דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסילת רישיון נהיגה ודרכי ההתמודדות מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים 

מאת    [ 29/01/2008 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 7841 פעמים ]

פסילת רישיון נהיגה ודרכי ההתמודדות מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורן

רשות הרישוי רשאית לפסול אדם המחזיק רישיון נהיגה לתקופה מסוימת או לצמיתות אם היא משוכנעת שבעל הרישיון אינו ראוי לנהוג מחמת כושר נהיגה לקוי. כמו כן, רשאית רשות הרישוי לסרב לבקשה לקבלת רישיון נהיגה או להרחבתו.

המדובר, בין היתר, במקרים בהם ישנה אינדיקציה לשימוש בסמים מצד הנהג, בעיות רפואיות, בעיות נפשיות, מעורבות בתאונות דרכים וריבוי בעבירות תנועה.

במקרים אלה, בדרך כלל, תפנה רשות הרישוי את הנהג למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), אשר יכין חוות דעת עליה תושתת ההחלטה בדבר המשך נהיגתו של הנהג.

במידה וההחלטה הינה פסילת הנהג מנהיגה, תקפה החלטה זו לתקופה של שנה אשר לאחריה מתחדשת הפסילה.

ערר על החלטת רשות הרישוי יוגש תוך 30 יום לועדת ערר של משרד הבריאות שמקום מושבה בבית החולים תל השומר, ובה יושבים שלושה רופאים.

את הערר רצוי להגיש באמצעות עורך דין, ולפי העניין, לצרף אליו חוות דעת רפואית או אחרת מטעם הנהג ומסמכים וראיות שיכולים לתמוך בטיעונים שבבסיס הערר.

על החלטת הועדה ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 10 ימים מיום קבלת ההודעה על ההחלטה. לפי החוק, הערעור יהיה על שאלות משפטיות בלבד.

כך יוצא, כי החלטת המרב"ד אינה סוף פסוק וככל החלטה של רשות ציבורית היא נתונה לערעור.

יודגש כי גם החלטת ועדת הערר המהווה החלטה מנהלית, כפופה לביקורת שיפוטית משפטית, כאשר ועדת הערר מחוייבת לקיים בהחלטתה את כללי המנהל הציבורי, כגון: מתן זכות עיון, זכות טיעון, סבירות, הגינות, שקיפות וכיו"ב.

לאור זאת, ישנה חשיבות רבה לייצוג על-ידי עורך דין שיהיה נוכח במהלך הדיון בפני ועדת הערר ויעשה כל אשר נדרש לשם שמירה ופיקוח על תקינות ההליך.

בעניין זה בית המשפט המחוזי הביע את דעתו לפיה "...גם כאשר מדובר בוועדה של מומחים פסיכיאטרים...וועדה רכשה מיומנות בנושא השפעת הליקויים הנפשיים על כושר הנהיגה, אין זאת אומרת ששערי בית המשפט נעולים בפני מי שקופח על ידי החלטת הוועדה..."

באותו מקרה דובר על נהגת שהחזיקה ברישיון נהיגה 34 שנים והיתה מעורבת בתאונת דרכים בעקבותיה הוגש נגדה כתב אישום. בית המשפט הורה על בדיקת כשירותה להמשיך להחזיק רישיון נהיגה.

במרב"ד הוחלט על פסילת רישיון הנהגת, ועדת הערר דחתה את הערר שהוגש על החלטת המרב"ד, ועל החלטת ועדת הערר הנ"ל הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי.

בית המשפט מקבל את הערעור, מורה על החזרת הרישיון לנהגת, ומותח ביקורת חריפה על הפסיכולוגים שחוות דעתם היוו בסיס להחלטה לפסול הנהגת: "הקורא את חוות הדעת הפסיכולוגיות מקבל את הרושם כי בעיני אותם פסיכולוגים ופסיכיאטרים יש דפוס אחד נורמטיבי, וכי מי שסוטה מאותו דפוס מסווג כבעל אישיות סוטה, ובשל כך, משערים אותם פסיכולוגים ופסיכיאטרים שאותו נהג (קרי: המערערת) יתנהג שלא כדין ובאופן בלתי נורמטיבי בעת הנהיגה ועל כן צריך לשלול את רישיון הנהיגה ממנו"

סוף דבר, בשל החשיבות הגדולה שבהחזקת רישיון הנהיגה, והנזקים הרבים והשונים שעשויים להיגרם נוכח החלטת פסילה, רצוי וראוי להשתמש בשירותי של עורך דין מומחה בתחום.

שולמית קהלת-אורן, עו"ד
דרך מנחם בגין 48, מגדלי אביב, תל-אביב 66184
טל': 03-5373410
פקס': 03-5373412
טל' נייד: 052-4604346
דוא"ל: shulak1@bezeqint.net



מקור המאמר מאתר של עורך דין פלילי שולמית קהלת-אורן מנחם בגין 48, מגדלי אביב, תל אביב טל. 03-5373410, פקס. 03-5373412, נייד: 052-4604346 www.plili.org.il  



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב