דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סטרס - מה זה בכלל ומהן הזכויות האפשריות של נפגעי סטרס ? 

מאת    [ 16/12/2012 ]

מילים במאמר: 808   [ נצפה 4128 פעמים ]

סטרס – מה זה בכלל ומהן הזכויות האפשריות של נפגעי סטרס ?

סטרס היא מילה קטנה בעלת משמעות כל כך גדולה. במציאות הקשה שאנו חיים בה כיום, הלחץ הנוראי בפרנסת המשפחה, עמידה בתשלומים החודשיים הדאגה לקרובים, המצב הבטחוני ועוד. רוב האנשים נמצאים במצבי לחץ קשים המשפיעים על בריאותם ללא ידיעתם. אז מהו בעצם הסטרס? ולמה צריך כ"כ להיזהר ממנו?

הסטרס מוגדר כמצב פסיכולוגי של לחץ המושפע כתוצאה מלחץ חברתי, סביבתי ואישי למשל: לחץ לאור קושי במקום עבודה לחץ לפני בחינות, לחץ לאור גילוי מחלה, לחץ בעקבות מלחמה ועוד.... כל חיינו אנו נתונים ללחצים שונים המשפיעים באופן ישיר על בריאותנו הן בצורה ישירה והן בצורה עקיפה.

הסטרס משפיע על מערכות ההגנה של הגוף ומוציא אותו מאיזונו הטבעי תוך כדי גרימה לפריצתן של מחלות רבות כגון: יתר לחץ דם, מחלות לב, סכרת, דלקות פרקים, מחלות עור כגון פסוריאזיס, מחלות אוטואימוניות כגון מחלת הפיברומיאלגיה, הצטננויות שלא חולפות ואפילו סרטן.

אדם הלוקה בסטרס עשוי לסבול  מתופעת קוצר נשימה או נשימה מואצת, הזעת יתר,  יתר לחץ דם, יובש בפה, כאבים לא מוסברים בגוף, עייפות, התייבשות, עצבנות או אדישות, ירידה משמעותית במצב הרוח וכיוצ"ב.

לרוב הסטרס מופיע לאור לחץ שהינו זמני אך הפגיעה שלו הינה לטווח ארוך. אנשים רבים שלקו בסטרס בעקבות בשורה רעה או אירוע מלחיץ חלו במחלות שונות מהם סובלים עד היום.

 

מה הפיתרון להרגעת סטרס?

הרפואה הקונבנציונאלית והטבעית מעניקה פתרונות זמניים להרגעת הגוף לאחר מצב של סטרס. יצויין כי סטרס הינו מחלה כרונית אלה מצב נפשי על כן מומלץ מאוד במצבים של סטרס לעסוק בפעילות ספורטיבית, לנוח, לעסוק בתחביב אהוב , לשתות הרבה ולהימצא בסביבה אוהבת ומחבקת.

 

אז מה עושים בעת גילוי מחלה?

בעת גילוי מחלה ראשית עלינו לבדוק האם היינו נתונים ללחץ מסוים הנובע כתוצאה מאירוע/ מלחמה/ מחלה וכיוצ"ב. עלינו למצוא קשר סיבתי בין פרוץ המחלה לבין הסטרס לבין אירוע מסוים למשל, אדם תושב אשדוד, חלה בסוכרת בעקבות סטרס שחווה לאור נפילת טילים בסמוך לביתו.

על רופא מוסמך לקשור בין האירוע שחווה האדם – נפילת הטילים למשל והסטרס בעקבותיו לבין גילוי מחלת הסוכרת.

יצוין כי אם מדובר בנפגע חרדה כתוצאה מפיגוע או אירוע פעילות חבלני עויין דומה, לאחר האירוע אמורים עובדי השירות הסוציאלי ליצור קשר עם הנפגע. במידה ולא עשו כך, יכול הנפגע לפנות לשירות הסוציאלי במקום מגוריו ומשם להתחיל את הליך ההכרה.

 

 

זכויות בפועל לנפגעי סטרס

באם המחלה הותירה מגבלה בחיי היום יום ניתן יהיה להגיש תביעה לנכות. השאלה הינה למי להגיש את התביעה ולאיזו מחלקה?

באם מדובר במחלה שפרצה לאור סטרס בעקבות מלחמה ניתן יהיה לתבוע את ביטוח לאומי מחלקת נפגעי איבה. הליך הגשת התביעה הינו כדלקמן:

ראשית על הנפגע לפנות לרופא המטפל בקהילה (קופת החולים בה הוא מטופל) לקבל ממנו אבחנה כי הינו סובל למשל מיתר לחץ דם כתוצאה מסטרס. לעיתים אבחנה זו אינה מספקת ועל הנפגע לפנות לרופא מומחה שיאבחן האם אכן סובל הנפגע מסטרס ו/או ממחלות הלוואי כתוצאה מסטרס. לאחר מכן פונים למוסד לביטוח לאומי, שם ממלאים טופס תביעה להכרה בנפגעי איבה ומצרפים לטופס זה מסמכים התומכים בתביעה לרבות מסמכים רפואיים. יצוין כי את התביעה ניתן להגיש עד 12 חודשים מיום האירוע שהוביל לסטרס.  

באם מדובר במחלה שפרצה בעקבות סטרס לאור תאונת דרכים ניתן יהיה לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה בעת התאונה. הליך הגשת התביעה הינו באמצעות פניה לחברת הביטוח שביטחה את הרכב במועד התאונה בביטוח חובה. יצוין כי על הנפגע לצרף מסמכים רפואיים המעידים על מצבו לאור התאונה ובעקבותיה.

באם מדובר במחלה שפרצה בעקבות סטרס לאור אירוע חד פעמי קיצוני בעבודה ניתן יהיה לתבוע את המוסד לביטוח לאומי, מחלקת נפגעי עבודה. הליך הגשת התביעה מתחיל בטופס ב.ל 250 (לעובד שכיר) או טופס ב.ל 283 (לעובד עצמאי). לאחר קבלת הטופס הנ"ל (ב – 3 העתקים מקוריים) על הנפגע לפנות לקופת החולים בה הוא מבוטח ושם להוציא תעודה ראשונה לנפגע בעבודה. יצוין כי ישנם מקרים בהם הנפגע מובהל לבית החולים, מקבל טיפול רפואי ורק לאחר מכן מסדיר את נושא הטפסים. הליך זה מקובל היות והטיפול הרפואי הינו החשוב והדחוף ביותר. לאחר קבלת תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה, על הנפגע לפנות לביטוח לאומי ושם לתבוע הכרה בפגיעה כפגיעה בעבודה ולאחר מכן בהנחה ונותרה לו נכות עליו לפנות בתביעה להכרה בנכותו.

באם מדובר במחלה שפרצה בעקבות סטרס לאור לחץ כלכלי/ פסיכולוגי וכיוצ"ב ניתן יהיה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי מחלקת נכות כללית. הליך הגשת התביעה מתחיל באיסוף כל המסמכים הרפואיים לרבות פגיעות שאינן קשורות לסטרס שכן תביעה לנכות כללית כמשמעה בודקת את בריאות התובע באופן כללי זאת אומרת לא אירוע ספציפי אלא כל הפגימות והנכויות שיש לאדם, על כן בעת הגשת התביעה יש לאסוף את כל החומר הרפואי.

 

 

לסיכום:

מדינת ישראל הקימה מערך סוציאלי גדול המעניק הטבות וזכויות לנפגעים ונכים כולל לאנשים הסובלים מסטרס או ממחלות לוואי בעקבות סטרס. במידה ואדם נפגע ו/או חלה וברצונו לדעת מהן זכויותיו מומלץ כי יפנה לייעוץ מקצועי אצל עו"ד בתחום שיסייע לו בהגשת התביעות וההליך הפרוצדוראלי במוסדות השונים לרבות במוסד לביטוח לאומי.

 

עו"ד גיל קראוס, שותף במשרד עורכי הדין אגרט - קראוס, מספק ייעוץ וייצוג בתחומי המשפט האזרחי והמסחרי ומתמחה בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח הכולל מתן שירותים משפטיים לנפגעי גוף (בתאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים ותאונות כלליות), רשלנות רפואית, אחריות מקצועית, תביעות ביטוחיות ושיבובים, תביעות בגין נזקי רכוש (עקב שטפונות, שריפות ואסונות טבע), תביעות נגד קצין התגמולים ועוד. גיל משמש כעורך אתר "נזק"( http://www.nezek.co.il ) המכיל מידע משפטי מגוון בתחומי הנזיקין והביטוח על שלל סוגיות משפטיות הקשורות לתחומים אלה. לייעוץ משפטי נא התקשרו לטלפון: 03-6935356 או פנו לדוא"ל - gil@eghert-kraus.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב