דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרטיות בערפל - שאלת חוקיות שירותי מחשוב ענן 

מאת    [ 05/12/2012 ]

מילים במאמר: 423   [ נצפה 3167 פעמים ]

כמעט כל חברה כיום משתמשת בטכנולוגיית ה"ענן" אשר מאפשרת שמירה קלה ונוחה של מידע בשרתים חיצוניים, נגישים דרך האינטרנט, אשר מאפשרים גישה נוחה ומהירה מכל מחשב, בכל מקום ובכל זמן. השירותים המוכרים ביותר בתחום הם Dropbox ו- Google Drive. אולם, ביהמ"ש טרם נדרש לשאלה האם, מבחינה חוקית, השימוש בשירותים מסוג זה מותר.

בישראל, כמו מדינות מערביות אחרות, ישנה זכות חוקתית לפרטיות הנגזרת מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זכות זו כמובן מונעת מחברה באשר היא לעשות שימוש שיאנו באישור במידע הקיים בה לגבי לקוחותיה.

עורכי דין בתחום האינטרנט מעידים, כי השאלה המשמעותית הינה-האם שימוש בתוכניות השומרות את המידע בשרת שאינו בבעלות או בשליטת החברה עונה להגדרת החוק את הזכות לפרטיות? האם כל חברה השומרת את המידע שלה ב"ענן" עוברת על החוק? בסופו של יום השאלה היא שאלת השליטה. האם החברה אשר בבעלותה מידע שולטת בגישה לחומר זה ויכולה להבטיח לי שהוא לא ייפול לידיים הלא נכונות?

לדוגמא, אם אדם מפקיד סכום כסף אצל חברה, האם הוא מצפה ממנה שהיא תשמור את הכסף הזה בכספת שנמצא אצלה במשרד ממש, או שהוא יסכים שתפקיד אותו עבורו בבנק? סיכוי גבוה כי הוא יאשר לה להפקידו בבנק. אולם הסיבה לכך היא מכיוון שהוא סומך על הבנק שלא יעביר כסף זה לגורם אחר. אם ידוע לו, כי לא חלים על הבנק חוקים ורגולציות לגבי השימוש שהיא עושה בכסף-האם עדיין יסכים להפקדה? סיכוי גבוה שלא.

זוהי הבעיה הגדולה עם שירותי הענן. אנו סומכים על השירותים הללו כי לא יעשו שימוש בלתי הוגן בפרטיות. אך הבעיה היא כי לא חלים עליה חוקים ורגולציות לגבי אופן השימוש בחומר הנמצא בידה. אין רגולציה אמתית של השימוש בתוכן, מה שיכול להוביל לבעיתיות גדולה מבחינת הפרטיות של הלקוחות.

אך הבעיה החוקית אינה מסתיימת כאן. חברות רבות אינן כשירות ואינן ששות לעבור משימוש בשירותים ובשרתים המקומיים לשרתים ב"ענן". התעקשות זו גורמת לעובדים ולדרג הנמוך יותר, אשר מטעמי נוחות רוצים לעשות שימוש מרחוק בשירותים אשר מקלים על חייהם, להשתמש באופציה הקלה והנוחה הזו. עובד, אשר כעת יכול, בצורה נוחה קלה ופשוטה, לקחת את עבודתו הביתה ללא כל מאמץ (דבר שלא יכל לעשות קודם כיוון ששרתי החברה לא היו נגישים מביתו), יעדיף להעביר את הקבצים דרך חשבון שירות הענן האישי שלו, וכך אף ללא רצון החברה, קבצים סודיים יישמרו בשרתים שאינם בשליטת החברה עצמה.

חברות קטנות כגדולות אשר חוות את השיפור והייעול הטכנולוגי הזה, עם התפתחות האינטרנט המהיר יידרשו, יחד עם המחוקקים בכל מדינה וכן ברמה הבינלאומית, לשאלה כיצד לגרום לשירותים אלה ליישר קו עם ערכים דמוקרטים ליברליים של פרטיות הקיימים בכל העולם המערבי.

עורך דין. בעל תואר ראשון במשפטים ומדעי המדינה ותואר שני במשפטים ועסקים בדגש על דיני קניין רוחני ואינטרנט. חבר וועדות קניין רוחני, היי-טק וזכויות בעלי חיים של לשכת עורכי הדין בישראל, עוסק בתחומי דיני הקניין הרוחני, האינטרנט והמשפט המסחרי. 


מאמר זה נכתב בסיועו של מר אבישי אסטרין, סטודנט למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב