דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטרטגיות סיניות לעסקים 

מאת    [ 30/01/2008 ]

מילים במאמר: 3061   [ נצפה 3535 פעמים ]


אסטרטגיות סיניות לניהול עסקי מאת בועז יפת
המושג "אסטרטגיה עסקית" נדון בהרחבה במחקרים רבים ותיאוריות אמפיריות רבות מתחום הכלכלה, הסוציולוגיה, מנהל העסקים וההיסטוריה שתרמו להבנתו ועיצובו של המושג. מהיותו מושג שגובש ועוצב מתחומי ידע רבים, ישנם חלוקי דעות לגבי עיצוב ותהליך האסטרטגיה. יחד עם זאת, קיימת הסכמה כי כל ארגון החפץ בהמשך קיומו חייב להגדיר אסטרטגיה שתבטיח התאמה עם הסביבה. מהו סוג האסטרטגיה - תלוי בסוג הארגון ומטרותיו.

האסטרטגיה העסקית היא הכלי האופרטיבי של ארגון. המושג "אסטרטגיה" נגזר מהמילה היוונית Strategos או גנרל. האסטרטגיה במקור היתה אומנות הגנרלים והמושג היה שימושי בעיקר בצבא - עד היום.
האם הגדרה זו רומזת על אופיה הלוחמני של האסטרטגיה העסקית - במובן מסוים כן. מאחר ועל הארגון להתמודד עם סביבה חיצונית שלעיתים עוינת לארגון, עליו לדעת לתקוף מטרות שונות כדי להשיג את יעדי הארגון ו"להילחם" במתחרים ובמוצרים מתחרים כדי להחדיר את המוצר של הארגון לשוק. באופן טבעי אפשר לומר : "עסקים הם כמו מלחמה במובן אחד : אם האסטרטגיה הכוללת היא נכונה הרי למרות מספר ניכר של שגיאות טקטיות יוכיח העסק את עצמו כמצליח ".
הנחת הבסיס באסטרטגיה עסקית גורסת כי המטרות חייבות להיות מוסכמות על הכול. המטרות הן כלי הישרדותי לארגון והן כוללות את ערכי הארגון, השאיפות "לאן הארגון הולך" וסדרי עדיפויות "מה להשיג, איך ומתי ".
מרכיבי האסטרטגיה קבועים ואילו עיצוב האסטרטגיה משתנה והוא תהליך אינטראקטיבי - תהליך דינמי בתנאי אי-ודאות.
אסטרטגיות סיניות הן כישורי חיים. למה אסטרטגיות סיניות - כי התפיסות המסורתיות של ניהול עסקי קורסות בעולם של כאוס, שינוי מהיר יותר מיכולת האדם להכיל אותו וכשעולם נשלט על ידי אינטרנט ומידע זמין ופתוח לכול, יש לחפש כלים ותובנות חדשות לניהול עסקי. החשיבה הכאוטית המתפתחת כיום דומה לפלוסופיה הסינית ולכן לא מפליא כי החל משנות ה -70 גישות כמו הפנג-שוואי , אקפונקטורה, יוגה, טאי צ'י ועוד חדרו לא רק לחיי היומיום אלא גם לעסקים ועיצוב חשיבה עסקית חדשה. עולם העסקים הולך ונעשה מורכב ותחרותי יותר מיום ליום. עסקים משגשגים חשים יותר ויותר מאוימים על ידי מתחרים חדשים ועסקים חדשים הנכנסים לשוק תוך מטרה מוצהרת לנגוס בנתח השוק של עסקים ותיקים. כדי לשרוד ולשגשג בעולם העסקים של היום אתה חייב להיות עם יד על הדופק ולפעול באופן רצוף לשיפור כושר התחרות שלך.
אסטרטגיות סיניות לניהול עסקי הן בעצם כישורי חיים משום שהסינים ששאבו את השראתם מן הטבע הצליחו לשמר במשך אלפי שנים תובנות שמתאימות להפליא לעולם הכאוטי שבו אנו חיים. מימרה יוונית אומרת כי
אם תוכניותך לשנה אחת זרע אורז .
אם תוכניותך ל 10 שנים נטע עץ .

אם תוכניותך הן לתווך של מאות שנים -
הדרך וחזק את אנשיך .

***
בעולם הכאוטי בו אנו חיים ממשילים את ההוויה העסקית לעשייה עכשווית כאילו לא נותרו לנו מאות בשנים. לכן, האסטרטגיות הסיניות הן גם כישורי חיים אבל גם כלים אופרטיביים ליישום. איך ?
הזיקה אל השלם הסינים התבוננו בטבע וצפו באלמנטים השונים בו וראו את הקשר אל השלם. כלומר, התפיסה היא של שלם המורכב מחלקים הפועלים בהרמוניה אחד כלפי השני. איך מחברים את כל בעלי התפקידים השונים אל השלם - אל המטרות - אל הראייה האסטרטגית הכוללת - למרות האישיות השונה של כל עובד ואדם, תפיסת תפקיד ואחריות שונה, התשובה היא איזון בין ביטוי עצמי של העובד מול תנועה קדימה של הארגון לקראת המטרות העסקיות. המשמעות היא אבחון תפקידי ואישיותי כדי למצוא את האלמנט המחבר ולא המפריד, חיזוק העוצמות וצמצום החולשות.

"הדרך שבה גנרל טוב מפעיל את חייליו היא על ידי איחוד דיעותיהם וכוחם וכך הנועזים לא יכולים להתקדם לבד והחלשים לא יכולים לסגת לבד. כאשר הם דומים לסערה מפני שהם מבקיעים כל דבר, מתגברים על הכול, נעים כגוף אחד ואיש אינו יכול להביט או לעצור אותם " (טאו המלחמה והשלום).
יין ויאנג : שני מושגים מרכזיים בפלוסופיה הסינית המדברים על הכוחות השונים הפועלים על הארגון, הסביבות השונות שחלקן קבועות ובעלות עוצמה כמו : הרשויות למיניהן מול סביבת הלקוח שהיא דינמית, חמקנית ולא תמיד צפויה. איך משלבים כוחות - איך מאזנים בין תביעות מנוגדות, צרכים שונים והתאמה בלתי פוסקת של כל המרכיבים - זיהוי נכון של הכוחות הניתנים לשליטה מול כוחות קבועים שיש לחמוק מהם ולהקטין את עוצמתם.



"שני חברים היו בארץ סין לפני שנים רבות. האחד הפליא לנגן עלי נבל והשני הפליא להאזין. כשהיה האחד מנגן או שר על אודות הר היה חברו אומר - יכול אני לראות את ההר לפנינו. כשהיה האחד מנגן על אודות מים היה המאזין קורא - הנה נהר זורם - אבל, המאזין חלה ומת, חתך חברו את מיתרי נבלו ושוב לא ניגן עוד ומאז היה חיתוך מיתרי הנבל סימן לידידות אמת " (חוכמת זן).


צ'י : רעיון הצ'י הוא אולי המרכזי ביותר והמהותי ביותר בחשיבה הסינית אך גם הקשה ביותר ליישום. רעיון הצ'י או האנרגיה הזורמת במרדיאנים השונים דומה במהותו לתפיסות שונות הקיימות גם בהודו, הפראנה. אם הצ'י אחראי על ניהול מערכות הגוף והסינים פיתחו אסטרטגיות להפעלה נכונה של המערכות כמו הצ'י גונג והטאי צ'י אפשר להמשיל את האנרגיה הזו לאנרגיה הארגונית שצריכה לזרום בצורה הרמונית וחלקה ולהפעיל את כל מערכות הארגון.

"דהרמה החתול אומר כשהראש בעננים הרגליים מפספסות את הדרך " (דהרמה החתול-פלוסופיה עם פרווה).
חמשת האלמנטים : חמשת האלמנטים הם ערוצי האנרגיה של החיים או ערוצי האנרגיה של הארגון. סוגי האנרגיות המקובלות : עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. אפשר לזהות אנשים שונים כטיפוסי אנרגיה שונים. מי אני - זיהוי נכון של השפעות האנרגיה על פנימיות ומהות האדם, תכונות האופי, דרכי התמודדות במערכות החיים המגוונות וביחסים בין סביבה לאדם : אנרגיית העץ, אנרגיית האש, אנרגיית האדמה, אנרגיית המתכת ואנרגיית המים נותנים את התשובה לקונפליקטים ולקשיים הנמצאים בארגון.



"איש מהלך בשדה פגש נמר. ברח האיש והנמר בעקבותיו. משהגיע למדרון תלול נתפס בשורש של גפן בר והטיל עצמו על פני תהום. הנמר רחרח בו מלמעלה, בחיל ורעדה הציץ האיש מטה למקום בו הרחק מתחתיו היה נמר אחר מחכה לו לטרפו, הגפן בלבד סמכתהו.
שני עכברים, האחד לבן והשני שחור, החלו מכרסמים אט אט את הגפן. הבחינה עין האיש בתות שדה נחמד למראה בקרבת מקום. לפת האיש את הגפן בידו האחת ובשניה קטף את תות השדה. מה מתוק היה לחיך "(חוכמת זן).
הזרימה האנרגטית החזקה ביותר בעידן האינטרנט היא זרימה המידע. כיצד המידע זורם, כיצד מגיבים כלפיו וכיצד משמרים יצירתיות תוך כדי תנועה ועשייה שגרתית של הארגון בלי להביא להתפרצות אנרגטית מחד או דעיכה ואובדן מוטיבציה מאידך. כיצד התנועה זורמת בארגון - במתינות והרמוניה או עליות ומורדות של התפרצויות ודעיכה. אי זרימה נכונה היא תקיעות המערכת וחסימה בפני התפתחות ותנועה.

אסטרטגיות סיניות לניהול עסקי פירושן לתת הזדמנות לארגון להיות עם התהליך, להתבונן, להקשיב, לפתח ערוצים למידע ורעיונות חדשים, לשחרר יצירתיות ולהניע את המערכת הרציונלית לכיוון של מודעות.
"לזהות את הענף על-פי השורש, לזהות את המטרה ברגע שאתה רואה את האצבע המופנית, לדבוק בדבר אחד ועל-ידי כך לתת תשובה לדברים רבים,להבין את הדבר העיקרי ועל ידי כך לשלוט בדברים המיוחדים. לזה קוראים "אומנות ניהול העסק " (טאו המלחמה והשלום).
מאין זה מתחיל - ממקבלי החלטות, מנהלים בכירים, מנהלי מחלקות ועד העובד שצריך ליישם את ההחלטות ולהניע את המהלכים.




"תלמידים הרבה למדו את ההתבוננות תחת השגחת חכם הזן סנגאי. אחד מהם נוהג היה להשכים קום עם חצות הליל, לטפס על חומת המקדש ולצאת למסע תענוגים. לילה אחד, כשערך סנגאי ביקורת בחדרי השינה, הסתבר לו שתלמיד זה נעדר וכן גם גילה את הכסא הגבוה ממנו טיפס ועלה על החומה. סילק סנגאי את הכסא ועמד במקומו. משחזר הנודד אשר לא ידע שסנגאי הוא הכסא הניח רגלו על ראשו של החכם וקפץ מטה אל תוך החדר. משגילה את אשר עשה אחזתהו חלחלה. אמר סנגאי - הצינה שלטת עם שחר. היה נא זהיר ואל תצטנן בעצמך - ושוב לא יצא התלמיד בלילה עד עולם " (חוכמת זן).
האסטרטגיות הסיניות מדברות על שינוי אנושי. מורכבות האישיות שלו היא שיקוף של מורכבות השינוי, טווח הזמן הדרוש לשינוי, אופן המימוש של השינוי, דרך ההטמעה בארגון והסיכוי להצלחה. אפשר גם לטעון כי שינוי אסטרטגי יכול להיות רציף כחלק מתכנון אסטרטגי ופירושו פשוט " לעשות דברים בצורה שונה ", כמו : שינוי שיטות עבודה או הגדרת דפוסי עבודה חדשים על בסיס מטרות קודמות. שינוי עלול להראות לעיתים כגורם מפריע ולעיתים כגורם מקדם, תלוי בנקודת הראות של מקבל השינוי. כדי לצמצם גישות שליליות והתנגדות אפשרית" חשוב לפעול לפי תהליך יצירתי של פתרון בעיות ולפתח תוכנית פעולה תוך שיתוף פעיל של כל המעורבים בתהליך.

"כשאדם חוצה את הנהר בסירה וסירה ריקה באה ומתנגשת בסירתו , יהיה האיש מהיר חימה ככל שיהיה, הוא לא ירגז עליה. אך אם יהיה אדם בסירה השניה הוא יצעק עליו שיסור מדרכו , אם האיש לא ישמע לצעקה הראשונה הוא יצעק שנית. אם גם אז לא ישמע לו הוא יצעק בשלישית וילווה את דבריו במטר קללות. במקרה הראשון הוא לא רגז כלל ואילו עתה הוא רוגז שכן אז עמד בפני הריק ואילו עתה הוא עומד בפני המלא. אם בן אדם היה מרוקן עצמו וכך כשהוא ריק משוטט בעולם הזה, מי יכול היה לפגוע בו " (קולות האדמה).
מרכז שנג לרפואה סינית מציע לכם, העובד והמנהל, לענות על האבחון העסקי והעצמי באתר זה, לשלוח אלינו ולקבל תשובות ברורות לגבי נקודות החולשה בארגון שלך וכיצד להפעיל את המיומנויות המוצעות כאן לזרימה טובה יותר של אנרגייה עסקית.
להתראות ובהצלחה
אנרגיית הכסף - מי מנהל את מי - האם הכסף את האדם או האדם את הכסף - על איזה חשבון כספי מדברים בעצם ?
יש סוג אחד של חשבון בנק באינו נמצא בבנק, חשבון ללא מסמכים שקיים מחוץ לחשבונות הפורמליים של "כמה כסף יש לנו" והוא משנה לחלוטין את תחשיב אמצעי התשלום. זהו חשבון הבנק שאנחנו מנהלים במוח שלנו. ההתנהגות הכלכלית שלנו אינה מושפעת רק מכמות הכסף שישנו בחשבון הבנק האמיתי אלא גם ממה שאנחנו מעריכים שיהיה לנו בו בעתיד. במשך שנים רבות התעלמו כלכלנים מהמימד הפסיכולוגי של הכסף, הכלכלה דימתה אדם רציונלי בעל מניע אחד - הרווח. בשנים האחרונות גדל העיסוק במימדים הפסיכולוגיים של הכסף והפסיכולוג הישראלי - אמריקאי דני כנמן זכה בפרס נובל בכלכלה.
לפי התיאוריה המקובלת אנשים מקבלים החלטות כלכליות רציונליות. כהנמן הוכיח שאנחנו מקבלים לא מעט החלטות כלכליות לא רציונליות. הביקורת של כהנמן מובילה למסקנות רחבות הרבה יותר מאלו שהוא עצמו עסק בהן :
כסף הוא מוצר פסיכולוגי.
אנחנו פועלים לא רק לפי מצבנו הכספי האובייקטיבי - אלא -
גם לפי הסכום שאנחנו מקווים להגיע אליו.

אנחנו פועלים לפי תחזיות כספיות ולא לפי מציאות כספית רגעית. התחזית מושפעת מנתונים אוקייבטיביים אבל גם מאישיותנו ומהתרחשויות תרבותיות ופוליטיות. לחלק מההחלטות העסקיות שמתקבלות על בסיס הכסף החזוי יש גם בסיס כלכלי. ההחלטות האחרות הן תחזיות אינטואיטיביות, נבונות או מוטעות.
אנשים המעריכים שהכנסתם תגדל מוציאים כסף שאין להם. אפשר להוציא כסף שאין לך כי ישנם אין סוף אשראים עסקיים שניתן לקבל בבנק כגון : הלוואות, משכון דירה ובזבוז ירושה.
מעסיק המגייס עובדים חדשים מייצר אשראי וכסף חדש משום שהוא משלם לעובדים בממוצע כשלושה שבועות אחרי שהם נותנים לו את עבודתם. במהלך התקופה הזאת הם מתנהגים כאילו הכסף כבר בכיסם. יש הסכמים עסקיים רבים שנערכים בעל פה ובלי תשלום מראש. ענפים שלמים במשק חותמים עסקה בשתי מילים : אז גמרנו - גמרנו.
אנשים משקיעים מזמנם ומזמנם של אחרים - רק תמורת תקווה לעתיד.
חשבון הבנק במוח משפיע על הפעילות הכלכלית לא פחות מחשבון הבנק האמיתי :
* בימים של אופטימיות מתמלא חשבון הבנק הזה.
* בימים של פסימיות הוא מתכווץ.
* בתנאים של אי ודאות מרבית בעלי העסקים חיים בחרדה.
* תחושה זו משבשת לחלוטין את כמות הכסף האמיתית שעל-פיה פועל המשק.
* יש לנו הרבה פחות ממה שרשום בבנק האמיתי כי אמצעי התשלום הפסיכולוגי צנח עוד יותר ממנו במציאות חסרת התקווה והחרדות - נעלם מרבית הכסף הפסיכולוגי.
* אף אחד לא חוסך כדי להחזיק מעמד בתנאי אי ודאות עתידיים.
כולם רוצים כאן ועכשיו - הכל. כדי לצאת מהפינה שאליה נקלענו צריך תוכנית עם חיוך:
איזו תוכנית - כל עסק והתוכנית שלו ,כל עסק והניהול שלו.
מהו ניהול זה - הניהול המוקרן מהמנהל, מאישיותו, המניעים שלו, המטרות שלו, השאיפות והחזון הארגוני.
אז נקודת ההתחלה היא תמיד - מי או מה מניע אותי - למה ?
אם תוכניותיך הן לטווח של 10 שנים -
נטע עץ
אסטרטגיות סיניות הן כישורי חיים
למה אסטרטגיות סיניות - כי התפיסות המסורתיות של ניהול עסקי קורסות בעולם של כאוס. השינוי מהיר יותר מיכולת האדם להכיל אותו וכשהעולם נשלט על ידי אינטרנט ומידע זמין ופתוח לכל יש לחפש כלים ותובנות חדשות לניהול עסקי. החשיבה הכאוטית המתפתחת כיום דומה לפלוסופיה הסינית ולכן לא מפליא כי החל משנות ה - 70 גישות כמו הפנג - שוואי, אוקופונקטורה, יוגה, טאי צ'י ועוד חדרו לא רק לחיי היומיום אלא גם לעסקים ועיצוב חשיבה עסקית חדשה. עולם העסקים הולך ונעשה מורכב ותחרותי יותר מיום ליום. עסקים משגשגים חשים יותר ויותר מאוימים על ידי מתחרים חדשים ועסקים חדשים הנכנסים לשוק תוך מטרה מוצהרת לנגוס בנתח השוק של עסקים ותיקים. כדי לשרוד ולשגשג בעולם העסקים של היום אתה חייב להיות עם יד על הדופק ולפעול באופן רציף לשיפור כושר התחרות שלך.
אסטרטגיות סיניות לניהול עסקי הן בעצם כישורי חיים משום שהסינים ששאבו את השראתם מן הטבע הצליחו לשמר במשך אלפי שנים תובנות שמתאימות להפליא לעולם הכאוטי שבו אנו חיים כיום.
מימרה יוונית אומרת כי
אם תוכניותיך הם לטווח של שנה אחת -
זרע אורז.

אם תוכניותיך הן לטווח של 10 שנים -
נטע עץ

אם תוכניותיך הן לטווח של מאות שנים -
הדרך וחזק את אנשיך

בעולם הכאוטי בו אנו חיים ממשילים את ההוויה העסקית לעשייה עכשווית כאילו לא נותרו לנו מאות בשנים ולכן האסטרטגיות הסיניות הן גם כישורי חיים אבל גם כלים אופרטיביים ליישום.

איך ?הזיקה אל השלם
הסינים התבוננו בטבע, צפו באלמנטים השונים בו וראו את הקשר אל השלם. כלומר, התפיסה היא של שלם המורכב מחלקים הפועלים בהרמוניה אחד כלפי השני. איך מחברים את כל בעלי התפקידים השונים אל השלם - אל המטרות - אל הראייה האסטרטגית הכוללת - למרות האישיות השונה של כל עובד ואדם, תפיסת תפקיד ואחריות שונה, התשובה היא איזון בין ביטוי עצמי של העובד מול תנועה קדימה של הארגון לקראת המטרות העסקיות. זה אומר אבחון תפקידי ואישיותי כדי למצוא את האלמנט המחבר ולא המפריד, חיזוק העוצמות וצמצום החולשות.

"הדרך שבה גנרל טוב מפעיל את חייליו היא על ידי איחוד דיעותיהם וכוחם וכך הנועזים לא יכולים להתקדם לבד והחלשים לא יכולים לסגת לבד. כאשר הם דומים לסערה מפני שהם מבקיעים כל דבר, מתגברים על הכול, נעים כגוף אחד ואיש אינו יכול להביט או לעצור אותם " (טאו המלחמה והשלום).
יין ויאנג : שני מושגים מרכזיים בפלוסופיה הסינית המדברים על הכוחות השונים הפועלים על הארגון, הסביבות השונות שחלקן קבועות ובעלות עוצמה כמו הרשויות למיניהן מול סביבת הלקוח שהיא דינמית, חמקנית ולא תמיד צפויה. איך משלבים כוחות - איך מאזנים בין תביעות מנוגדות, צרכים שונים והתאמה בלתי פוסקת של כל המרכיבים - זיהוי נכון של הכוחות הניתנים לשליטה מול כוחות קבועים שיש לחמוק מהם ולהקטין את עוצמתם.

"שני חברים היו בארץ סין לפני שנים רבות. האחד הפליא לנגן עלי נבל והשני הפליא להאזין. כשהיה האחד מנגן או שר על אודות הר היה חברו אומר "יכול אני לראות את ההר לפנינו". כשהיה האחד מנגן על אודות מים היה המאזין קורא "הנה נהר זורם". אבל, המאזין חלה ומת. חתך חברו את מיתרי נבלו ושוב לא ניגן עוד ומאז היה חיתוך מיתרי הנבל סימן לידידות אמת " (חוכמת זן).
צ'י : רעיון הצ'י הוא אולי המרכזי ביותר והמהותי ביותר בחשיבה הסינית אך גם הקשה ביותר ליישום. רעיון הצ'י או האנרגיה הזורמת במרדיאנים השונים דומה במהותו לתפיסות שונות הקיימות גם בהודו : הפראנה. אם הצ'י אחראי על ניהול מערכות הגוף והסינים פיתחו אסטרטגיות להפעלה נכונה של המערכות כמו : הצ'י גונג והטאי - צ'י אפשר להמשיל את האנרגיה הזו לאנרגיה הארגונית שצריכה לזרום בצורה הרמונית וחלקה ולהפעיל את כל מערכות הארגון.

"דהרמה החתול אומר כשהראש בעננים, הרגליים מפספסות את הדרך " (דהרמה החתול-פלוסופיה עם פרווה).
חמשת האלמנטים : הם ערוצי האנרגיה של החיים או ערוצי האנרגיה של הארגון. סוגי האנרגיות המקובלות : מתכת, אדמה, אש, מים ועץ. אפשר לזהות אנשים שונים כטיפוסי אנרגיה שונים. מי אני - זיהוי נכון של השפעות האנרגיה על פנימיות ומהות האדם, תכונות האופי, דרכי התמודדות במערכות החיים המגוונות וביחסים בין סביבה לאדם : אנרגיית המתכת, אנרגיית האדמה, אנרגיית האש, אנרגיית המים ואנרגיית העץ נותנים את התשובה לקונפליקטים ולקשיים הנמצאים בארגון.

"איש מהלך בשדה פגש נמר. ברח האיש והנמר בעקבותיו. משהגיע למדרון תלול נתפס בשורש של גפן בר והטיל עצמו על פי תהום. הנמר רחרח בו מלמעלה, בחיל ורעדה הציץ האיש מטה למקום בו הרחק מתיחתיו היה נמר אחר מחכה לו לטרפו. הגפן בלבד סמכתהו.
שני עכברים האחד לבן והשני שחור החלו מכרסמים אט אט את הגפן. הבחינה עין האיש בתות שדה נחמד למראה בקרבת מקום. לפת האיש את הגפן בידו האחת ובשניה קטף את תות השדה. מה מתוק היה לחיך" (חוכמת זן).
הזרימה האנרגטית החזקה ביותר בעידן האינטרנט היא זרימה המידע. כיצד המידע זורם, כיצד מגיבים כלפיו וכיצד משמרים יצירתיות תוך כדי תנועה ועשייה שגרתית של הארגון מבלי להביא להתפרצות אנרגטית מחד או דעיכה ואובדן מוטיבציה מאידך - כיצד התנועה זורמת בארגון - במתינות והרמוניה או עליות ומורדות של התפרצויות ודעיכה - אי זרימה נכונה היא תקיעות המערכת וחסימה בפני התפתחות ותנועה.

אסטרטגיות סיניות לניהול עסקי פירושן לתת הזדמנות לארגון להיות עם התהליך, להתבונן, להקשיב, לפתח ערוצים למידע ורעיונות חדשים, לשחרר יצירתיות ולהניע את המערכת הרציונלית לכיוון יותר של מודעות.
"לזהות את הענף על פי השורש.
לזהות את המטרה ברגע שאתה רואה את האצבע המופנית.
לדבוק בדבר אחד ועל ידי כך לתת תשובה לדברים רבים.
להבין את הדבר העיקרי ועל ידי כך לשלוט בדברים המיוחדים.
לזה קוראים אומנות ניהול העסק " (טאו המלחמה והשלום).
מאין זה מתחיל - ממקבלי החלטות, מנהלים בכירים, מנהלי מחלקות ועד העובד שצריך ליישם את ההחלטות ולהניע את המהלכים.

"תלמידים רבים למדו את ההתבוננות תחת השגחת חכם הזן סנגאי. אחד מהם נהג להשכים קום עם חצות הליל לטפס על חומת המקדש ולצאת למסע תענוגים. לילה אחד, כשערך סנגאי ביקורת בחדרי השינה הסתבר לו שתלמיד זה נעדר וכן גם גילה את הכסא הגבוה ממנו טיפס ועלה על החומה. סילק סנגאי את הכסא ועמד במקומו. משחזר הנודד אשר לא ידע שסנגאי הוא הכסא הניח רגלו על ראשו של החכם וקפץ מטה אל תוך החדר. משגילה את אשר עשה אחזתהו חלחלה. אמר סנגאי - "הצינה שלטת עם שחר. היה נא זהיר ואל תצטנן בעצמך", ושוב לא יצא התלמיד בלילה עד עולם " (חוכמת זן).
האסטרטגיות הסיניות מדברות על שינוי אנושי. מורכבות האישיות שלו היא שיקוף של מורכבות השינוי, טווח הזמן הדרוש לשינוי, אופן המימוש של השינוי, דרך ההטמעה בארגון והסיכוי להצלחה. אפשר גם לטעון כי שינוי אסטרטגי יכול להיות רציף כחלק מתכנון אסטרטגי ופירושו פשוט " לעשות דברים בצורה שונה " כמו : שינוי שיטות עבודה או הגדרת דפוסי עבודה חדשים על בסיס מטרות קודמות. שינוי עלול להראות לעיתים כגורם מפריע ולעיתים כגורם מקדם תלוי בנקודת הראות של מקבל השינוי. כדי לצמצם גישות שליליות והתנגדות אפשרית " חשוב לפעול לפי תהליך יצירתי של פתרון בעיות ולפתח תוכנית פעולה תוך שיתוף פעיל של כל המעורבים בתהליך ".

"כשאדם חוצה את הנהר בסירה וסירה ריקה באה ומתנגשת בסירתו יהיה האיש מהיר חימה ככל שיהיה, הוא לא ירגז עליה אך אם יהיה אדם בסירה השניה הוא יצעק עליו שיסור מדרכו. אם האיש לא ישמע לצעקה הראשונה הוא יצעק שנית. אם גם אז לא ישמע לו הוא יצעק בשלישית וילווה את דבריו במטר קללות. במקרה הראשון הוא לא רגז כלל ואילו עתה הוא רוגז שכן אז עמד בפני הריק ואילו עתה הוא עומד בפני המלא. אם בן אדם היה מרוקן עצמו וכך כשהוא ריק משוטט בעולם הזה מי יכול היה לפגוע בו " (קולות האדמה).

http://www.shengby.co.il
בועז יפת L.Ac - מאבחן ומטפל ראשי במרכז שנג לרפואה סינית . בוגר המכללה לרפואה משלימה - פסיפיק קולג' סאן דייגו. מאבחן ומטפל ברפואה סינית באמצעות דיקור, שיאצו, צמחי מרפא, תזונה . יועץ באסטרטגיה סינית לעסקים, אסטרולוגיה סינית ואי צ'ינג . מפתח שיטת האבחון התלת מימדי - גישה חדשנית וייחודית לאבחון התפתחות הגוף והנפש מיום הלידה.
מרצה בשנג ובמכללות לרפואה סינית.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב