דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקן בנייה ירוקה והתייחסותו אל משאבות חום 

מאת    [ 18/12/2012 ]

מילים במאמר: 477   [ נצפה 3464 פעמים ]

התקן לבנייה ירוקה, תקן 5281, הינו תקן ישראלי חדש יחסית, המתמקד באיכות הסביבה ומבטיח את שמירתה. תקן זה שנועד להפחית את השפעותיה השליליות של הבנייה על סביבתה, כולל כמה קריטריונים חשובים במיוחד המאפשרים לבחון כל מבנה עד כמה הוא אכן ידידותי לסביבה. מדובר בקריטריונים המתייחסים אל הקרקע, אל המים, אל האנרגיה וכן אל נושאים סביבתיים שונים, כמו רעש, קרינה, חומרי בנייה וגם פסולת, שיכולים להשפיע באופן ישיר על המבנה ועל מידת התאמתו לסביבה שבה הוא נמצא.

מעכשיו – בנייה ירוקה וידידותית לסביבה

הוא אמנם עדיין איננו מחייב, אולם הוא צובר תאוצה והופך לאחד התקנים החשובים בתחום הבנייה. מטרתו העיקרית של תקן הבנייה הירוקה שהושק על ידי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף מכון התקנים בקיץ 2005, היא להבטיח את בנייתם של מבנים ירוקים וידידותיים לסביבה בהתאם לקריטריונים שונים. כאמור, הוא איננו מחייב כרגע ובגדר המלצה בלבד, אולם המודעות הרבה בעניין איכות הסביבה והצורך בחיסכון ובבחירת פתרונות ירוקים יותר, הופך אותו לאמצעי מצוין לחשוף את הרעיון לציבור הרחב ולהפוך את הבנייה הירוקה לפופולארית יותר.

תקן בנייה ירוקה מתייחס לכמה סוגים שונים של מבנים. הוא תקף לבתי מגורים, למשרדים, למוסדות שונים כמו מוסדות בריאות, מוסדות חינוך וכדומה, מבנים מסחריים וכן כאלה הזקוקים לשיפוץ. במסגרתו בוחן התקן מספר פרמטרים שונים, ששמירה עליהם מאפשרת למבנה להיכנס לקטגוריות המבנים הירוקים ולהיות מוכרז כמבנה ידידותי לסביבה. הוא בוחן את המבנים בכמה תחומים עיקריים: בתחבורה, בקרקע, במים, בחומרים, באנרגיה, בבריאות, בפסולת, בחדשנות ובאופן שבו מתנהל אתר הבנייה. הוא כולל חמש דרגות שונות של איכות, כשהגבוהה ביותר היא חמישה כוכבים.

הקשר בין התקן לבנייה ירוקה למשאבות חימום

אחד הפרמטרים החשובים ביותר, אליהם מתייחס תקן בנייה ירוקה, הוא תחום האנרגיה. שליש מהציון הכללי המתקבל נקבע בהתאם לבחינתו של פרמטר זה במבנה. בעת בדיקת המבנה, נבדקת מידת היעילות האנרגטית שלו והאפשרות להציע פתרונות חסכוניים ויעילים יותר. מבנה ירוק, על פי התקן, הינה כזה הכולל רמת בידוד גבוהה ויצירת תנאים נוחים תוך הקפדה על אמצעי חימום חסכוניים כמו חימום מים מרכזי, שימוש בתאורה טבעית וניצול משאבים קיימים. שימוש במשאבות חימום, למשל, הוא דרך מצוינת להציע פתרון יעיל וחסכוני במיוחד, במסגרת הבנייה הירוקה, תוך הקפדה כמובן על בידוד מתאים ורמת איטום גבוהה. פתרון זה של משאבות חימום מנצל את אנרגיית השמש, במקום לייצר אנרגיה בדרך אחרת, ומציע פתרונות לחימום מי צריכה, להסקה או חימום הבית באמצעות חימום תת רצפתי. מים חמים בכל שעות היממה בצורה יעילה וחסכונית במיוחד.

תקן הבנייה הירוקה כולל, במסגרתו, פתרונות שעשויים אולי להיות יקרים יותר, בהשוואה לפתרונות אחרים, אולם כשמדובר בהשקעה לטווח הארוך, הרי שאלה הם החסכוניים ביותר. בדיקות של משאבת חום, מחיר המשאבה יכול לחסוך באופן משמעותי בהוצאות החשמל ועל כן גם משתלם בהרבה ויעיל במיוחד. זאת, כמובן, לצד שימוש יעיל יותר בקרקע ובתוואי השטח, ניצול מערכות ניקוז, הקיימות בסביבתו הקרובה של המבנה הקיים וגם שימוש בחומרי בנייה מקומיים או ממוחזרים, שיכולים להוזיל את העלויות במקביל. 

רונן שחר, מהנדס חברת גדיר מערכות, החברה המובילה בתחום של אספקה ותכנון מערכות לחימום מים באמצעות משאבות חום. www.gadir-systems.co.il, 03-9204877




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב