דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צו ראשון מבחנים פסיכוטכנים 

מאת    [ 09/12/2012 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 4026 פעמים ]

בעת ההגעה לצו הראשון עובר המועמד לשירות הביטחון סדרת מבחנים פסיכוטכניים. אלו מבחני אינטליגנציה הבאים לבדוק את רמת המשכל של כל אחד מהמועמדים. בנוסף נבחנים הכישורים הקוגנטיים והאנליטיים של כל מועמד. באמצעות ניתוח האינטליגנציה ניתן לנבא יכולות עתידיות בכל הנוגע לתפקיד המועמד (בהמשך מקום העבודה).

המבחנים הפסיכוטכניים דומים במבנה שלהם למבחן הפסיכומטרי. השוני הוא במתן דגש רב ליכולות קוגניטיביות ופחות על יכולות מתמטיות ואוצר מילים.

מבחנים פסיכוטכניים צו ראשון – מבנה ותוכן

מבחנים אלו מתחלקים לכמה חלקים –

מבחן כמותי – מבחן זה בא לבדוק את המיומנות והיכולת הכמותית של המועמד. המבחנים בודקים יכולת וידע בחשבון בסיסי, שאלות אומדנים, בעיות מתמטיות, יכולת ניתוח גרפים וטבלאות מורכבות והסקת מסקנות ועוד.

מבחן מילולי – מבחן זה בודק את יכולת הסקת המסקנות של המועמד מחומר מילולי הנמצא במבחן. כל זאת באמצעות שאלות בנושאים שונים כגון –


    • הבנת הנקרא.
    • לוגיקה.
    • איות ודקדוק.
    • קשר בין מילים.
    • אוצר מילים.
    • השלמת משפטים.

מבחן צורני – מבחן זה שונה מקודמיו, והוא בא לבדוק את יכולת הסקת המסקנות של המועמד, באמצעות ניתוח וחיזוי של סדרות שונות של צורות. מבחן זה אינו מסתמך על ידע קודם בדקדוק וחשבון, אלא מתמקד דווקא בבדיקת היכולות המולדות אצל המועמד. תרגל השאלות, הבנתן ולמידת הטכניקות השונות לפיתרון, משפרים משמעותית את ההישגים האישיים של כל מועמד ומועמד.

מבחן ייעודי – מבחן זה מיועד רק לחלק מן המועמדים אשר יידרשו לעבור אותו. ייחודיות המבחן הוא בבדיקת יכולות ספציפיות אצל המועמד לתפקיד מסוים. למשל – מנהל, מהנדס, מזכירה ועוד. ברוב המקרים מבחן זה יתווסף למבחנים אחרים.

תוצאות

לאחר ביצוע המבחנים הפסיכוטכניים בצו ראשון, מתקבל בעצם הפרופיל הפסיכוטכני של המעומד לשירות הביטחון. ציון זה נקרא ציון קב"א  (קבוצת איכות). ציון זה נע בין 41-54 נקודות. כאשר ציון 41 היא הנמוך ביותר, ומשמעותו שחרור משירות בצה"ל, ולעומתו ציון 54 הגבוה ביותר, מאפשר קבלת תפקידים בכירים ומשמעותיים בצבא.

ציון הקב"א הוא הנתון המשמעותי והחשוב ביותר לגבי המועמד. הוא חסוי, ולא ניתן לערער עליו ברוב המקרים. במקרה של ליקוי למידה מסוים אשר יוכח לאחר ביצוע המבחן, תינתן אפשרות להיבחן שוב בתנאים מותאמים.

אופן חישוב קבוצת האיכות הוא חסוי בדומה לציון. זהו בעצם ציון המשלב בתוכו את ציון המבחנים הפסיכוטכניים, הדפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני), התרשמות כללית של המאבחן הפסיכוטכני בלשכת הגיוס, מספר שנות לימוד ועוד.

שיפור היכולת האישית

ישנו פער משמעותי בציון המבחנים הפסיכוטכניים במקרה של הכנה טובה למבחן אל מול הכנה חלקית וזריזה. היכרות טובה עם סוגי השאלות של המבחן ודרכי הפתרון שלהן, מביאה לשיפור משמעותי ולציון גבוה במבחן. בשאלות המתמטיות של המבחן, חשוב להבין את העיקרון העומד מאחורי השאלות. הבנת ההוראות, והכרת החוקיות המסתתרת מאחורי השאלות, כמו כן הכרת המצבים הפיזיקאליים המוצגים בין השאלות, ובעיקר תרגול ההתמודדות עם הטקסט הכתוב, כל אלו הם בעצם המרכיב הטוב ביותר להכנה מקסימאלית ונכונה למבחן, וכמובן ציון גבוה ונחשב.

לסיכום

חשוב מאוד לקחת ברצינות את יום ההתייצבות לצו הראשון, ואת שלב המבחנים הפסיכוטכנים בפרט. זהו צעד חשוב לקראת העתיד הצבאי והאזרחי שלכם.

בהצלחה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב