דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נאשם בגין הנמכת מחירים ביבוא אישי של רכב זכאי לעיון בחומר חקירה 

מאת    [ 29/11/2012 ]

מילים במאמר: 619   [ נצפה 1791 פעמים ]

בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה בקשה של נאשם במשפט פלילי לעיין בתיקי חקירה, פתוחים וסגורים אשר נפתחו נגד אחד מעדי התביעה.

 

הנאשם הועמד לדין בגין חשד להנמכת מחיר ובהתחמקות ממיסים ביחס לרכב שיובא ביבוא אישי, באמצעות סיוע של יועץ ליבוא אישי.

היועץ הורשע במעורבות בהליך זה בשל הודאתו, ושימש כעד בתביעה נגד הנאשם.

הנאשם דרש לקבל חומר חקירה הנוגע לפעילותו של היועץ במקרים קודמים של יבוא רכב, ובית המשפט נעתר לבקשתו.

 

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

 

הנאשם ביקש ייבא לישראל ביבוא אישי רכב מסוג ב.מ.וו. Z4 מודל 2008. לצורך כך, נעזר הנאשם בשירותו של יועץ ליבוא אישי, ומסר לו את הכסף לרכישת הרכב, והיועץ הוא ששילם את הכסף לספק הרכב בחו"ל.

 

על פי כתב האישום, הצהיר היבואן במסגרת רשימון היבוא, כי המחיר בו נרכש הרכב בארה"ב עמד על 19,000$, בעוד, שלטענת רשות המכס, עמד מחירו האמיתי של הרכב על 38,500$, ובכך ניסה הנאשם להתחמק ממיסי יבוא בסך של 80,000 ש"ח.

 

העבירות שבהם הואשמו הנאשם והיועץ, הן הגשת רשימון כוזב, השתמטות מתשלום מס ומסירת ידיעה לא נכונה.

 

בשלב מסוים, הודה היועץ באשמה, נגזר עליו קנס של 6,000 ש"ח ומאסר על תנאי, ונחתם עימו הסדר לפיו יהפוך לעד תביעה במשפט נגד הנאשם.

 

בתגובתו לכתב האישום, טען הנאשם כי ככל שנפלה טעות בהצהרות למכס, הרי שמקור הטעות הוא היועץ, שהערים על הנאשם ומסר לו מידע כוזב.

 

בבקשתו הנוכחית, ביקש הנאשם לקבל חומר חקירה אודות אותו יועץ, הנוגע למקרים קודמים בהם אותו יועץ סייע לייבא כלי רכב ביבוא אישי. הנאשם טען, כי חומר זה נחוץ לו על מנת להוכיח כי אותו יועץ סיגל לעצמו דפוס פעולה של הבאת כלי רכב לארץ - תוך זיוף מסמכים והגשת מסמכים כוזבים.

 

פסיקת בית המשפט:

 

בית המשפט חזר על הכלל כי מרגע שהוגש כתב אישום, רשאים הנאשם וסנגוריו לקבל לידיהם כל חומר חקירה אשר הינו רלבנטי לאישום ולניהול הגנתם.

 

עוד הוסיף בית המשפט, כי תכליתו של כלל זה הוא לאפשר לנאשם משפט הוגן, ולאפשר לו לממש את זכותו החוקית להתגונן כנגד האישום, ולכן, הפסיקה חזרה על כך שיש לפרש את תנאי ה"רלוונטיות" בנוגע לחומר חקירה, בפרשנות מרחיבה.

 

במקרה שלפנינו, ציין בית המשפט כי תיקי החקירה אשר נפתחו כנגד אותו יועץ ליבוא אישי, במקרים אחרים, לכאורה אינם מהווים חומר חקירה שגרתי על פי דרישות החוק.

 

אולם, לאור הגישה שיש לאפשר לנאשם עיון בצורה מקיפה ורחבה, ולאור טענת הנאשם כי חומר זה נחוץ לו לצורך הוכחת דפוס התנהגות של היועץ בגין מעשים הדומים לכתב האישום, הוחלט להיעתר לבקשה ולאפשר לנאשם לקבל את החומר.

 

בית המשפט ציין כי יתכן שבחומר הנ"ל יש מידע חסוי אודות היבואנים האחרים שייבאו כלי רכב ביבוא אישי, ולכן אפשר למדינה למסור את עמדת אותם יבואנים למסירת החומר, אחרת החומר יועבר לנאשם.

 (ת.פ. (שלום חיפה) 40629-03-12 דין שבת נ' מדינת ישראל, החלטה מיום 24.10.12, לא צוינו שמות ב"כ הצדדים).

הערות:

חשוב לציין, כי על אף הרצון לאפשר לנאשם להתגונן בצורה הולמת, לא בכל מקרה יענו בתי המשפט לבקשת בעלי דין לעיין בחומר חקירה בהליך פלילי.

לדוגמא, במסגרת הליך פלילי אשר התנהל בבית משפט השלום באשדוד כנגד יבואן קורקינטים, דחה בית המשפט את בקשתו של היבואן לעיין בחומרים אשר הין בידיה של רשות המכס באשר ליבואני קורקינטים אחרים הפועלים בישראל.

היבואן, טען, כי הוא זקוק לחומרים אלו על מנת להוכיח כי רשויות המכס  נקטו כנגדו במדיניות של אכיפה בררנית ועל מנת לערער את אמינותם של חלק מעדי התביעה במשפטו.

במקרה זה, דחה בית המשפט את הבקשה ולא התיר ליבואן לעיין בחומרים המבוקשים, בעיקר משום הפגיעה הפוטנציאלית בעסקיהם של המתחרים.

 [ת.פ. (שלום אשדוד) 48010-02-10 מדינת ישראל נ' בייר, השופטת ג. שלו, החלטה מיום 13.3.11].

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב