דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוחים בריאטריים בחולי סוכרת 

מאת    [ 10/12/2012 ]

מילים במאמר: 942   [ נצפה 2689 פעמים ]

השמנת-יתר וסוכרת הן שתי מחלות הקשורות זו לזו. ניתוחים בריאטריים נמצאו יעילים לטיפול בשתי הבעיות ולאחרונה קבע משרד הבריאות כי יש מקום לניתוח בחולי סוכרת גם אם אינם סובלים מהשמנה קיצונית.

 

ניתוח שרוול קיבה הינו ניתוח בריאטרי חדשני המוביל לירידה בתיאבון, לשיפור מיידי ומתמשך בבקרה הגליצמית ולירידה ארוכת-טווח במשקל. רובם המוחלט של החולים, אשר סבלו ממחלת הסוכרת לפני הניתוח, מחלימים ממנה לחלוטין. החולים גם חווים הטבה ניכרת במחלות נלוות אחרות. תוחלת החיים שלהם ואיכותם משתפרים בהתאמה.

 

 

השמנת-יתר חולנית הינה בעיה רפואית כלל עולמית ההולכת וגדלה, בישראל נחשבים 200,000 איש כחולים בהשמנת-יתר חולנית. ההשמנה מלווה במחלות רבות נוספות כדוגמת סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה ותשניק נשימה בשינה. מחלות נלוות אילו מחריפות את מצבם הבריאותי של החולים, פוגמות באיכות חייהם ומעלות את הסיכון לתמותה בטרם עת.

 

ניתוחים בריאטריים מהווים את הטיפול היעיל ביותר להרזייה וריפוי מחלת הסוכרת באוכלוסיה זו. רובם של החולים בהשמנת-יתר, חווים ריפוי מלא או נסיגה משמעותית בחומרת מחלותיהם הנלוות לאחר הניתוח ותוחלת חייהם ואיכותם משתפרים באופן דרמטי.

 

כתוצאה מניסיון מצטבר ארוך-טווח וחיובי, במרכזים טיפוליים רבים ברחבי העולם קיימת כיום הכרה מדעית בינלאומית ביעילותם וחשיבותם של טיפולים כירורגיים בהשמנת יתר. קיימת גם עליה משמעותית של עניין ורצון ציבור החולים במימוש אפשרות טיפולית זו.

 

סוכרת מתפתחת עקב עליה במשקל וחוסר פעילות גופנית

תזונה לקויה והמנעות מאימון גופני קבוע סוללים מסלול בטוח להשמנה ומביאים להתפתחות סוכרת. עליה במשקל הינה גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. קרוב ל 90% מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעודף משקל. ניתן למנוע התפתחות עמידות לאינסולין וכן התפתחות של מחלת סוכרת מסוג 2 גם בגיל מבוגר, על ידי פעילות גופנית קבועה ושמירת משקל גוף תקין.

 

ניתוח בריאטרי הוא הפתרון היעיל לחולים בהשמנת-יתר חולנית ולריפויים ממחלת הסוכרת
ניתוחים בריאטריים נמצאו יעילים יותר לטיפול בסוכרת מאשר תרופות. המלצת החברה האמריקאית לניתוחים בריאטריים ומטבולים הינה לשקול ניתוחים בריאטריים כטיפול קו ראשון עבור חולים הסובלים מהשמנה חולנית וסוכרת.

 

ד"ר בוכוואלד ועמיתיו ביצעו סקירה מקיפה על ניתוחים בריאטריים והאפקטיביות שלהם. מסקירה זו, עולה שהניתוחים הבריאטריים הם יעילים להרזייה לטווח ארוך. תוצאת לוואי של הניתוחים הללו היא הטבה ואף ריפוי מחלות נילוות להשמנה. מן המחקר, שבו נכללו 22,094  חולים שעברו ניתוחים בריאטריים, עולה כי- 84% מאלו שעברו ניתוח מעקף קיבה נרפאו לחלוטין מהסוכרת ממנה סבלו טרם הניתוח.

 

החוקרים סברו תחילה כי עצם הירידה במשקל היא זו שהביאה לריפוי הסוכרת. אולם, ממצאים חדשים מראים כי הניתוח הביא לשינויים הורמונליים ומטבוליים בגוף אשר גרמו לירידה ברמת הסוכר, שיפור מצב מחלת הסוכרת ואף ריפויה לחלוטין.

 

העיתון Annals of Internal Medicine פירסם בינואר 2009 מאמר סקירה נרחב בנושא ניתוחים בריאטריים והשפעתם על סוכרת סוג 2 . ממצאי הסקירה מלמדים שניתוחים בריאטריים מובילים לירידה משמעותית וארוכת-טווח במשקל החולים. בקרבם נכללו חולי סוכרת אשר רובם, 84-98% לאחר ניתוחי מעקף ו: 48-68% לאחר ניתוחים רסטריקטיבים, החלימו ממחלת הסוכרת לאחר הניתוח.

 

ממצאים מפורטים לגבי הצלחת ניתוחים בריאטריים בריפוי סוכרת

ניתוח שרוול קיבה - ד"ר ראול רוזנטל, מנתח בריאטרי ידוע מפלורידה פרסם ביולי 2009 מאמר הבוחן את השפעת שרוול קיבה על ריפוי סוכרת. כבר חצי שנה לאחר הניתוח, נצפתה החלמה מלאה ממחלת הסוכרת בקרב 63% מהמטופלים. ד"ר רוזנטל מצא כי אלו שסבלו מסוכרת פחות מחמש שנים ואלו שירדו יותר במשקל זכו לשיעור גדול יותר של נסיגת מחלת הסוכרת לאחר הניתוח.

 

ניתוח הצרת קיבה באמצעות טבעת - על פי מחקר, שהתפרסם בגיליון ינואר 2008 של העיתון הרפואי JAMA , התערבות ניתוחית במשקל יתר קיצוני היא הדרך הטובה ביותר להחלים מסוכרת מסוג 2. תוצאות המחקר מראות כי 73% מהמטופלים שעברו ניתוח הצרת קיבה באמצעות טבעת החלימו ממחלת הסוכרת. כלומר, כל סימני המחלה נעלמו באותם חולים במהלך ולאחר שנתיים מיום הניתוח.

 

ניתוח מעקף קיבה - חוקרים מן המכון הלותראני על שם גונדרסן בלה קרוס, ויסקונסין שבארה"ב, מדווחים על אפקטיביות דרמטית של ניתוחים בריאטריים במלחמה בסוכרת מסוג 2. מתוצאות המחקר, שהתפרסם בגליון ינואר 2009 של הבטאון הרפואיSurgery for Obesity and related Diseases עולה כי 59% מבין הנבדקים אשר עברו ניתוח מעקף קיבה חוו גם נסיגה מלאה של מחלת הסוכרת.

 

ניתוח שרוול קיבה הוא חדשני, יעיל, מביא להרזייה דרמטית ומרפא סוכרת

אחד הניתוחים הלפרוסקופים החדישים לטיפול בהשמנת יתר הינו שרוול קיבה. הניתוח מתבצע בלפרוסקופיה, באמצעות חתכים מיזעריים בעור ובו מסיר המנתח כ- 75% מנפח הקיבה ומקטין את נפחה לכ- 50 סמ"ק. בניתוח שרוול קיבה נצפית ירידה של כ- 60% ויותר מעודף המשקל. הניתוח צבר תאוצה כאחת האלטרנטיבות הטובות לטיפול בהשמנת יתר ולריפוי מחלת הסוכרת.

 

מחקרים מעידים כי בעקבות הניתוח יורדת באופן משמעותי רמתו של הורמון הרעב גרלין שמקורו בקיבה ובפונדוס. החולים מעידים, כבר ביום שלאחר הניתוח, על תחושה חדשה של שובע. בנוסף מוגבל נפח קיבתם לארוחות קטנות בלבד, מה שתורם לירידה ניכרת במשקל.

 

ניתוח שרוול קיבה, בדומה לשאר הניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, משמש כלי טיפולי מהותי בהתמודדות עם בעית ההשמנה ובריפוי מחלת הסוכרת. באמצעותו ניתן להגביל את צריכת הקלוריות היומית ולהרגיל את המטופלים לתזונה נכונה ואורח חיים בריא. חולים שעברו ניתוח זה מסוגלים עדיין לאכול מיגוון עשיר של מאכלים משום שנשמר הסוגר של הקיבה ומתאפשר תהליך עיכול רגיל. החולים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים לאחר הניתוח וכן ריפוי מלא או שיפור משמעותי במחלות הנלוות הנוספות.

משרד הבריאות קבע לאחרונה נהלים חדשים לביצוע ניתוחים בריאטריים במבוגרים. כך לראשונה יוכלו לעבור את הניתוח חולי סוכרת, שלא ניתן לאזן את מחלתם באמצעות תרופות. החולים יורשו לעבור ניתוח הרזיה גם אם הם לא סובלים מהשמנת יתר חולנית, אלא הם בעלי עודף משקל בינוני.

ההחלטה התקבלה בעקבות שורה של מחקרים מהשנים האחרונות, שהראו כי ניתוח בריאטרי מרפא סוכרת או לפחות מעלים את הסימנים הקליניים שלה. לפי המחקרים מהעולם ומהניסיון בארץ, מרבית החולים שעברו ניתוח להרזיה נרפאו מסוכרת: שיעור העלמות המחלה, או הטבה ניכרת שלה, בעקבות הניתוח עומד על 50-90% מהחולים, תלוי בסוג הניתוח.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב.
אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב