקסואלי, סכומי הפיצוי בעת הגירושים היו מכפילים עצמם. אלא שבהיעדר נהלים מסודרים – הצדק לוקה בחסר.

סקירה זו נכתבה ע"י אתר Lawline פורטל המשפט ועורכי הדין של ישראל. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב