דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להבין דרך הגוף להרגיש דרך הגוף - הגוף כדרך לנפש 

מאת    [ 30/11/2012 ]

מילים במאמר: 640   [ נצפה 1693 פעמים ]

להרגיש דרך הגוף להבין דרך הגוף – הגוף כדרך לנפש

"אני מבין מה זה פסיכותרפיה ואני יודע מה זה גופני אבל לא ברור לי מה זה פסיכותרפיה גופנית?" זאת התגובה לרוב שאני מקבלת כאשר אני מדברת על שיטת טיפול זו. אז מה זו בעצם פסיכותרפיה גופנית?  בהסבר פשוט זה לחבר את  את שני המושגים האלו ביחד  - טיפול נפשי בשילוב הגוף.  הרציונאל שעומד מאחורי השיטה הוא  שגוף ונפש הם אחד ולא ניתנים להפרדה. גוף ונפש הם  שתי מערכות הפועלות יחד - כל מה שאנו חושבים ומרגישים משפיע באופן מיידי על המצב הגופני שלנו וכל מה שקורה בגופנו משפיע על הרגש והנפש. אפשר  לראות את הקשר בין גוף לנפש גם באופן בו אנו משתמשים בביטויי לשון פיסיים המשקפים רגשות ומאפייני אישיות שונים. כמו למשל :"פיק ברכיים" ,  "סכין בגב" , "קשה עורף",  "עצם בגרון" ,  "רגליים על הקרקע" ,  "כאב לב",  "חרון אף"  , "הדם עולה לראש" ועוד.

מאז התפתחות המדע במאה ה 18 החל פיצול מובהק בין גוף לנפש. הרפואה המערבית מתייחסת בעיקר לסימפטומים ולתפקוד גופני בעוד שהפסיכולוגיה מתייחסת לרוב רק להיבטים הנפשיים  והתנהגותיים של האדם. הפסיכותרפיה הגופנית מחזירה את התפיסה האינטגרטיבית הוליסטית שהיתה קיימת בעבר בתרבויות העתיקות. היא  פותחה לפני כ 70 שנה על ידי  וילהלם רייך פסיכואנליסט, תלמיד וקולגה של פרויד.  רייך היה חלוץ בתקופתו כשדיבר על  קשר בין הגוף לבין תופעות נפשיות. ממשיכי דרכו , כמו אלכסנדר לוהן, גרדה בויסן ודיויד בוהדלה, פיתחו זרמים נוספים בארה"ב ואירופה.

פסיכותרפיה גופנית מתבססת על ההבנה שבשלב מאוד מוקדם בחיים רובנו מאבדים את הקשר עם "המהות" שלנו , עם האישיות הראשונית איתה אנו נולדים. (המהות היא המודעות הטהורה,  אנרגיית החיים השואפת לביטוי מגע וקשר).  האישיות הראשונית שלנו, אפילו כבר מהלידה, פוגשת את העולם – ההורים, משפחה, חברה,תרבות, דת.  היא פוגשת את מערכת הרצונות והאמונות של הסובבים אותנו. הם קובעים לנו אקסיומות וערכים של מה טוב ורע, מה מותר מה אסור, מה טמא ומה טהור. לעיתים כשהילד מבטא צורך ראשוני או דחף,  הסביבה החיצונית חוסמת או מגיבה בצורה שלילית לביטוי הצורך ומתסכלת אותו. הילד מגיב באופן ספונטני על התיסכול ( צועק בוכה,כועס..). לאחר חזרה על התסכול הילד מפנים את המסר מהסביבה החיצונית שהוא לא יכול לבטא את הצורך וגם לא את התסכול והכעס שלו כאשר הצורך לא נענה. הוא לומד לחסום ולהדחיק ביטוי של רגשות ומזדהה עם הסביבה החיצונית. זוהי התחלה של קונפליקט פנימי בין צורך ראשוני ובין הכוח שחוסם אותו. על מנת לשרוד את הקונפליקט  אנו מפתחים אישיות שאותה אנו מציגים לעולם. כמו מלבישים עלינו מסיכה  או דמות אחת או יותר על מנת להשיג הכרה מאלו הסובבים אותנו,ולספק את הרצונות שלהם. דמויות אלו הן עצמי –מזויף, והן גורמות להסתרת המהות, ובכך הן מביאות להפרדה בעצמי שלנו. אנו עוטים על עצמנו מעין שריון בגוף כדי להגן על עצמנו מפני הכאב הכרוך ברגשות בלתי נסבלים.  מסרים מן הגוף (מה אנחנו מרגישים? מה אנחנו רוצים?) זוכים להתעלמות או להכחשה על ידי המוח. אולם ,המסרים אינם נעלמים אלא מקבלים ביטוי בצורה מעוותת, הם מופיעים באמצעות חלקים תפוסים של הגוף, כיווצי שרירים,כאב, קשיי נשימה, מחוות ותנועות שונות, דפוסי חשיבה ודפוסי תקשורת.                                               

הטיפול האמצעות תרפיה ממוקדת גוף מתבסס על תיאוריות פסיכולוגיות שונות כמו גם על טכניקות מגע וגישות מהמזרח. למטפל יש מגוון רחב של כלים טיפוליים כגון: שיחה, מגע, תנועה, דמיון מודרך, התמקדות, עבודה אנרגטית, קול ועוד. כל מפגש עם המטופל בחדר הטפולים  הוא יצירה ייחודית, שיש בה בעיקר חוויה גופנית מאוד עמוקה שלא תמיד ניתן לתאר אותה במילים. הטיפול נותן מענה לבעיות גופניות רגשיות ונפשיות ומתאים לכל אדם הרוצה לשפר את איכות חייו וליצור מרחב פנימי של רגיעה איזון ושקט נפשי.

הגוף הוא כמו כספת המחזיק בתוכו את כל החוויות והאירועים שאנו חווים בחיינו. הגוף זוכר הכול ומספר לנו את סיפור חיינו בצורה כנה וישירה. בתרפיה ממוקדת גוף אנו מקשיבים  אל מה שמעבר למילולי. בנוכחות ותשומת לב לתחושות העולות מהגוף,תשומת לב  לנשימה, לתנועות ולתנוחות הגוף,  אנו מאפשרים לתובנות חדשות להגיע אלינו. ההבנה הופכת לכלי ריפוי חזק ומאפשרת לשינוי פנימי להתרחש. דרך הגוף אנו מגיעים למהות הפנימית אל מי שאנחנו באמת מתחת למעטה השכבות וההגנות.

 

קרן מור פרץ 
פסיכותרפיסטית גופנית ועובדת סוציאלית.                                                                    מטפלת בקליניקה פרטית בפרדס חנה ומנחת סדנאות מודעות להעצמה והתפתחות.                 מטפלת בשיטה ייחודית המשלבת טיפול רגשי עם הגוף.                                                  טלפון: 0547553661    אתר  www.kolcula.com  


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב