דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהפכת הביטקוין 

מאת    [ 10/12/2012 ]

מילים במאמר: 902   [ נצפה 3132 פעמים ]

 

ביטקוין (bitcoin) הוא מטבע וירטואלי מבוזר אשר נוצר על ידי גאון מחשבים בשם הבדוי סאטושי נאקמוטו. אותו נאקמוטו יזם בשנת 2009 רעיון מהפכני: מערכת מבוססת קוד פתוח המאפשרת העברת תשלומי כסף אלקטרוני מבלי להיעזר בתיווכם של הבנקים וחברות האשראי ומבלי שתהיה כפופה לסמכות או רגולציה כלשהיא.

 איך הביטקוין עובד?

מערכת העברת התשלומים עובדת באמצעות צד שלישי הגובה עמלת תיווך ודואג להגביל את גובה העברה על מנת שהעסקה תהיה כדאית עבורו. כך לדוגמא כאשר אני מעוניין לרכוש חולצה עומדות לפני מספר אפשרויות:

לשלם בכרטיס אשראי - במקרה כזה חברת האשראי בעצם מלווה לי כסף. בגין ההלוואה גובה חברת כרטיס האשראי עמלה מגובה העסקה המגולגלת על המוכר אשר דואג לגלגל אותה בחזרה על הקונים;

להוציא כסף מזומן מהכספומט - במקרה כזה הבנק או בעלי מכשירי הכספומט הפרטיים גובים עמלה בגין כל משיכה של כסף מזומן;

לשלם בשיק/העברה בנקאית - במקרה כזה הבנק מרוויח עמלות בגין הנפקת השיק, הפקדת השיק וביצוע ההעברה הבנקאית.

בעיה חמורה נוספת היא עניין האינפלציה. ממשלה תמיד יכולה להדפיס עוד כסף ובאופן כזה בזמן שאנו עובדים עבור הכסף הערך שלו רק יורד וניתן לרכוש באמצעותו פחות ופחות טובין ושירותים.

כדי לפתור את בעיות אלו פיתח נאקמוטו מערכת של תשלומים אלקטרונים בין משתמשים (Peer to Peer) ללא מעורבות הבנקים וחברות האשראי.

מערכת התשלומים מבוססת על מטבעות וירטואלים בצורה של קובץ מוצפן המאוחסן על מחשב המשתמש. כל משתמש המעוניין לסחור בביטקוין נדרש להוריד ארנק וירטואלי בתוכנה בקוד פתוח מאתר www.bitcoin.org . לארנק שהוא בעצם החשבון ישנו מספר המורכב מצירוף של אותיות וספרות חסרות משמעות ובעליו נדרש ליצור לעצמו סיסמא.

לאחר מכן בעל האתר יכול להמיר באמצעים שונים כסף אמיתי למטבעות ביטקוין. את המטבעות אפשר להעביר בין הארנקים השונים על ידי מתן הוראה בחשבון. הקוד שעל גבי כל מטבע ביטקוין מוודא שאין רמאויות ומתעד כל עסקה ועסקה בהם מבלי לזהות את בעל המטבעות.

כך לדוגמא כאשר אני בעל ארנק מס' 111111 עושה עסקה במטבע ביטקוין שמספרו הסידורי 222222 ומעביר אותו לחנות החולצות בעלת ארנק מס' 333333 העניין מתועד במערכת באמצעות חתימה דיגיטלית ואני לא יוכל לעשות שימוש באותו ביטקוין פעם נוספת. ניתן כמובן לשלם גם חצי ביטקוין או רבע ביטקוין בהתאם לסיכום בין הצדדים.

התשלום בביטקוין אף משפר באופן ניכר את נושא הפרטיות. כך, תשלום באמצעות כרטיס אשראי מחייב את מתן פרטי בעל הכרטיס למוכר אשר יכול לעשות בהם שימוש ללא רשות בעל הכרטיס. בביטקוין העניין בלתי אפשרי. התשלום מבוצע באמצעות חתימה דיגיטלית מבלי ששום פרט נמסר בין הקונה למוכר.

נכון להיום ישנם כ-7,000,000 מטבעות ביטקוין ואלו מיוצרים בקצב של 50 מטבעות בכל כעשר דקות על ידי בעלי מחשבים שהורידו תוכנה מיוחדת המבצעת פעולה של כריית מטבעות באמצעות פתרון בעיה מתמטית מורכבת. בעליו של מחשב המצליח לפתור את הבעיה מרוויח 50 מטבעות.

המטבע פותח כך, שקצב פתרון הבעיה המתמטית, מבטיח שלא ייוצרו יותר מ-21,000,000 מטבעות ביטקוין עד לשנת 2140 וכך שומר הביטקוין על הערך שלו ובטווח הארוך אינו סובל מאינפלציה לעומת מטבעות המונפקים על ידי ממשלות הנוטים לאבד מערכם עם הנפקת כסף נוסף.

השקעה בביטקוין

הביטקוין הוא מטבע מאוד לא יציב ויתכנו בו תנודות של עשרות אחוזים ביום. במהלך השנתיים האחרונות הוא נע בין מינימום של 50 סנט ל-30 דולר אמריקאי ולאחרונה נרגע על אזור ה-12 דולר ארה"ב. הסיבה העיקרית לחוסר היציבות של המטבע היא העובדה שכל משקיע עם סכום לא גדול של כמה מאות אלפי דולרים יכול להביא לשינוי עצום בדומה למניה בעלת מחזור מכירות נמוך.

עם זאת נכון להיום כבר ניתן לעשות בו שימוש בביטקוין בעשרות אלפי בתי עסק בארה"ב ובאירופה. לאחרונה אף קיבל הביטקוין מעמד רשמי של ספק אמצעי תשלום (PSP) המאפשר להנפיק כרטיסי חיוב (Debit Card) טעונים בביטקוין, לפתוח חשבונות בנק של ביטקוין ולבצע העברות בנקאיות בביטקוין.

אין ספק כי מדובר בהשקעה מסוכנת עם פוטנציאל עצום לרווח. חובבי טכנולוגיה אשר רכשו לפני שנתיים ושלוש אלפי מטבעות ביטקוין בסכומים של סנטים בודדים מחזיקים ברשותם כיום הון ששווה אלפי ועשרות אלפי דולרים. ראוי אם כן שכל אחד יעשה את החשבון שלו.

האתגרים המשפטיים שמציב הביטקוין

הביטקוין זכה לשלל "מחמאות" מכונה על ידי מומחי טכנולוגיה מכל רחבי העולם. בין השאר הוא כונה "פרויקט הקוד הפתוח המסוכן ביותר שנוצר אי פעם" וה- ?הפרויקט הטכנולוגי המסוכן ביותר מאז האינטרנט עצמו?. לא בכדי.

לצד היתרונות העצומים של הביטקוין והחיסכון העצום ב"קופונים" שגוזרים על כולנו הבנקים וחברות האשראי מעורר פרוייקט הביטקוין אתגרים משפטיים עצומים לרשויות ולמערכות אכיפת החוק נוכח הפעילויות השליליות האין סופיות שניתן לבצע באמצעותו החל מרכישת סמים ונשק וכלה בהלבנת הון.

ניטול דוגמא אחת מני רבות. הימורים ברשת האינטרנט. מזה שנים מבינות רשויות אכיפת החוק, במדינות בהם ישנו איסור על הימורים, כי המאבק בבעלי ומנהלי אתרי הימורים באינטרנט חסר סיכוי. בעידן הדיגיטלי יכול כל אחד בהשקעה נמוכה להקים אתר הימורים אשר יפעל ממדינה שלישית תוך הסוואת והסתרת מפעילי האתר האמיתיים.

במקום זה נלחמות הרשויות בחברות האשראי האחראיות על סליקת כספי ההימורים באתרים מעין אלו. באמצעות חקיקה נשכנית המטילה קנסות כבדים על גופים פיננסיים הלוקחים חלק בהליך העברת הכספים הביאו מדינות רבות לצמצום התופעה של אתרים מעין אלו בצורה ניכרת.

בעידן הביטקוין אין עוד משמעות לחקיקה שכזו. עסקה בביטקוין אינה מצריכה מעורבות של גורם שלישי וזהות המהמר המשלם בביטקוין וספק שירות ההימורים המקבל את התשלום בביטקוין נשמרת באופן אנונימי ואף הם אינם יודעים כל פרט האחד על השני.

הביטקוין אמנם רק בתחילת הדרך אך נראה שהוא כאן כדי להישאר במיוחד כאשר שווים של האינטרסים המונחים על השולחן הוא מיליארדי דולרים. בהעדר גורם האחראי על הדפסת הכסף אין גם את מי לסלק. אפשר יהיה כמובן לפגוע בו אך לצורך כך יש לסגור את רשת האינטרנט.

 

 


 


מתן שוק, עורך דין


מתן שוק, משרד עורכי דין


בית סילבר (קומה 14), אבא הלל 7, רמת גן 52522


נייד: 052-3474552; טלפון: 077-4050439; פקס: 077-4050469


מייל: matan@matanshok.com


אתר: www.matanshok.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב