דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עדיף לטפל בסוכרת בניתוחי הרזיה מאשר בתרופות 

מאת    [ 10/12/2012 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 2883 פעמים ]

שני מחקרים בלתי תלויים שהתפרסמו לאחרונה בעיתון הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine, מצאו כי ניתוחים בריאטריים (ניתוחי הרזיה) מובילים לשיפור משמעותי במדדי הסוכרת ? יותר מאשר טיפול תרופתי.

המחקר הראשון, שנערך על ידי מנהל המכון הבריאטרי והמטבולי בבית החולים קליוולנד קליניק ד"ר שאואר, מצא כי אצל 40% מהאנשים שעברו ניתוח בריאטרי חלה נסיגה של מחלת הסוכרת, לעומת 12% בלבד מאלו שקיבלו טיפול תרופתי. במהלך המחקר, שעקב במשך שנה אחר 150 חולים עם ערכי BMI (יחס גובה משקל) בין 27 ל- 43, נמצא כי חלק מהמנותחים חוו שיפור כה מהיר בסימני הסוכרת, עד כי יכלו להפסיק להשתמש בתרופות נגד הסוכרת עוד לפני ששוחררו מהאשפוז לאחר הניתוח.

במקביל להשפעת הניתוח על הסוכרת, נמצא כי המטופלים שעברו ניתוח הצליחו לרדת במשקל באופן משמעותי יותר (25-30 ק"ג) לעומת קבוצת המטופלים שעברה טיפול תרופתי משולב בדיאטה (6 ק"ג). כמו כן, החולים המנותחים נזקקו למינונים נמוכים יותר גם של תרופות אחרות, כגון תרופות המשפיעות על מטבוליזם השומנים בגוף, לעומת המטופלים שלא נותחו שנזקקו למינונים מוגברים של התרופות.

1 מכל 4 אנשים בני 65 ומעלה בישראל חולה בסוכרת. בשנת 2007 הייתה הסוכרת סיבת המוות הרביעית בשכיחותה בישראל, אחרי סרטן, מחלות לב ומחלות כלי דם במוח, אך למעשה חלק ניכר ממחלות הלב וכלי הדם נגרמות בגלל סוכרת, כך שבפועל המחלה אחראית לנתח גדול בהרבה מהתמותה. אם ימשך קצב התחלואה הנוכחי, מספר החולים בישראל צפוי תוך 20 שנה להגיע לעד מיליון בני אדם.

עלייה במשקל היא גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2 וקרוב ל- 90% מחולי הסוכרת מסוג זה הם אנשים בעודף משקל. הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 עולה פי 50 בחולים הסובלים מהשמנה חולנית, כיוון שככל שאנחנו עולים יותר במשקל, כך אנחנו ממלאים את מצבורי השומן בגופנו. התוצאה היא שיש צורך ביותר אינסולין כדי להעביר את הגלוקוז ממחזור הדם אל מאגרי השומן והשמנה כרונית מובילה לפיתוח עמידות לאינסולין והתפתחות סוכרת.

המחקר השני שבוצע על ידי ד"ר רובינו מהאוניברסיטה הקתולית ברומא בשיתוף אוניברסיטת קורנל בניו יורק, מאשש אף הוא את מסקנות המחקר הראשון. מעקב של שנתיים מצא כי 85% מהחולים שעברו ניתוח בריאטרי הראו סימנים להעלמות הסוכרת לעומת 0% בקבוצה שלא נותחה. בקבוצת המנותחים לא נמצא קשר בין המשקל הראשוני או מידת הירידה במשקל לבין השיפור בסוכרת, מה שמעיד על כך שהשיפור בסוכרת הוא ככל הנראה תוצאה של הניתוח עצמו ולא תולדה של הירידה במשקל.

מחקר על מנותחי שרוול קיבה באסיא מדיקל, בי"ח אסותא מראה כי הירידה הממוצעת בעודף המשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה היתה: 72% כעבור שנה, 67% כעבור שנתיים ו- 60% כעבור 3 שנים. מטופלים רבים סבלו במקביל להשמנה החולנית ממחלות נלוות נוספות. החלמה ממחלת הסוכרת לאחר הניתוח נצפתה בקרב 78.1% ממנותחי השרוול. בנוסף, נצפה ריפוי של מחלות נלוות נוספות כמו יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, תשניק נשימה בשינה, כאבי גב תחתון וכאבי ברכיים בשיעורים הנעים בין 61-83%.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב.
אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב