דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסוף העולם לתחילת ה - קריירה 

מאת    [ 25/12/2012 ]

מילים במאמר: 1058   [ נצפה 1993 פעמים ]

הדיבורים, הכתבות, הבחישות האינסופיות שעברנו סביב "סוף העולם" ונבואת המאיה/נוסטרדמוס וכיו"ב, הובילו אותי להסיט את המחשבה מהעיסוק ב"מה יהיה גורלנו?" להרהורים על זירות החיים השונות שמקיפות אותנו, השינויים שאנחנו עוברים בתוכן וביניהם – עולם הקריירה. המחשבות הללו הובילו אותי לכתיבת מאמר קצת שונה ומזווית אחרת.

כשהייתי קטנה, חלמתי להיות פסיכולוגית. הסתכלתי על אימא שלי – יועצת לחיי נישואין בדימוס – וראיתי אותה עומלת שעות על גבי שעות בכתיבת תזכירים חורצי גורלות. ישבתי במשרד שלה ובזמן שחיכיתי לה, הקשבתי בסתר למילים שנאמרו בחדרי חדרים – לא הצלחתי לשמוע יותר מדי, אבל מספיק כדי שזה יפתח אצלי תאבון. בהמשך, קראתי ספרים טיפוליים ולמדתי במגמת פסיכולוגיה – סוציולוגיה בתיכון. במקביל, העזתי לדמיין את עצמי בעולם המשחק. ההתמחות שלי בתיכון כללה את מגמת התיאטרון, הופעתי מגיל צעיר (בתחום אחר – ריקוד), שיחקתי בהצגה וחלמתי לכבוש במות. בסופו של דבר, מצאתי דרך לקחת את שתי התשוקות שלי ולשלב ביניהן, מכיוון קצת אחר – במסלול של ייעוץ "אחד על אחד", מחד ובמפגש קבוצתי, מאידך. פוקוס שונה, מיקוד אחר, אפילו מסלול התפתחות מקצועי שונה מכל אחד מהמקצועות שציינתי קודם. עברתי ועודני עוברת דרך ארוכה ומורכבת, אבל מה שחשוב הוא שהתשוקה לקריירה שלי עדיין שם.

אנשים שאני פוגשת בהיבט המקצועי, חברים מהבית ובכלל – מחפשי/ות עבודה באופן כללי, חווים לא אחת, קונפליקט בין הרצון ו/או הצורך לשלב בין התשוקה שלהם לבין הקריירה ולעיתים נדמה לנו שאולי מדובר בכלל בשני מושגים נפרדים בעליל. "את הדברים שאני אוהב – אני אשמור כתחביב, אשמור לילדים שלי, לבן זוג שלי, לחברים שלי, לחדר הכושר… אם אוכל לשלב אותם בקריירה – מצוין. אם לא – נחיה עם זה…". לא ציטטתי כאן אף אחד ספציפי, אבל בעצם ציטטתי לא מעט.

מעטים מאיתנו מרשים לעצמנו ללכת עם התשוקות שלנו עד הסוף, להעיז, להסתכן ובאמת לכוון את עצמנו למקום שבו מה שאנחנו אוהבים יתווה את הדרך למקצוע ולהתפתחות התעסוקתית שלנו לאורך השנים.

"You may say I am a dreamer", אמר ג'ון לנון בשיר יפהפה ואני מזדהה עם האמרה שלו ועכשיו במיוחד. הטענה במאמר עשויה להישמע לחלקכם כמו חלום "רטוב" ולא מאוד מציאותי. אני לא טוענת שהקונספט מתאים לכולם. כל אחד מאיתנו חווה את עולם הקריירה בהיבט אחר, בעוצמות שונות ולא כולנו זקוקים לו כמקום להגשמה עצמית.

אני מדברת על אלו מאיתנו שכן רואים את עולם הקריירה ככזה, טוענת שהחלום יכול להפוך למציאות וכמו שג'ון לנון אמר בהמשך השיר :  "…but I am not the only one". אני מאמינה, ש"המשתייכים" לקבוצה זו מצאו את עצמם, בשלב כזה או אחר של חייהם, משתוקקים לעבוד במקצוע שהם אוהבים. חולמים על כך שהתשוקה האמיתית שבתוכם תוביל את התפתחות הקריירה שלהם ולא שיחוו אותן כשני קווים ועולמות מקבילים, המסרבים להיפגש. משתוקקים, אך מרגישים שרגליהם וידיהם כבולות בכבלי המציאות.

לא אחת יוצא לי להיתקל במחפשי עבודה – אם זה בראיון ואם זה בפגישת ייעוץ – שאומרים לי קבל עם ועדה - "הייתי רוצה להיות ** – אבל אין לי סיכוי. זה רק תחביב, אין בזה עבודה. בגלל זה אני עובד/ת ב- &…". אנחנו מספקים לעצמנו ולסביבה הסברים שמניחים את הדעת, הגיוניים, נסיבתיים, נכונים. תירוצים. זו אמרה שמרגיזה גם אותי, אבל שנייה אחרי אנחת הכעס, מגיעה תובנה שאולי זה נכון. שאולי לא במקרה מחקרים מצביעים על קשר בין אושר להצלחה בקריירה ומבלי להפעיל את הגלגלים יותר מדי, אין ספק שאם נעבוד במה שגורם לנו אושר, נהיה מאושרים ונפיק את המיטב ממה שאנחנו עושים.

ואולי לפני שאנחנו מחליטים לוותר על החלום שלנו ומשאירים אותו בגדר "תחביב", "פנטזיה כמוסה", "חלום אידיאלי" וכדומה, נרשה לעצמנו לעשות בירור מעמיק, שייתן לנו אפשרות ו/או הזדמנות אמיתית להפוך אותו למציאות. בירור שלא בהכרח חייב לבוא על חשבון החיים הנוכחיים והעבודה העכשווית שלנו (ומי יודע? יכול להיות שנצליח להגשים אותו במקום העבודה הנוכחי…)

אז כמה כיוונים התחלתיים ממני במתנה

         נסו להיזכר מה גרם לכם להתחיל לעבוד בעבודה הראשונה שלכם ובעבודות אחריה? מה אהבתם    בתפקיד ועם יד על הלב – ממה באמת אבל באמת נהניתם? אל תסתפקו באמירה "אני אוהב לתת שירות לאנשים" – תחשבו רמה אחת מתחת: מה אפיין את התהליכים שמהם נהניתם? גיליתי שלא מעט אנשים – צעירים ובוגרים כאחד – מתקשים לענות על השאלות האלו, אפילו יותר מעל הצד השני של המטבע (ממה פחות נהניתם). לאלו מביניכם שמתחילים את צעדיהם בעולם התעסוקה – איזה עבודות של אנשים מסביבתכם הקרובה/רחוקה/נתקלתם בהם הרימו לכם את האנטנות וגרמו לכם לחשוב "הלוואי שיום אחד אהיה שם" (רלוונטי אגב גם למנוסים תעסוקתית).

תתבוננו על התחביבים שלכם – האם אתם מוצאים משהו שהגדרתם כ"תחביב" רק בגלל שהתרשמתם/הרגשתם שהוא לא מספיק פרקטי/שקשה למצוא בו עבודה וכדומה? עם יד על הלב – האם באמת ניסיתם  לתת לו הזדמנות? אני יודעת שזו שאלה לא פשוטה אבל תנסו להיות כנים עם האדם  הכי קרוב אליכם – אתם עצמכם. אנחנו ניזונים לא מעט מדעות סביבתיות, התנסויות של אנשים אחרים, חוות דעת פרטיות  וכיו"ב. אין ספק שצריך לתת להם מקום- השאלה היא האם הן באות על חשבון  ההתנסויות והבדיקות שלנו? האם הן אובייקטיביות ומקדמות אותנו או מבוססות על פחדים וחששות טבעיים נטו?

    קחו דף ותרשמו את החזון שמנחה אתכם לשנים הקרובות ולאלו שאחריהן (בתרגום מהיר – לעוד 20 שנה). אני לא ארחיב בנושא, כי כתבתי על כך מאמר שלם שאתם מוזמנים לקרוא (מופיע באתר – http://adischwartz.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=26&action=edit). אני רק אחדד שבחזון תרשו לעצמכם קצת להתפרע. תנסו לחשוב על מקום שיש בו אחיזה למציאות (אני לא אחלום להיות לוליינית אם יש לי רגליים שמאליות כמובן:)) אבל שיש בו  אלמנטים שעד היום שמרתם לעצמכם או תייגתם בגדר חלום בלבד/לא ניתן למימוש. תנסו בחזון לחשוב על חלופות קרובות למקום אליו הייתם רוצים להגיע – בסעיף הבא נדבר על הסיבה.

אני בעד לבדוק כמה חלומות – בסופו של דבר, אני צריכה לבדוק שלתשוקה שלי יש ביקוש  בשוק/שעשויה להיות לה ביקוש בשוק. אם אני רוצה לפתוח עסק שיתמחה בעיצוב משרדים, אני צריכה לבדוק שיהיו לי לקוחות עתידיים. איך עושים את זה? עושים סקר שוק פרטי ומתשאלים את הסביבה הקרובה בתור התחלה: אלו שמשתייכים לקהל הלקוחות הפוטנציאלי/בעלי נגישות אליו, מכרים שאנחנו מתקשרים איתם ברשתות חברתיות וסומכים על הדעה שלהם. בודקים האם ישנו שוק קיים? מי המתחרים וכיו"ב. אם אחרי הבדיקה שערכתי גיליתי שלחלום שלי כרגע יש פחות ביקוש, כוונת המשורר היא לא שאוותר עליו, אלא אחשוב על דרך יצירתית ו/או חילופית וקרובה אחרת.

ואולי הסוד הוא בעצם להחליף את המשפט "עבודה זה מה שאתה עושה כדי שיום אחד לא תצטרך לעשות את זה יותר" (אלפרד פולגר) במשפט "עשה את מה שאתה אוהב ואהוב את מה שאתה עושה" (ריי ברדבורי)

נתתי כמה כיוונים לחשיבה וטיפים ראשוניים להתחלת הדרך. אם החלום שלכם הוא בתחומי משאבי האנוש , אתם לקראת הכניסה לתחום ורוצים להתחיל את תהליך החיפוש, אשמח לעמוד לרשותכם בתרגום מעשי של טיפים אלו ואחרים וללוות אתכם בבניית קריירת ה-HR  שלכם.

עדי שוורץ - HR Route : ייעוץ לבניית נתיב קריירה במשאבי אנוש, אבחון כ"א ופיתוח מיומנויות ניהול ומנהיגות.


*סוציולוגית, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות מוסמכת מטעם אוניברסיטת בר אילן


*יועצת, מנחה ומלווה לאנשים השואפים להשתלב, לגדול ולהוביל בתחום משאבי האנוש - שירותי ייעוץ והכוונה מקצועית בעולמות משאבי אנוש - שירותי ייעוץ, הנחייה ולווי מקצועי-פרקטי בעולמות המש"א (משאבי אנוש) לאלו שהחזון שלהם מוביל אותם לשאוף להשתלב, לגדול ולהוביל במשאבי אנוש


*העברת תהליכי אבחון וגיוס למגוון תפקידים - זוטרים עד בכירים ובמגוון עולמות תוכן (מנהלי/ות פרויקטים, תפקידי בק-אופיס, תפקידי ניהול, מהנדסים/ות , עורכי/ות דין ועוד). בעלת ניסיון בהעברת ראיונות עומק, מרכזי הערכה, תפעול וניתוח מבדקים אישיותיים, שכליים וכיו"ב. שירותי כוללים גם לווי מאבחנים חדשים בתחום.


* העברת סדנאות, הדרכות ולמודי הוראה בנושאים הנושקים למנהיגות, מיומנויות ניהול, משאבי אנוש ויעוץ ארגוני, עבור ארגונים/מוסדות אקדמיים


אתר מקצועי: http://adischwartz.wordpress.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב