דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לחץ כגורם לעליה במשקל בנשים 

מאת    [ 06/12/2012 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 1641 פעמים ]

איך לחץ ומתח גורמים לעליה במשקל בנשים?

לחץ יכול להשפיע על כל מערכות הגוף ולגרום לתסמינים פיסיים, נפשיים ורגשיים כולל אלרגיות, סחרחורות, כאבי ראש, דפיקות לב מהירות, רגישות סביבתית, קורדינציה לקויה, בעיות של מערכת החיסון ועליה במשקל.

פחמימות, גלוקוז, אינסולין והקשר לעלייה בתיאבון

בגוף בריא, פחמימות מומרות לגלוקוז ורמת הגלוקוז בדם נשמרת ברמה של כ-60 עד 120 ללא קשר לצריכת הפחמימות. באוכלוסיית העמידים לאינסולין פחמימות מומרות מיד לגלוקוז, הלבלב מגיב לשינוי ברמת הגלוקוז בדם על ידי הפרשת ההורמון אינסולין. תפקידו של האינסולין הוא להעביר את הגלוקוז ממחזור הדם אל תאי הגוף. אם התהליך תקין, רמת הגלוקוז בדם חוזרת לנורמה ללא קשר לכמות הפחמימות שנצרכה. אם מערכת זו אינה פועלת כראוי, ייצור מוגבר של אינסולין מתרחש לאחר עליה מהירה ברמת הגלוקוז בדם. התוצאה היא עליה ברמת האינסולין בדם לה השפעה מעוררת תיאבון.

המערכת המטבולית והקשר לעליה במשקל

עליה במשקל מקושרת פעמים רבות עם אכילה רגשית וסגנון החיים ה"עסוק מידי מכדי לעשות פעילות גופנית" של אנשים הנמצאים תחת לחץ תמידי. עם זאת, חוקרים מגלים כי שינויים בגופנו שמקורם בלחץ כגון עליה ברמת הקורטיזול עשויים לגרום לעמידות לאינסולין ועליה במשקל.

תחת לחץ, הגוף מפריש הורמון משחרר קורטיקוטרופי (corticotrophin-releasing hormone) ואדרנלין, תגובה זו גורמת לשחרור קורטיזול מקליפת יותרת הכליה. הקורטיזול בהיותו גלוקוקורטיקואיד (Glucocorticoid) גורם לשחרור של גלוקוז למחזור הדם אשר בתקופות של לחץ כרוני מעודד שחרור אינסולין. אינסולין שהוא חלק מהמערכת האנדוקרינית הוא הורמון אחסון שומנים שמבטל את האות שמשדר האנדרנלין לשרוף את השומנים. עודף האינסולין משדר לגוף את המסר לאגור שומן באזור הבטן.

הסתכלו על סוגי המזון שנשים חושקות בזמן לחץ – מזונות "מנחמים" עשירים בפחמימות וסוכרים. לחץ מניע את החשק לאכול פחמימות. מצב זה בשילוב עמידות לאינסולין שאנשים רבים לוקים בה, גורם לעליה במשקל. לחץ כרוני הוא חלק גדול מהסיבה שבגללה כ-50% מהאנשים בעולם המערבי היום נמצאים במצב של עודף משקל וכ-29% בעודף משקל קיצוני. צ'יפס, חטיפי שוקולד וגלידה הם כמה מאותם "מאכלים מנחמים" שאנשים נוטים לצרוך כשהם תחת לחץ.

הבעיה אינה פשוטה, במצב זה, גם מניעה של פחמימות מהגוף לא תגרום לרזון ושיפור הבריאות. הגוף זקוק לפחמימות, פיטו-נוטריאטים וסיבים כדלק למוח. למעשה, הכשל המטבולי בעיבוד הפחמימות זקוק לתיקון.

דרכים להתמודדות עם לחץ


    • נהלו יומן אכילה, כתבו את סוגי המזון והכמויות שאתם אוכלים בתקופות של לחץ. היומן יעזור לכם למדוד כמויות ולהבין היכן לקצץ בעתיד.
    • דברו על זה.
    • תצחקו הרבה.
  • עשו פעילות גופנית על בסיס קבוע. אם קשה לכם, מומלץ לנסות ולהיעזר באיש מקצוע שידחוף אתכם קדימה כגון אימון כושר אישיכושר מקצועי או קואצ'ר בתחום הבריאות.

  • • היו יצירתיים, תכננו ושנו את סדרי העדיפויות.
    • חשבו חיובי.
    • אם צריך- טפלו בעצמכם.
    • היו אסירי תודה על כל מה שיש לכם.
    • תרגלו הרפיה והירגעות.

לחץ ומתח הם חלק טבעי מהחיים, מה שחשוב הוא כמה מתח ולחץ אתם חווים, איזה סוג של לחץ ואיך אתם מתמודדים אתו. לחץ כרוני ומתח ארוך טווח גובה מחיר פיסי מגופנו מכיוון שהוא מנסה למצוא דרכים להתמודד אתו על ידי שינויים מטבוליים. אם שינוי בסגנון החיים לא עוזר – לעזוב עבודה מלחיצה במיוחד, פעילות גופנית, מדיטציה ותרגילי הרפיה, תזונה ואפילו גורמים ביוכימיים יכולים לעזור.

מאמן כושר אישי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב