כיצד האישיות שלך משפיעה על הרגלי האכילה שלך?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

כיצד האישיות שלך משפיעה על הרגלי האכילה שלך? 

מאת    [ 07/12/2012 ]
מילים במאמר: 1367   [ נצפה 2251 פעמים ]

 
 

אנחנו אוכלים ושותים כדי לשרוד. הרגלי האכילה שלנו אינם רק שגרה יומיומית, הם קשורים למערכות ביולוגיות, תגובות עצביות ומניעים בלתי מודעים שבזכותם אנו חיים. מזון ומים הינם אמנם דלק חיוני והכרחי לקיומנו, אך כשאנו באים להחליט כמה ואיזה סוג של מזון לאכול, גורמים אחרים מתערבים בעניין. תזונאים מחלקים את הגורמים הללו לשלושה סוגים עיקריים: מטבוליים, סביבתיים ורגשיים. 

ברשימה הבאה אתמקד בגורמים הרגשיים / אישיותיים שמשפיעים על הרגלי האכילה של תשעת טיפוסי האישיות עפ"י מודל האניאגרם - גורם רגשי יכול להיות למשל כשאתה כועס על אדם מסוים, לא אומר לו דבר, אבל זולל חפיסה שלמה של שוקולד לפני שאתה הולך לישון... לפעמים מה שאנחנו אוכלים קשור למה שאוכל אותנו! 

טיפוס 1 – אכלן נוקשה

לטיפוסים אלה יש את המשמעת וכוח הרצון לעמוד בהחלטות שהם לוקחים על עצמם בחיים. תכונות אלה מסייעות להם להתמיד גם בשמירה על בריאותם, לעמוד במשטר ספורט או לשמור על אכילה נכונה.

אולם הם עלולים להיות נוקשים מדי עם עצמם ולהכניס את עצמם לדיאטות מחמירות שיכולות להזיק לבריאותם.

מתוך המוטיבציה לעשות את "הדבר הנכון" ולעמוד בכל הכללים של אכילה נכונה, הם עלולים לפתח אובססיה לאכילה בריאה (שיכולה להביא למריבות במשפחה) שימוש מוגזם בדיאטות, ויטמינים וטכניקות שונות לניקוי רעלים (צומות, כדורי דיאטה, חוקנים וכד').

הדרישה הפנימית שלהם לעמוד בכל משטר אותו לקחו על עצמם ולא לעשות לעצמם 'הנחות' כלשהן, גורמת לא פעם למתח רב. כשהמתח נעשה בלתי נסבל, הם עלולים לעבור לקיצוניות השנייה ולבלוס ללא שליטה או להשתמש באלכוהול כדי להירגע ולהפיג את המתחים.

טיפוס 2 – אכלן רגשי / חברתי

טיפוסים אלה הם אנשים רגשיים, בעלי צורך עצום באהבה ובטיפוח יחסים קרובים וחמים עם אנשים.

עבור האכלנים החברתיים שביניהם - אוכל הוא אמצעי מושלם מבחינתם להתחבר ליקיריהם, דרך הכנת ארוחה גדולה ועשירה או אכילה משותפת. בנוסף הם נוטים לאכול מה שאחרים רוצים לאכול, (ולא בהכרח מה שבריא או טוב להם) כי האוכל עצמו הוא לא העיקר מבחינתם, אלא החיבור לאנשים. חלקם אפילו חשים חוסר חשק לאכול לבד והם זקוקים לשותף לאכילה. קשה להם "להזין" את עצמם, יותר קל להם "להאכיל" אחרים.

לאכלנים הרגשיים שביניהם – יש נטייה לאכילת יתר מתוך "רעב לאהבה". כשהם מרגישים ריקים או רעבים לאהבה, הם נוטים להשתמש באוכל, באופן לא מודע, כדי למלא את הצורך שלהם באהבה או כדי לפצות את עצמם על הריקנות הרגשית.
הם נוטים לארוחות שחיתות, בעיקר מתוקים ופחמימות ובמקרים קיצוניים" בולימיה או היפוכונדריה כדרך לקבל סימפטיה ותשומת לב.

הצורך של טיפוסי 2 באהבה לא בהכרח מבוסס על המציאות. זהו צורך אוטומטי שחשוב להיות מודע אליו ולהשתמש בו כתזכורת להיות נוכח לאהבה שקיימת בחייהם כאן ועכשיו.

טיפוס 3 – אכלן תדמיתי

היחס של טיפוסים אלה לאוכל הוא בדרך כלל פרקטי ולא רגשי. הם מתייחסים לאוכל כצורך קיומי בסיסי ופחות מחוברים לאספקטים המנחמים והמהנים של האוכל.

הם בדרך כלל עסוקים מדי כדי לאכול! קצב החיים שלהם מהיר ולא פעם הם "שוכחים" לאכול או חוטפים משהו מהיר תוך כדי הפעילות האינטנסיבית שלהם. סגנון התנהלות כזה יכול להביא לצריכה של מזון מהיר, צריכת יתר של קפה, אמפטמינים, סטרואידים או ממריצים אחרים.

יש להם רגישות גבוהה להופעה החיצונית שלהם ולדימוי הגוף שלהם (בעיקר בעלי אינסטינקט אינטימי) שמובילה אותם לבחור את האוכל שיגרום להם "להיראות טוב", יותר מאשר להרגיש טוב.

ברמות הלא מאוזנות הם עלולים לגרום לגוף לחץ רב כדי להיראות טוב: אם זה אימונים בחדר כושר עד כדי התשה, דיאטות רעב או ניתוחים מיותרים לשיפורים קוסמטיים.

טיפוס 4 - אנין הטעם

טיפוסים אלה עסוקים מאד ברגשותיהם, נצמדים אליהם וזקוקים לפידבק רגשי. לא פעם הם משתמשים באוכל להתמודדות רגשית.

יש להם נטייה לאכול לפי מצב הרוח שלהם וקושי לעמוד במשטר דיאטה. הם נוטים לצריכת יתר של מזונות עשירים, מתוקים, אלכוהול לשיפור מצב הרוח או כנחמה רגשית.

הם משתמשים באוכל כדרך נוספת להעצים את רגשותיהם, להתנסות בטעמים מיוחדים או לבטא את היצירתיות שלהם בבישול. הם יכולים להיות בררנים ובעלי טעם אישי מאד - "אני אוכל רק שוקולד בלגי". נהנים מאוכל גורמה. (אני לא אוכל את מה ש'ההמונים' אוכלים, אני אנין טעם!")

טיפוס 5 - האכלן המחושב

טיפוסים אלה הינם רציונאלים והגיוניים. הם נוטים לחקור ולאסוף מידע ובד"כ מבינים את המורכבות של השפעת המזון על הצרכים הפיזיים, הרגשיים, הביולוגים והסביבתיים. חלקם אפילו מסוגלים לחשב כמה בדיוק שומן, פחמימות ופרוטאין הם זקוקים ליום כדי לשמור על גוף בריא...

אבל אוכל לשם הנאה? האם זה חלק מהמשוואה? – לא בהכרח.

מכיוון שהם חיים בד"כ בתוך הראש שלהם, הם לעיתים קרובות מתעלמים מהצרכים הפיזיים שלהם ופחות מחוברים לגוף שלהם. הם יכולים להגזים בשמירה על אוכל בריא, בלי לחשוב על הטעם שלו.

באופן כללי הם נוטים להרגיש בטוחים יותר כשהם צורכים פחות ומצמצמים את הצרכים שלהם. את האסטרטגיה הזו
ניתן לראות גם בהרגלי האכילה שלהם. הם יכולים להגביל את האכילה שלהם, לדלג על ארוחות או לצמצמם את כמות המזון אותו הם צורכים. 

טיפוס 6 - האכלן הזהיר

טיפוסים אלה נצמדים בדרך כלל לניסיון העבר שלהם, למה שמוכר להם ופחות פתוחים לדברים חדשים. כך גם באוכל, הם יודעים מה הם אוהבים לאכול, אבל לא אוהבים לחרוג מהמוכר להם.

הם נוטים להיצמד למאכלים המועדפים עליהם, לדבור במה שהם רגילים אליו ופחות פתוחים לנסות אפשרויות קולינריות חדשות השונות מהתרבות והרגלי הילדות שלהם.

הם נוטים למנוע מעצמם מזונות מסוימים (בד"כ כדי להתמודד עם מערכת עיכול בעייתית) או לצרוך יתר קופאין, אלכוהול או אמפטמינים להרגעה ולהפחתת חרדות ומתח פנימי.

במקביל הם נוטים לדאוג כל יום לגבי צריכת הקפה / השוקולד או כל מזון לא בריא שהם מכניסים לפה ולהתלבט לגבי מה כדאי להם לאכול.

טיפוס 7 - האכלן הנהנתן

טיפוסים אלה מאמינים שהחיים נועדו כדי ליהנות מהם ומתאפיינים ברעבתנות בלתי פוסקת לחוויות חדשות. רעבתנות זו מתבטאת גם באוכל.
הם מנסים בהתלהבות סוגים שונים של אוכל, רוצים לטעום מכל מה שיש בתפריט (גם באירוע קייטרינג נוטים לשים על הצלחת קצת מכל דבר, כדי לא להחמיץ משהו טעים...). הם לא צריכים להיות רעבים כדי לאכול ואף פעם לא מלאים מספיק בכדי לסרב לקינוח.

זהו הטיפוס שהכי נוטה להתמכרויות. הם מתקשים להתאפק או להגביל את עצמם ולהתמיד בדיאטות למיניהן.
הם משתמשים באוכל גם כאמצעי להסחת דעת, פיצוי או בריחה מכאב ונוטים להשתמש בממריצים שונים (קופאין, אמפטמינים, אקסטזי, אלכוהול, מתוקים וכדו') כדי להישאר מלאי אנרגיה ובמצב רוח מרומם.

טיפוס 8- האכלן התאוותן

טיפוסים אלה הם בעלי תאווה לחיים. הם אוהבים הכל בגדול, הרבה, כאן ועכשיו! הם בד"כ אימפולסיביים ופועלים מתוך דחפים ותשוקות הגוף.

גם לאוכל יש להם תאווה עצומה - כמה שיותר, יותר טוב. הם נוטים לאכילת יתר ונהנים ממזונות עתירי שומן, פחמימות ואלכוהול.
הם מתעלמים מצרכים או בעיות גופניות, נמנעים מבדיקות רפואיות או פעילות גופנית.

הם לא ממהרים לרזות (בעיקר הגברים שביניהם). הם יודעים שהם בעלי עוצמה, כך שהם בונים יותר על יכולת הכיבוש שלהם, מאשר על מראה חיצוני.

מצד שני, כוח הרצון האדיר שלהם יכול לסייע להם במידה והם לוקחים על עצמם החלטה נחושה לגבי הרגלי התזונה, הפעילות הגופנית או הבריאות שלהם – גם את זה הם יעשו בגדול.

כך שנראה שהם נעים בין שתי האופציות הללו – חיים רודפי תענוגות או משטר בריא קפדני.

טיפוס 9- האכלן המדחיקן

טיפוסי 9 רוצים להימנע מעימותים ולשמור על שלוות נפש. הם נוטים להתעלם מהצרכים הפנימיים שלהם כדי לשמור על השקט בסביבתם.

רצון זה מתבטא גם בהרגלי האכילה שלהם בחפשם אחר מזון "מנחם" - מאכלים עתירי שומן, קלוריות ריקות, ופחמימות פשוטות. הם משתמשים באוכל כדי "להרדים" את עצמם או לברוח מרגשי כעס ומתח.

מכיוון שכעס הוא רגש מאד לא נוח עבורם, הם מנסים 'לקבור' אותו באמצעות אכילה ונוטים להפריז בצריכת קופאין, סוכרים או אלכוהול. בגלל הרגשות שהם נוטים להדחיק כדי לשמור על הרמוניה סביבם, רמות הסוכר בדם שלהם יכולות להיות בעייתיות (ולכן ירקות ובשר באיכות טובה מומלצים עבורם).

לטיפוסים אלה יש נטייה או לאכול יותר מדי או לשכוח לאכול בכלל. הם נוטים לאכול בהיסח הדעת, בלי לשים לב ופעמים רבות לא זוכרים בכלל מה הם אכלו במהלך היום. אלה מהם ש"שוכחים" לאכול, עלולים לדלג על ארוחת צהריים ולאכול מאוחר יותר או לאכול ארוחת ערב מאוחר בלילה.

נטייתם האוטומטית לשתף פעולה עם רצונות האחר, גורמת להם להתאים את עצמם לאחרים גם באוכל. הם נוטים להיות פתוחים למה שאחרים רוצים לאכול ופחות קשובים למה שהגוף שלהם מבקש.

המלצה – להתעורר ולהתחבר למאוויים שלהם במקום 'להרדים' את עצמם באמצעות אכילה. להרשות לעצמם להרגיש אי נוחות ולבטא את כעסם, במקום להשתמש באוכל כדי לשמור על אשליה של שלוה.



אסנת ידגר
מייסדת המרכז הישראלי לאניאגרם
מנחת סדנאות אניאגרם בארגונים ולקהל הרחב
מאמנת אישית, זוגית ומשפחתית
03-6042443
www.9types.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב