דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אתם מותשים? מתוסכלים? רוצים קצת יותר שקט בבית? הנה הדברים שכל הורה צריך לדעת לגבי - הצבת גבולות 

מאת    [ 27/12/2012 ]

מילים במאמר: 900   [ נצפה 1745 פעמים ]

 

האם אתם מותשים? מתוסכלים? רוצים קצת יותר שקט בבית?

הנה הדברים שכל הורה צריך לדעת לגבי - הצבת גבולות

"אוף ... למה אתמול הרשית לי לאכול מול הטלוויזיה והיום את לא מרשה לי? ..."
"מותק שלי, אני מבקשת שתיגש כעת להכין שיעורים, בסדר? ..."
"לא רוצה! לא בא לי! את לא תגידי לי מה לעשות!..."
"אם תתנהג עכשיו יפה, אני אקנה לך מחר את המשחק שרצית..."

או הורים שמספרים לי: "הגננת אומרת לי שהילד שלי יושב כל כך יפה בריכוז או בשעת האוכל. כשצריך לסדר את הצעצועים הוא עושה זאת בדיוק כמו כולם..... אז למה בבית הוא מתנהל כמו פרא אדם? זורק, מטיח ולא מקשיב? למה בבית הוא חסר גבולות ?" 
כי בבית אין גבול ברור. ובגן/בביה"ס ... יש !!! (תשאלו את הגננת/המורה של ילדכם)

רבים מאיתנו יודעים היום שהצבת גבולות ברורים היא חשובה וחיונית והינה חלק בלתי נפרד ממה ששומר על התפתחות ילדינו. הדבר שקשה לרובינו (כן, אתם לגמרי בחברה טובה ...) הוא שמירה על הגבול שהוחלט עליו והתנהלות עקבית אל מול ילד שצורח, בוכה, מילל או סתם מתעלם מבקשותינו. 

מה מרגיש ילד כשאין גבולות ברורים בבית?  
בלאגן, אי שקט, מאבקי כוח - כאוס! ממש ככה. פעם מותר, פעם אסור. פעם אמא מחייכת ולמחרת, בדיוק מאותה סיטואציה, היא כועסת. אבא מרשה ואמא לא. כשאתם כועסים, הוא שומע דיי הרבה איך אתם יודעים לספור מעולה עד 3 ומאוחר יותר הוא לומד חשבון מופשט יותר כולל שברים כשאתם סופרים: 1, 2, 2 ורבע, 2 וחצי ... הילד לא יודע מה יצוץ ומאיפה. איך להתנהל. התחושה היא של חוסר יציבות. דמיינו עצמכם לרגע: אתם במקום העבודה שלכם והבוס שלכם אדם שאינו צפוי. אתם לא יודעים איזה "שפן" יצוץ לו מהכובע ואיך הוא יקום בבוקר. איך החוויה שלכם? איך הייתם מרגישים בבוקר כשאתם בדרך לעבודה? האם הייתם חופשיים לעשות, לחוות, ליזום או הייתם חוששים, דואגים או פשוט "הולכים על קצות האצבעות"?
עכשיו תעשו copy – paste לסיטואציה ותבינו מה ילדכם חווה בבית. כשהוא אינו יודע איזו תשובה תתנו לו היום, מה אמא תגיד לעומת אבא (הרבה פעמים קשה להציב גבול עקב דעות חלוקות שבין ההורים עצמם), מה מותר ומה אסור, מוטלת עליו אחריות מאוד מאוד כבדה לשמור על עצמו. הילד שלכם משקיע מאמצים מאוד גדולים כדי להבין מה טוב ומה לא – כיוון שהגבולות בין הטוב והרע אינם ברורים לו. חוסר הגבולות הזה, או הגבולות המטושטשים, יוביל את ילדכם למצב בו כאשר הוא יגדל, הוא לא תמיד יצליח להבין מה טוב ומה רע. הגבול עבורו הוא משהו פרוץ וחסר תוכן ומשמעות אמיתית. 

ואתם? אתם חשובים ולא פחות!  אז מה אתם מרגישים?  
אתם מרגישים שאתם מותשים, עייפים. אתם נאבקים מול האנשים הכי יקרים לכם ונזרקים לחלל האוויר מילים שגורמות לכם אח"כ לתפוס את הראש ב-2 הידיים ולהצטער. הרגשה מתסכלת ולא פשוטה. אין לכם תחושה של שמחה בבית. אתם עובדים מאוד קשה במקום בו אתם רוצים להרגיש שקט, ביטחון, חופש ומנוחה !!!

אז עד מתי ???
עד שתחליטו שלכם ולילדכם מגיע משהו אחר. 
ואז? ....... אז להציב גבול ולהתמיד בו!

הנה חלק מהדרכים להצבת גבולות

קחו בחשבון שהגבול יכול להיות גמיש (בניגוד לחוק) ולהשתנות בהתאם לסיטואציה. למשל בבית אסור לאכול ממתק לפני הארוחה    ובחופשה בבית המלון אתם מאפשרים לו. זה בסדר כל עוד מובן לילד שהגבול לא משתנה אלא מתגמש ברגע זה כי הנסיבות שונות. אם תסבירו את עצמכם ומה ההיגיון שבדבר – הוא יבין אתכם היטב ולא תהיה בעיה לחזור לשגרה כשתשובו הביתה.                                                                                                                   תקבעו מס' דברים שחשובים לכם ועליהם אתם לא רוצים להתפשר ושתפו את הילד בהחלטתכם. הסבירו לו שמעכשיו יש גבולות ברורים בבית. שיידע. הוא חלק מהבית ובהחלט מגיע לו לדעת דברים מראש בלי שיונחתו עליו הוראות במפתיע.                                                                                                        עקביות. אם תציבו גבולות ותאיימו, אך לא תממשו – הילד לא "יספור" אתכם. והאמת – בצדק. לכן, חשבו היטב על הגבול וודאו עם עצמכם  שתוכלו להתמודד עם מצב בו הילד יעבור אותו.(ובהתחלה... הוא ינסה)  

לסיכום      

ילדכם זקוק לגבולות בדיוק כפי שהוא זקוק לחום ולאהבה שלכם. חופש אמיתי יכול להתקיים רק בתוך גבולות ברורים. הורים שלא יודעים לומר "לא" לילדים יגלו על בשרם, שהדבר שהילדים שלהם הכי צריכים הוא גבולות. ילד שלא מעמידים לו גבולות הוא ילד שיתקשה למצוא את מקומו בחברה. ילדים ללא גבולות ישקיעו הרבה אנרגיה בבדיקת מה מותר ומה אסור במקום להיות פנויים להנאה ולצמיחה אישית.  כאשר אתם מציבים גבולות, אתם מאפשרים לילדכם להתאמן בהתמודדות עם תסכולים, שהם חלק בסיסי להצלחה בחיים. בסופו של דבר, הצבת גבולות נכונה  מחשלת את הילד. מצד אחד יש לו חובות ודרישות לעמוד בהם ומצד שני הוא יודע שיש מי שתומך בו ומאמין שיצליח למלא את תפקידו. דרך הצבת גבולות הילד ילמד להציב בעצמו את הגבולות שלו מול אחרים זוהי מתנה אדירה שתוכלו להעניק לילד שלכם לחייו בעתיד. (בגן/בביה"ס/בחבורת ילדים כשהוא נער מתבגר, בעבודה וגם מול בני זוג). 



תחשבו על התא המשפחתי שיצרתם באהבה. איך הוא היום? האם זה מה שקיוויתם לו? האם יש מה לשנות? הצבת הגבולות היא בהחלט צעד משמעותי בדרך לבית בו החיים מתנהלים בתחושה של ביטחון ושקט - גם לילדים וגם לכם.

בהצלחה!!!

ורד כרמלי | מוסמכת מכון אדלר                                                                              אימון והדרכת הורים, יחסים במשפחה וזוגיות                                                www.imunim.net | 054-2204046 | veredcarmely@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב