דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשלנות רפואית - מה זה אומר בכלל 

מאת    [ 09/01/2013 ]

מילים במאמר: 362   [ נצפה 2876 פעמים ]

רשלנות היא פעולה שגרמה לנזק. אבל לא כל פעולה שגרמה לנזק נחשבת לפעולה רשלנית, אלא רק כזו שנעשתה שלא על מנת להזיק במכוון, ועם זאת נעשתה באופן שלא ניתן לצפות לו מן האדם הסביר. רשלנות מן ההיבט הרפואי עונה להגדרה זו של רשלנות, אלא שכאן לא מדובר במבחן "האדם הסביר", כי אם במבחן "הרופא הסביר". במידה והרופא גרם לנזק בעשותו, או בהימנעותו מעשייה של פעולה מסוימת, אשר ניתן היה לצפות לה, ניתן לומר שהוא פעל תוך כדי ביצוע רשלנות רפואית.

הגישה כלפי רשלנות הרפואית

בעבר שלטה הגישה שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לבית המשפט לעסוק בסוגיות של רשלנות רפואית. מרחיקי הלכת אף טענו שתביעות בגין רשלנות רפואית יגרמו לשיתוק מערכות הבריאות, ויפגעו באופן אנוש ברמת הטיפול שתינתן לחולים. למעשה, למרות שהיקף התביעות בגין רשלנות רפואית נמצא בעליה, הן מן הבחינה הכספית והן מן הבחינה של מספר התביעות, הרי שלא נמצאה השפעה ניכרת על מערכות הבריאות בארץ ובעולם. הציבור הרחב רואה בבית המשפט אמצעי פיקוח אמין יותר על מערכת הבריאות, לעומת ועדות בדיקה פנימיות, וככל הנראה – בצדק. יחד עם זאת, ראויה לציון מיוחד העובדה שההיקף הכספי של הפיצויים שנפסקים לנפגעי רשלנות רפואית ביחס לכלל ההוצאה הציבורית עבור שירותי בריאות נמוכה מאוד, וזאת למרות העיסוק הרב בנושא מן הבחינה התקשורתית.

תחולת הרשלנות הרפואית

בית המשפט, ביושבו לדון בענייני רשלנות רפואית, נוטה להסתמך על עדויות מומחים, בדבר פרקטיקות רפואיות מקובלות. נקודת ההנחה של בית המשפט היא שעל הרופא לגלות מקצועיות רבה, ולהיות בקיא בחידושים הקשורים בתחום עיסוקו, אף כאלה שטרם משמשים לטיפולים שבשגרה. רופא, ואפילו מתמחה שנמצא בראשית דרכו המקצועית, מחויב לעמוד במבחן "הרופא הסביר" ומרופא מומחה מצפה בית המשפט לפעול באופן מקצועי וזהיר אף יותר. בית המשפט איננו נוטה לקבל טענות בגין מעידה חד פעמית, כהגנה בפני טענת רשלנות, ובמקרים מסוימים הואשמו רופאים גם בפעולה רשלנית כלפי צד ג'. מקרים מסוימים של רשלנות, מוגדרים על ידי בית המשפט כרשלנות ברורה. רשלנות כזו כוללת כל פעולה שנראית באופן ברור כרשלנית, ללא צורך בסיוע של מומחה רפואי. דוגמא קיצונית לכך יכולה להיות כריתה של רגל ימין בריאה, במקום הרגל השמאלית החולה.

במידה ולדעתכם הייתם קורבן לרשלנות כזו מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום דיני הנזיקין עם התמחות בתחום הרשלנות הרפואית. ייעוץ וליווי מקצועיים יאפשרו לכם לקבל את הפיצוי הראוי לנזק שנגרם לכם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב