דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית? 

מאת    [ 10/12/2012 ]

מילים במאמר: 525   [ נצפה 1796 פעמים ]

אמרו לך את זה עוד שהוצאת רישיון: רכישה של ביטוח חובה היא.. ובכן- חובה. אבל לא בחרת להקשיב. אתה לא לבד: מתוך מחשבה כי "לנו זה לא יקרה", ומתוך רצון לחסוך עוד כמה מאות שקלים בחודש, רבים בוחרים לנסוע ללא ביטוח רכב בתוקף. חלקם אינם מודעים לכך שבמעשה זה הם למעשה מבצעים עבירה פלילית של ממש. מהן ההשלכות שלה?

ההיסטוריה של ביטוחי החובה

כדי להבין מתי ביטוח חובה הפך לכזה, צריך לחזור לשנת 1970. בשנה זו, תחת פקודת רכב מנועי, נקבע כי על כל נהג ברכב מסוג זה להחזיק בפוליסת ביטח חובה, וכן לחדשה מדי שנה. יש בכך לא מעט היגיון: מטרת הפוליסה היא להעניק כיסוי עבור נזקי גוף הנגרמים לנהג או לנוסעיו, חלילה, כמו גם הולכי רגל שנפגעים עקב כך. וברמה הכללית, הייעוד שלה הוא להחזיר את הנפגעים לתפקוד מהר ככל האפשר, לפחות מהבחינה הפיננסית.

חשוב להדגיש כי שאלת האחריות לתאונה אינה משחקת כאן תפקיד של ממש. אפילו כאשר הנהג מתברר כאשם בתאונה, הוא זכאי לקבל את פיצויי ביטוח החובה. יוצאים מכלל זה מקרים בהם הוכח כי התאונה נגרמה במתכוון על ידי הנהג, מתוך רצון להונות את חברת הביטוח שלו. במצב כזה, יכולה היא להתחיל נגדו הליכים, וכן לבטל את הפוליסה שלו.

ביטוח לכל נהג

ביטוח החובה נקבע למעשה על פי הנהג שנמצא ברכב, כך שצריך להוסיף את כל אחד מהנהגים הפוטנציאליים אל הביטוח: בהחלט ייתכנו, אגב, פערים במחיר החלק היחסי של הפוליסה עבור כל אחד מהם. כשנוהגים ברכב של אדם אחר ללא ביטוח, הוא למעשה חשוף בפני תביעות עתידיות- כיאה לעבירה פלילית.

קנס, מאסר או שלילה?

כל אלה מובילים אותנו למסקנה אחת: להבדיל מפוליסות ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' שנתונות לשיקולו של הנהג, על ביטוח חובה לא ניתן לוותר, והוא מחייב כל נהג באשר הוא. כאשר נעשית נהיגה ברכב ללא ביטוח בתוקף (או ללא ביטוח כלל), מבצעים למעשה עבירה פלילית בעלת מספר השלכות אפשריות, לרוב כלכליות.

כך, כשלב ראשון בהליכים כנגד הנהג הסורר, מוענק לו קנס כספי שאינו מבוטל כלל. גובהו עלול להגיע למאות אלפי שקלים, והתמודדות איתו, לכן, אינה פשוטה. כך למעשה ה"חיסכון" שבנסיעה ללא ביטוח חובה הופך לבור כלכלי עצום, שלעיתים בלתי אפשרי לצאת ממנו לחלוטין.

עם כל אלה, השלכות הנהיגה ללא ביטוח חובה, בייחוד כאשר זו חוזרת מספר פעמים, עלולות להיות גם לשלילת רישיון של הנהג, אולי אפילו לצמיתות. עונש אחר, חמור עוד יותר, הוא מאסר מאחורי סורג ובריח. ואגב, גם שילוב של שלושת העונשים האלה אפשרי גם אפשרי.

סוגיית ההתייצבות

מרגע שנתפס אדם נוהג ללא ביטוח רכב מתאים, הרי שנשלח לו, כמעט באופן אוטומטי, זימון לבית המשפט. קיימות עבורו שתי ברירות: להתייצב, או לא להתייצב. במקרה הראשון, הוא יכול להסביר את המניעים לפעולה, דבר שיכול לרכך עבורו את העונש במידה רבה. אין לזלזל בכוחו של השימוע, היות ולא פעם תביעות כנגד הנהג מתבררות כלא נכונות, והוא יוצא זכאי לחלוטין.

אולם, כאשר הוא לא מתייצב כלל, הרי שהוא למעשה מודה בביצוע העבירה, ומתקרב מאד לעבר קבלת העונש, אולי אפילו זה המקסימלי. לכן, אגב, על מנת להגביר את הסיכויים ל"הצלחה" מומלץ להתייצב למשפט בליווי עורך דין מומחה, שמכיר את התקנות והתקדימים ויוכל לייצג את הלקוח. בכל אופן, כל הרשום מעלה מאפשר לנו ללמוד כי ביטוח חובה אכן נדרש תמיד, ואין לקחת בשום מקרה את הסיכון שבנסיעה בלעדיו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב