דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלפת מפרק ירך 

מאת    [ 09/01/2013 ]

מילים במאמר: 370   [ נצפה 3568 פעמים ]

המפרק של הירך מחבר בין העצם של האגן לבין עצם הירך העליונה. כאשר אין המפרק של הירך מבצע את הפעילות לשמה הוא קיים, האדם עלול לסבול מכאבים מאד חזקים לעיתים עד כדי חוסר יכולת לנוע. החיכוך של העצמות גורם לשחיקה של הסחוס.

מתי נדרשת החלפה של המפרק?

התפקיד של המפרק והמבנה שלו, כבר מהיותם כפי שהם, עתידים לפורענות. המפרק בנוי כמרחשת וכדור, התנועה הסיבובית שהוא מסוגל לבצע עקב כך נפלאה, אך גורמת לשחיקה וניוון. עומס רב קיים על אותו המפרק. שחיקת המפרק עלולה להגיע לאחר דלקת כרונית. זו נובעת מסחוס שנשחק תמידית. התופעה יכולה לנבוע גם ממחלה אוטואימונית שעלולה להרוס את המפרק (דלקת ראומטית) וכן מדלקת ניוונית במקום.

מהלך הניתוח

ניתוח החלפת מפרך הירך המתנהל בהרדמה מלאה ואורך כשעתיים, כאשר הסיכויים להחלמה ממנו גבוהים מאד. ההחלמה ממנו פשוטה ומהירה באופן יחסי. קיימים מצבים בהם הניתוח מתנהל על ידי הרדמה אפידוראלית.

לאחר חשיפת העצם מוסרים חלקים ממנה כדי להשתיל את התותב. תותב נבחר על פי כמה פרמטרים: מבנה אנטומי אישי ומצבה של העצם כדי לקדם מצב של סיכויי החלמה גבוהים. התותב מקובע בין עצם הירך העליונה לבין עצם האגן.

החלמה ושיקום

לאחר כשעתיים עובר המנותח לחדר ההתאוששות. החזרה לשגרה, כבר בבית החולים מאופיינת בתהליך החלמה המשלב פיזיותרפיה. כעת ילמד המטופל להתנהל נכון עם המפרק החדש שקיבל. חוקי ההתנהלות חשובים בתחילת הדרך, אך גם בהמשך לאחר השיבה הביתה.

בשלב זה נראה לעיתים כי אין סיכוי לחזרה מלאה תפקודית. לאחר כמה שבועות לא יבין אותו מטופל מדוע לא ביצע את הניתוח מוקדם יותר. איכות ההתנהלות כה ברורה, אולם דרוש לעקוב אחר ההוראות של הפיזיותרפיסט.

הקביים וההליכון מסייעים בתחילת הדרך. לאחר כמה ימים ישתחרר המטופל אל ביתו. חשוב להימנע משכיבה ומישיבה בהצלבה של הרגליים, לשמור על פיסוק נכון, לעשות שימוש בכיסא נוח ולא נמוך, להיעזר במעקה ובידיות הכיסא ולהימנע מהרמה של משקל כבד. בד בבד רצוי לשמור כמה שיותר על שגרה התנהגותית.

מרכזים מומלצים לניתוח

מרכז רפואי הדסה, מרכז רפואי אסף הרופא, מרכז רפואי רמב"ם, מרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי ומרכזים פרטיים כגון ד"ר סוזנה הורוביץ, מדיקל סנטר (מומלץ לבדוק זכויות של לקוחות כללית) – כולם מומלצים לביצוע הניתוח. חשוב להוסיף כי עמותת צעדים, ללא מטרת רווח, מסייעת לנפגעי מפרק ירך לקוי בכל התחומים. מומלץ ליצור קשר.

סקירה זו נכתבה ע"י אתר Healthy פורטל הבריאות והמידע הרפואי של ישראל. מידע רפואי מקצועי, אינדקס רופאים מומחים, טיפולי בריאות, אסתטיקה ועוד, תחת קורת גג אחת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב