דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות תינוקות - הרמת הראש בשכיבה על הבטן 

מאת    [ 31/01/2008 ]

מילים במאמר: 562   [ נצפה 4355 פעמים ]

בשני צידי עמוד השדרה נמצאים השרירים הזוקפים, שבעזרתם יוצר התינוק את הזדקפות הראש והגב. שרירים אלו נראים כשתי שורות בולטות, שצמודות לעמוד השדרה משני צידיו. כדי לעורר שרירים אלו לפעולה, ניתן לעשות את הדברים הבאים:

תרגול תחושתי
נעביר בעדינות שתי אצבעות שלנו לאורך צידי עמוד השדרה, מלמטה למעלה. זוהי פעולה די מהירה - בערך 2 שניות: אצבע ואמה של יד אחת (כאילו מסמנים 'V') עוברות עם אחורי הציפורן, לאורך שני צידי עמוד השדרה, מהגב התחתון ועד לקצה עמוד השדרה, שממוקם בבסיס הראש מאחור.

נוכל גם להסתייע בקרם, מגבון לח (קור יוצר כיווץ ומעלה מודעות), מקל רטוב של מפריח בלונים, מברשת שיער רכה וכו'... ולהעבירם באותה דרך, לאורך עמוד השדרה. בפעולה נכונה נבחין בתגובה מיידית של התינוק - הזדקפות הגב והראש.

את התרגיל אפשר לעשות בשכיבה של התינוק על הבטן, על מזרן, כדור פיזיו, או על הירכיים שלנו, כשאנו ישובים על הרצפה עם רגליים צמודות, פשוטות קדימה.



תרגול תנועה
כאן אנו נעזרים בצורך של התינוק לשמור את גופו במצב ישר, באופן שימנע, לכאורה, נפילה.

בעמידה שלנו, נחזיק את התינוק עם הגב אלינו. נתמוך עם הידיים שלנו בקדמת גופו. ככל שהתינוק גדל, כך מתחזקת היכולת שלו לזקוף את הראש והגב ובהתאם, נוכל להנמיך את האחיזה לאזור הבטן התחתונה. למשל, תינוקות בני חודשיים דורשים החזקה גבוהה יותר מאשר תינוקות בני 4 חודשים, ובד"כ יזדקקו לתמיכה באזור שמתחת לבית החזה.

בעמידה כזו, נטה את האגן שלנו לאחור (לאט!). התינוק כעת יטה מעט קדימה, ועל מנת להחזיר לעצמו את האיזון ולא לקרוס, יקשית את הגב וירים את הראש ע"י הפעלת זוקפי הצוואר והגב. ככל שהתינוק בוגר יותר וזוקפי הגב מתחזקים, נוכל להגביר את ההטיה קדימה ובמקביל להנמיך את האחיזה, באופן שבו הזקיפה הפעילה של הגב תתחיל כבר באזור הגב התחתון.

בתרגיל זה אפשר לשלב תרגול תחושתי, כאשר התינוק לחוץ עם גבו אלינו, יד אחת שלנו מחבקת ותומכת בו מקדימה ויד שניה עוברת על הזוקפים, לפי ההוראות.



"טריקים"

הסחה

כאשר התינוק שוכב על הבטן ניתן לרכז את תשומת הלב שלו להורה שמשחק מולו או מדבר אליו, או לכל דבר בעצם שמושך את התעניינותו. הסחה כזו תעודד את התינוק לזקוף את הראש לאורך זמן. ניתן לעשות זאת גם תוך כדי טיול בעגלה, כאשר התינוק שוכב על הבטן ומביט החוצה.

זוית אלכסונית

השכבה של התינוק בזוית אלכסונית בה הראש גבוה מהרגליים. זוית כזו תקל על זקיפת הראש והגב. ניתן לעשות זאת בכמה דרכים:

על הרגליים שלנו: כאשר אנו יושבים על הרצפה עם רגליים ישרות ופשוטות קדימה. משכיבים את התינוק על הירכיים שלנו, כשהטוסיק אלינו, קו הכתפיים שלו באזור הברכיים שלנו וראשו באוויר. ניתן לשלב תרגול תחושתי.

על הרגליים שלנו: כנ"ל כמו סעיף קודם, רק שהפעם התינוק שוכב לרוחב: בית החזה שלו מונח על ירך אחת שלנו והבטן התחתונה על ירך שניה. את הירך שתומכת בבית החזה נרים מעט ע"י כיפוף הברך, וכך ניצור מנח אלכסוני, שיקל על הרמת הראש. גם כאן ניתן ורצוי לשלב תרגול תחושתי בזוקפי הגב.

הגבהת בית החזה: נגלגל מגבת או חיתול בד, לפי מידת התינוק. נניח את הבד המגולגל מתחת לבית החזה של התינוק, באופן בו הידיים נשענות על המרפקים מעבר לגליל, הבטן נוגעת ברצפה, והראש באוויר.

כדור פיזיו: נניח תינוק על הבטן על גבי כדור פיזיו, כשאנו תומכים בו ועומדים/יושבים מאחוריו. כאשר אנו מגלגלים אותו מעט קדימה, הוא מאבד בהדרגה את התמיכה מתחת לבית החזה ועל כן חש צורך לזקוף את הראש. בנוסף, על גבי כדור עגול קטן יותר, ניתן להניח את התינוק בכל זוית שרק נרצה.

משטח אלכסוני: כגון שיפוע של ג'ימבורי או משטח מאולתר אחר, יקל על תינוק שמתקשה לזקוף את הראש.

ענבל שמיר, בעלת B.A בפסיכולוגיה, מאבחנת ומטפלת בקושי/עיכוב התפתחותי לתינוקות ופעוטות, מוסמכת לאבחון וטיפול בשיטת ורדי. בעלת קליניקה לטיפולים פרטניים וסדנאות להורים ותינוקות. משמשת אחראית מקצועית (Supervisor) בשיטה, מעבירה השתלמויות והרצאות ומגישה ייעוץ שוטף באינטרנט, בנושא התפתחות תינוקות. בעלת אתר אינטרנט להתפתחות תינוקות ובו מידע רב על התפתחות מוטורית של תינוקות ופעוטות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב