דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוכן- משווק פנסיוני לעומת יועץ פנסיוני - מה ההבדל? 

מאת    [ 31/12/2012 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 3240 פעמים ]

גם בנושאי השקעות וגם בנושאי חסכון וביטוח פנסיוניים החוק מבדיל בין מי שעובדים כיועצים ובין מי שעובדים כמשווקים, אולם לכלל הציבור יש מודעות נמוכה לנושא. מה ההבדלים האמיתיים בין יועץ ובין סוכן או משווק פנסיוני ומה משמעות ההבדל הזה כשעוסקים בגובה החסכונות שנצבור לקראת גיל הפנסיה?

ההבדל – "זיקה"

לכאורה, תפקידם של המשווק והיועץ הוא דומה: שניהם רשאים לייעץ לעמית בדבר המסלולים הפנסיוניים השונים העומדים לרשותו, להמליץ על מסלולים, מכשירים או גופי ניהול ולבדוק את מרכיבי החסכון והביטוח. שניהם יכולים להתמקח על דמי ניהול ולבצע רכישות והעברות של מוצרים פנסיוניים, באישורו של הלקוח.

הדבר דומה לקניית בגדים. אופציה אחת היא ללכת עם חבר או חברה ולעבור בין חנויות שונות. אופציה שניה היא ללכת לחנות מסוימת ולהתייעץ עם המוכר. אם המוכר אומר ש-"הבגדים הם ממש בול עליכם!" עד כמה ניתן לקחת את דבריו ברצינות? הרי יש למוכר אינטרס שתקנו דווקא בחנות שלו. סביר שכשחבר ימליץ תקשיבו לו יותר, כי האינטרס היחיד שיש לו הוא לעזור לכם בקנייה.

החוק מבדיל בין מי שהוא בעל "זיקה" למוצר פנסיוני כזה או אחר ומי שאינו. מי שאין לו זיקה למוצרים פנסיוניים מסוימים כגון קופות גמל, קרנות השתלמות או ביטוחי מנהלים, הרי שהוא נחשב ליועץ, מי שיש לו זיקה נחשב למשווק או סוכן. בשני המקרים על המשווק והיועץ לעבור הכשרה דומה, מבחנים דומים וסטאג' דומה, רק הרישיון הניתן הוא שונה, ובכל מקרה קיימת חובת גילוי נאות לעמית או הלקוח (הקיים או הפוטנציאלי).

אינטרסים של משווקי ויועצי פנסיה

כאשר משווק פנסיוני מצליח למכור לכם תוכנית פנסיה מסוימת הוא מקבל עליה עמלה מטעם הגוף המנהל  - בתי ההשקעות או חברות הביטוח. פועל יוצא של ניגוד האינטרסים הזה הוא כי כאשר מקבלים ייעוץ ממשווק פנסיוני, הייעוץ שתקבלו צפוי להיות מוטה בהתאם לאינטרסים של המשווקים עצמם.

ההבדל בשיטות התגמול

משווק פנסיוני מקבל לרב עמלה מתמשכת אשר נגזרת כאחוז מהחסכון הפנסיוני שצברתם. בניגוד אליו, יועץ פנסיוני עצמאי מקבל שכר ייעוץ חד- פעמי למשך תקופת הייעוץ. ישנם יועצים עצמאיים הנותנים פגישת ייעוץ אחת או שתיים וישנם כאלו המלווים את הלקוח לתקופה של מספר חודשים ועד שלוש שנים, ואז התשלום יכול להיות עבור התקופה כולה.

איפה ניתן לאתר יועצים פנסיוניים?

אחד המקומות בהם פועלים יועצים פנסיונים שאינם משווקים הוא הבנקים, אולם גם שם הייעוץ אינו חף מאינטרסים זרים שאינם לטובת הלקוח - בין בגלל תוכניות חסכון והשקעה שיש לבנק עצמו, שיכולות להתחרות במוצרים הפנסיונים, בין בגלל כמות ההשקעה הרבה הנדרשת, ושאינה כוללת תגמול נוסף, ובכך מביאה יועצים רבים לעצלות והמלצה להשאר עם הקיים. קיימים עשרות בודדות של משרדי ייעוץ פנסיוני עצמאיים והללו גובים כמה אלפי שקלים עבור ייעוץ מסוג זה, תוך תלות במורכבותו של התיק.

 

רצוי לבחור בייעוץ פנסיוני אובייקטיבי אצל יועץ שאינו משווק, אולם קשה היום מאד לקבל ייעוץ כזה. הבנקים מפעילים שירותי ייעוץ פנסיונים שגם הם נגועים בחוסר אוביקטיביות, ושירותי ייעוץ פרטיים עולים כסף רב, אך יכולים להביא להבדל של ממש, הבדל של גובה קצבה חודשית השונה במאות שקלים בגיל הפנסיה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב