דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמה שווה עוגמת נפש בשקלים? 

מאת    [ 02/01/2013 ]

מילים במאמר: 416   [ נצפה 3425 פעמים ]

אם מצאתם את עצמכם מטורטרים על-ידי ספק שירות או עסק שמכר לכם מוצר, אם אתם חשים שהתעמרו בכם, ביישו או פגעו בכם, ורוצים שהצד השני יפצה אתכם על כך, מדובר בעוגמת נפש.

בניגוד למה שרבים טועים לחשוב, עוגמת נפש היא לעיתים קרובות לא משהו שאפשר או כדאי לתבוע עליו, אבל ישנם בהחלט מקרים שבהם אפשר לתבוע. אבל בתור התחלה, בואו נבין על מה אנחנו מדברים.

"עוגמת נפש" מוגדרת בסעיף 13 לחוק החוזים (תרופות להפרת חוזה), כנזק שאיננו כספי ("בלתי ממוני") עליו ניתן לתבוע במקרה של הפרת חוזה.

כלומר, אם תבעתם על הפרת חוזה ואותה הפרה גרמה לכם בין השאר גם צער, אכזבה, כעס וכו', אזי לבית המשפט יש שיקול דעת לפסוק פיצוי כספי נוסף בגינה.

גודל הפיצוי גם הוא נתון לשיקול דעתו הבלעדי של השופט. אמנם ישנם תקדימים ומוסכמות, ויש סיכוי טוב שהפיצוי שתקבלו - אם תקבלו - יהיה דומה לפיצוי "המקובל" שקיבלו אחרים במצבכם. מצד שני, אתם יכולים לקבל יותר או פחות או שום דבר.

פרקטית, ברוב התביעות שכוללות מרכיב של עוגמת נפש (רובן תביעות קטנות), הפיצוי בגין עוגמת הנפש יהיה חלק מפיצוי גדול יותר על הפרת החוזה ונזקיה, כמעט תמיד בשיעור של אלפי שקלים ולעיתים נדירות יותר מזה.

 

מתי התביעה רלוונטית

תיאורטית, אתם יכולים לתבוע על עוגמת נפש בלבד, אבל המציאות בפועל היא שעוגמת נפש, כשלעצמה, היא עילה די נדירה לתביעה. ברוב המקרים התובעים לא זוכים, וכאשר זוכים הפיצוי הכספי בדרך-כלל לא גדול.

עוגמת הנפש היא לעיתים קרובות לא יותר ממרכיב משני בתביעה שבה ניתן להוכיח (או שאין צורך להוכיח) נזק כספי מוחשי, פגיעת גוף, נכות, וכדומה.

למעשה, לא מוגזם לומר שבדרך-כלל הפיצוי על עוגמת הנפש יהיה נספח לפיצוי אחר, בסיטואציה שבה כמעט ואין צורך לשכנע בקיומה. בין השאר, משום שלא באמת ניתן להוכיח עוגמת נפש.

 

הקושי שבסובייקטיביות

לחוק אין קושי להתמודד עם מצב שבו יש ראיות פיזיות, מסמכים ונתונים קשים שניתן לתמחר ולחשב אותם.

זה לעולם לא המצב כשמדובר בעוגמת נפש, שבהגדרה היא סובייקטיבית ולא ניתן לחשב את ערכה במדויק. יותר מזה: עוגמת נפש היא דבר שאי אפשר להוכיח.

אפשר לשכנע מדוע בסיטואציה מסוימת הגיוני שנגרמה לכם עוגמת נפש, אבל אין שום דרך להוכיח כשם שאי אפשר להוכיח שבעצם נהניתם מהסיטואציה - המידע הבלתי-אמצעי על קיומה של עוגמת נפש שייך ל"רשות היחיד של התודעה".

לכן, למרות שתחושות קשות של כעס, עלבון, השפלה וכו' הן לעיתים קרובות הסיבה העיקרית לתביעת נזיקין, מבחינה משפטית דווקא הרגשות שלכם הם כמעט במקום האחרון - גם מבחינת משקלם בטיעונים וגם מבחינת משקלם בפיצוי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב