דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מסבירים לילד למה יש מלחמות ? 

מאת    [ 04/12/2012 ]

מילים במאמר: 779   [ נצפה 2137 פעמים ]

 "אמא למה יש מלחמות?" שאל בנה בן ה- 5 של דלית, ושנייה אחר כך הוסיף "ומה זה או"ם?". השאלות האלו תפסו אותה לא מוכנה. מה עונים לילד בן 5 בימים בהם כל אופנוע שעובר מזכיר לו אזעקת צבע אדום, ועכשיו גם החלטה משמעותית על גורלה של מדינת ישראל וסובביה?

היא יודעת שאנשים הם מטבעם וכחנים, ושיש להם רצון לדאוג לעצמם ולשמור על עוצמה, כח ויתרון יחסי על אחרים. היא מבינה שכשיש ניגוד אינטרסים בין הצרכים של שני הצדדים, הם בדרך כלל יעשו כל דבר כדי לדאוג לצרכים שלהם. היא מרגישה שכך פועל הטבע האנושי. אבל, היא לא הייתה בטוחה איך מסבירים את זה לילדים. ומעבר להכל, היא הרגישה שכאימא עליה גם לתת לילדים שלה כיוון לפתרון, כי הרי ברור שגם הם נתקלים במצבים האלו במהלך היום-יום.

היא צדקה.

עצתי לדלית הייתה, לחכות להזדמנות הבאה שהם רבים, ולעשות איתם את התהליך המופיע בהמשך.

למחרת כשילדיה, בן ה-5 ובן ה-7, החלו צועקים ומעליבים אחד על השני תוך כדי משחק מחשב משותף, היא ביקשה מהם להפסיק את המשחק, ולהצטרף אליה. היא הבינה שהיא יכולה להשתמש בהזדמנות הזו כדי לדבר על מאבקים ומלחמות, ובשאיפה גם להסיק יחד איך ניתן להגיע לפתרון.

תהליך ההסבר לילדים:

אז כך עושים את זה שלב אחרי שלב:

1) פותחים במשחק- המשחק הוא כמו גלגל הצלה מהסיטואציה של הריב. אנחנו מתחילים במשחק שמאפשר לחוש קרבה, "ביחד" וקשר אחד לשני. כך הילדים יוכלו "לצאת" מהמצב הזועף בו היו עד כה, וירגישו את התועלת שיש במצב של "שלום", וירצו להגיע אליו. בדרך זו יהיה להם הרבה יותר קל לגשת למצב של פתרון. אם ניגש ישר למצב של פתרון מבלי שלב הביניים הזה, סביר להניח שנצליח בכך פחות. במידה והילדים לא יבינו מדוע משחקים בלב הסכסוך, אפשר להסביר להם את הרציונל האמור, לצפות ביחד בקליפ, ולאחר מכן לשחק.

קישור לסרטון משחק לדוגמא.

2) יושבים יחד לשיחה על פי כללי השולחן העגול- מסבירים שגם אם כרגע נעים כי שיחקנו והצלחנו ביחד, עלינו לא למחוק את המריבה כאילו לא הייתה, אלא לנצל את המצב כדי לחזק את הקשר בינינו, על ידי כך שנברר אותו. כאמור חשוב לעשות זאת לא מתוך הריב אלא מתוך מצב שבו מרגישים קירבה אחד לשני.

כללי השולחן העגול:


    • כל אחד מדבר בתורו, והשני לא מפריע לו או מתפרץ לדבריו.
    • מומלץ להשתמש בחפץ הקשבה כמו מקל או כדור, ומי שאוחז בו מקבל את תשומת הלב וההקשבה.
    • אנחנו רק מוסיפים בתורנו על דברי המשתתפים האחרים. לא סותרים. לא מתווכחים.
    • מתייחסים לשאלה שעליה דנים כולם, ולא פותחים דו שיח עם אחד מהמשתתפים, אלא נשארים בדיון עם כולם.

3) מבררים מה קרה- כל אחד מספר מנקודת מבטו מה קרה. חשוב שכולם ישמעו ויתרשמו מנקודות המבט של כל הצדדים הנוגעים בדבר, מבלי להאשים אף אחד. מומלץ שההורה שמנחה את הדיון יסב את תשומת הלב של המשתתפים לכך שלכל אחד יש את נקודת המבט הייחודית שלו, והחוויה האישית שלו. לעיתים די בהקשבה לנקודת המבט של הצד השני, או הידיעה שמקשיבים לך כדי לקרר את הרגשת הכעס. בעצם, זה קצת כמו להיות מהאו"ם, במובן הזה שכל משתתף מנסה להבין את שני הצדדים, כדי להגיע לפתרון היעיל ביותר.

4) בודקים את יעילות הפתרון הנבחר- מה בחרנו לעשות בסיטואציה, האם זה תרם לנו, האם הצלחנו לפתור כך את הבעיה, האם כדאי לנו להשתמש בפתרון הזה גם בעתיד או שעדיף למצוא פתרון יעיל יותר?

נמשיך לבדוק: אז למה בכל זאת פעלנו כך? למה זה קורה לנו? למרות שגם כאן סביר שלכל אחד תהיה את הגרסה שלו, תפקיד  ההורה הוא להעלות את הדיון מרמת ההאשמות הישירות והתוצאה שהתקבלה, לרמת הסיבות האובייקטיביות יותר. כלומר להסביר שבטבענו אנחנו רוצים ליהנות ולפעמים נראה לנו שאחרים מפריעים לנו לקבל את מה שאנחנו רוצים. מכיוון שמטבענו אנו רבים ונלחמים על מה שאנו רוצים לקבל, נוצרות יריבויות.

5) הצעות לפתרונות- ההורה שואל את המשתתפים: איך לדעתכם אנחנו יכולים להגיע לשלום בינינו כדי שלכולנו יהיה נעים יותר? איך הייתם מתנהגים אם היה קורה לכם שוב אותו מקרה? חשוב שאת הפתרון ימצאו יחד, ושיהיה מוסכם על שניהם.

חשוב לציין שריבים זה חלק טבעי והכרחי בהתפתחות שלנו. הילדים כמו ילדים כל הזמן מתחדשים, ואת מה שסיכמנו אתמול או לפני שעה הם שוכחים. כך זה צריך להיות. תפקידנו כהורים לדאוג שהם יחוו כמה שיותר התרשמויות חיוביות של תועלת מהקשר הטוב ביניהם, וכך ילמדו להתנהג לחברים שלהם, שידבקו בהתנהגות הזו בתורם.

אחים שלומדים לעשות ביניהם שלום על פני הריבים שלהם מתוך הבנה ודאגה לאחר, יוצרים ביניהם לכידות ואחדות. הקשר ביניהם גורם להם להרגיש ביטחון ואהבה, והם בהכרח מעבירים את זה הלאה. הדאגה ביניהם היא הפתרון היחידי, והיא זו שתגרום להם לוותר על מנת לחיות יחד בשלום.

הורים ומחנכים יקרים, כפי הנראה מה שנכון בתוך המשפחה שלנו, נכון גם בין המשפחות ובין העמים באשר הם. גם בינינו האיחוד הוא הפתרון היחידי. צריך רק לרצות אותו.

 

אדוה בר- יהודה- מנחת הורים ומפתחת הגישה: "הורים מודעים, ילדים מאושרים". 052-8910910 http://www.kelim-shinuy.co.il


עדכונים שוטפים וטיפים בפייסבוק 'הורים מודעים, ילדים מאושרים'.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב