דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות תינוקות - עמידה והליכה 

מאת    [ 31/01/2008 ]

מילים במאמר: 716   [ נצפה 10520 פעמים ]

עמידה והליכה מסמלים לכאורה את "סוף המרוץ" של שלבי התפתחות המוטוריקה הגסה, ומכאן גופו של הפעוט מתקדם ותנועתו משתכללת. מבחינה כרונולוגית יגיע תינוק לעמידה בסביבות גיל 10-12 חודשים ולהליכה עצמאית בסביבות גיל 15 חודשים בממוצע.

ישנן סיבות רבות ומגוונות לקושי או לעיכוב בעמידה עצמאית או בהליכה עצמאית, אפרט חלק מהן:

גמישות במפרק הקרסול:
תינוקות שמפרק הקרסול שלהם מאפשר תנועה בטווח רחב מהרגיל (לא בהכרח רק תינוקות שאובחנו כבעלי 'גמישות יתר'), עשויים להתקל בקושי לייצב את כף הרגל על הרצפה ולשמור על שיווי משקל. במקרים כאלה אני ממליצה על תרגול וחיזוק השרירים התומכים במנח עמידה, ולעיתים אמליץ על נעילת נעליים גבוהות, לייצוב הקרסול.

מערכת שיווי המשקל:
קושי בשמירה על שיווי משקל בעמידה או בהליכה עשוי לנבוע גם ממערכת שיווי המשקל שמקורה באזניים או במערכת הראיה (נדיר). לשלילת קושי כזה, אם קיים חשד, יש לגשת לרופא הילדים.

מנח כף רגל:
מנח כף שאינו תקין ושימוש לא מלא של כל כף הרגל בדריכה ובתנועה, עשויים לשבש את היציבות של התינוק בעמידה ובהליכה. דוגמאות לכך הן הליכה על קצות האצבעות, או על הצד הפנימי או החיצוני של כף הרגל.

תבנית תנועתית:
תבנית תנועתית "קשיחה", שאינה כוללת הפרדות בין איברים תסרבל את התנועה ותחבל ביציבות. לדוגמה - תינוק שאינו מסוגל להפנות את ראשו לאחור תוך כדי רוטציה במותן (הפרדה בין פלג הגוף העליון לתחתון), יתקשה יותר בתנועה רכה וחלקה בהליכה, וירבה בנפילות. דוגמה נוספת היא תינוק שמתקשה להפריד בין 2 רגליו ואינו חש ומפעיל אותן כשני איברים שונים (בד"כ תינוקות שלא זחלו, או שלא זחלו יד ורגל נגדית). תינוק זה יתקשה בד"כ בשלבים אלו וההליכה תתעכב ותהפוך מסורבלת.

שלבי התפתחות קודמים:
תינוקות שהליכתם מתעכבת, במקרים רבים אני מוצאת שלא השלימו את שלבי ההתפתחות הקודמים. לדוגמה ניקח תינוק שלא עמד/זחל על 6 (על הברכיים). אותו תינוק, עם הזמן, יגיע לעמידה, יתחיל להלך סביב רהיטים, אך סביר מאוד שיתעכב בצורה משמעותית בתחילת ההליכה העצמאית ויראה כאילו הוא מפחד לאבד תמיכה. התינוק צודק. בחישוב מהיר הוא לוקח בחשבון שהוא עדיין אינו יציב ותהליך הלמידה ידרוש ממנו כמה נפילות. אבל איך הוא יבלום את עצמו "מהתרסקות" על הרצפה? הוא אינו יודע לרדת על ברכיו... אם יפול קדימה הוא ימצא את עצמו על משתטח קדימה על גחונו. חסר לו "שלב הביניים", חסרה לו יכולת הבלימה. תינוקות שמרגישים זאת, יחכו כמה שיוכלו כדי לפתח את מערכת שיווי המשקל ולהבטיח לעצמם מינימום פגיעות. כנ"ל לגבי תינוק שאינו יודע להתיישב מעמידה - מה יקרה אם יפול לאחור?...


איך מוליכים תינוק?

אם תינוקכם כבר מתהלך סביב רהיטים ומדי פעם אתם מוליכים אותו בעזרת ידיכם, הקפידו על הכללים הבאים:
1) חשוב שאחיזת היד תהיה פעם מצד ימין ופעם משמאל. יש להמנע מאחיזה רק מצד אחד של התינוק.
2) הקפידו שכף ידכם תוגש לתינוק/פעוט בגובה המותן עד בית החזה שלו. כאשר ידו המושטת של התינוק גבוהה יותר מכתפו, רב הסיכוי שהוא ישען על אחיזתכם ולא יתרגל את מערכת שיווי המשקל של גופו.


דוגמאות לתרגילים שמחזקים אלמנטים שונים בעמידה והליכה.

* יש להתאים את התרגול לגילו ומצב התפתחותו של התינוק.
* מומלץ להיעזר בייעוץ אישי.

1) רוטציות בעמידה: כשהתינוק עומד בתמיכה של רהיט או הורה, להפנות את תשומת ליבו לאחור לצעצוע כלשהו ובכך לעודד אותו לנתק יד אחת מהתמיכה, ולשלוח אותה לקראת הצעצוע, בעזרת סיבוב של המותן והפניית המבט לאחור.

2) בישיבה או בעמידה נתמכת, להפריח בועת סבון מול התינוק או מצדדיו ולעודד אותו לפוצץ את הבועה בעזרת הרגל. יש לשנות את המיקום של הבועה לזויות שונות. השליטה בתנועה מתחזקת עם הגיל ועם הנסיון של התינוק וניתן להעלות או להוריד את רמת הקושי.

3) בעמידה מול התינוק לאחוז בשתי ידיו ולהעביר משקל מרגל לרגל לצלילי שיר (כמו: עוגה-עוגה-עוגה). תינוקות אוהבים את זה והעברת משקל חדה מצד לצד תוך ניתוק כל רגל לסירוגין, משעשעת אותם, מחזקת להם את השרירים הצידיים שאמונים בין היתר על שיווי המשקל ומאמנים אותם בהפרדת רגליים שנדרשת בהליכה.

4) כשהתינוק עומד, בהשענות עם הגב אל הקיר/אל הורה, נניח על הרצפה למולו כדור ונדגים לו בעיטה. אחרי כמה נסיונות נצפה שהתינוק (תלוי בגילו) יושיט רגל קדימה ויבעט. ניתוק של רגל מהקרקע דורש מהתינוק העברת שיווי משקל שנדרשת להליכה.

5) הליכה/הולכה על משטחים שאינם יציבים, תעודד את כף הרגל לפעולה מורכבת שתחזק את היציבות, ותשכלל את המערכת הווסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל). אפשר להיעזר בהליכה על מזרן רך, כריות, חול וכד'.

6) הליכה ישרה בין שתי שורות של כסאות או רהיטים מוגבהים. מבחינת התבנית התנועתית שלה, ההליכה הישרה (קדימה) קרובה יותר להליכה עצמאית מאשר הליכה צידית סביב רהיטים. היא מאפשרת לתינוק להעביר משקל מרגל לרגל ולהתקדם תוך שימוש סימטרי בשני צידי גופו.
ענבל שמיר, בעלת B.A בפסיכולוגיה, מאבחנת ומטפלת בקושי/עיכוב התפתחותי לתינוקות ופעוטות, מוסמכת לאבחון וטיפול בשיטת ורדי. בעלת קליניקה לטיפולים פרטניים וסדנאות להורים ותינוקות. משמשת אחראית מקצועית (Supervisor) בשיטה, מעבירה השתלמויות והרצאות ומגישה ייעוץ שוטף באינטרנט, בנושא התפתחות תינוקות. בעלת אתר אינטרנט להתפתחות תינוקות ובו מידע רב על התפתחות מוטורית של תינוקות ופעוטות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב