דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזו תוכנת הקלטה טובה יותר - למי אכפת?! 

מאת    [ 09/12/2012 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 3270 פעמים ]

חברים, אנחנו בעיצומה של מלחמה. רק שהמלחמה הזאת אינה כוללת טנקים, טילים ויריות. שדה הקרב שלה נמצא בתוך פורומים, בלוגים, ובשיחות בין מוזיקאים, טכנאים ומפיקים. אני מדבר על מלחמת התוכנות השונות להפקה והקלטה, או ליתר דיוק – המלחמה בין האנשים שמשתמשים בהן. לא פעם אני נתקל באנשים ששואלים: "עם איזו תוכנת הקלטה הכי טוב לעבוד?" או שמצהירים בביטחון מלא: "אני עובד עם תוכנה X  בגלל שהיא תוכנת ההקלטה הכי טובה ויש לה את הסאונד הכי טוב!". אני בטוח שגם אתם ראיתם לא פעם סרטונים שמתיימרים להדגים השוואה "חסרת פשרות וחד משמעית" בין תוכנות הקלטה כאלה ואחרות ומבטיחים שאחרי הצפייה, יהיה לכם ברור איזו מהתוכנות מספקת את הסאונד הטוב והנקי ביותר. אז אני אומר בולשיט! ובמאמר הזה אסביר איך אני רואה את הדברים ולמה זה ממש לא משנה באיזו תוכנת הקלטה אתם משתמשים.

השוואה משוחדת

מה שקורה בד"כ בהשוואות האלו זה שמישהו לוקח קטע מוזיקלי, מקליט אותו ועושה מיקס בתוכנה מסוימת (לרוב – זאת שהוא אוהב ועובד אתה בשוטף). לאחר מכן פותח את אותם ערוצים בתכנות האחרות ומעתיק את הפרמטרים אחד לאחד כולל אלו של הפלאגינים. ברור שבמצב כזה נשמע הבדל מאחר וכל תוכנה משתמשת באלגוריתם אחר במנוע האודיו שלה (איך שהתוכנה מבינה סאונד ומעבדת אותו). ההבדל הזה גורם לחישובים אחרים, למרות שהפרמטרים כביכול זהים אין הדבר נכון כלל. לדוגמה: ייתכן שכדי להגיע לסאונד שירה מסוים, בתוכנה א' נזדקק ליותר קומפרסיה מאשר בתוכנה ב'. אל תיפלו למלכודת ההשוואות האלה כי הן שגויות מיסודן. שמעתי המון מיקסים מדהימים שבוצעו על תוכנות שונות – אם זה טוב, זה טוב. וההשוואות המשוחדות האלה לא יעזרו לכם לעשות מוזיקה טובה יותר, רק יבזבזו לכם את הזמן.

מה שיש להן להציע

בכל התוכנות הפופולריות(pro-tools, קיובייס, לוג'יק אייבלטון וסונאר) יש את אותן האופציות ללא יוצא מן הכלל. כל מה שצריך לעשות זה ללמוד אותן ולהשקיע קצת זמן בלהבין אותן לעומק. בכולן ניתן להקליט בעכבה נמוכה (לייטנסיlatency) וברזולוציה גבוהה; לכולן יש כלי עריכה מתקדמים מאוד שיקלו על החיים שלכם ויחסכו לכם המון זמן בהכנה למיקס; כולן יודעות לעבוד עם פלאגינים (מובנים וחיצוניים) וכלים וירטואליים; לכולן יש מיקסרים מעולים עם אותן הפונקציות; כיום כולן יודעות לעבוד עם מערכות הפעלה 64 ביט; ובכולן תוכלו לייצר מיקס דאון סטריאופוני באיכות גבוהה וגם קבצי mp3; כמו כן כולן מגיעות עם מגוון רחב של לופים ודגימות שיעזרו לכם בעיבודים ויעזרו למיצים היצירתיים לזרום.

עניין של נוחות

מה יותר נוח, מרצדס, BMW  או וולוו? אני מניח שעל השאלה הזאת, כל אחד יענה אחרת ואין עליה תשובה חד משמעית. בדיוק כך גם עניין תוכנות הקלטה וההפקה למיניהן. כל אחת מציעה עיצוב מעט שונה, ממשק משתמש אחר, קיצורי דרך אחרים, אבל בגדול הן עושות בדיוק אותו דבר. ממש כמו שכל המכוניות מהשאלה ששאלתי בתחילת הפסקה, יביאו אתכם מנקודה א' לנקודה ב' – במידה ואתם יודעים לנהוג כמובן.
הדבר היחידי שכדאי להתייחס אליו ברצינות ומפריד בין התוכנות בצורה רצינית היא מערכת ההפעלה של המחשב שלכם. ישנן תוכנות הקלטה מסוימות שיעבדו רק על מחשבים של אפל ואחרות שיעבדו רק עם ווינדוס. בה בעת ישנן תוכנות הקלטה שיעבדו על שתי הפלטפורמות ללא בעיה – אז שימו לב!

זאת לא התוכנה, זה אתם

גילוי נאות – אני איש של קיובייס. זאת התוכנה שאתה בחרתי לעבוד ואתה הכי נוח לי. אני בהחלט ממליץ עליה אבל לא באופן בלעדי ועיוור. אני חושב שכל אחד מאתנו שונה וייחודי ולכן כל אחד יוכל למצוא את התוכנה שהכי מתאימה לו. נסו והחליטו בעצמכם ואל תלכו שולל אחרי הבטחות ריקות, סיסמאות שיווקיות והשוואות משוחדות.
בסופו של דבר, כל עוד אתם לא עובדים עם תוכנת הקלטה שהעדכון האחרון שלה היה בשנת 1995 (אם הצלחתם למצוא מחשב שיריץ דבר כזה בכלל) לא יהיה הבדל בין מה שהתוכנות יודעות לעשות. עם כמה שהן "חכמות" הן דבר טיפש והחוכמה האמתית היא מה אתם מסוגלים לעשות איתן. בדיוק כמו שמסור הוא בסך הכול כלי עבודה שלא שווה הרבה עד שיגיע הנגר המוכשר ויצור בעזרתו עבודת אומנות מדהימה. אז במקרה הזה אתם האומנים, ותוכנת ההקלטה בה בחרתם היא כלי העבודה שלכם. ככל שתעבדו יותר, תשתמשו יותר, תלמדו יותר ותצברו ניסיון, תפתחו את המיומנות ותתמקצעו, הדברים יזרמו לכם, תדעו למצוא פתרונות קלים ומהירים לבעיות רבות ותהפכו יעילים מאוד ויצירתיים בכל תוכנת הקלטה בה תבחרו לעבוד. אין פתרונות קסם!  ובכל מקרה, אל תשכחו שהמאזינים ישפטו את המוזיקה שלכם עפ"י איך שהיא נשמעת ולא ידעו (ואני גם לא חושב שיהיה להם אכפת בכלל) באיזו תוכנה עבדתם. אל תתעסקו במלחמות אגו מטופשות, השקיעו את האנרגיה שלכם ביצירת מוזיקה שנשמעת טוב!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב