דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אודות הקלטות של י.ל. מורנו- מייסד הסוציומטריה, הטיפול הקבוצתי והפסיכודרמה 

מאת    [ 29/11/2012 ]

מילים במאמר: 1210   [ נצפה 3170 פעמים ]

(את הקלטות ניתן למצוא בספריית סמינר הקיבוצים)

ברצוני לספר  על סידרת קלטות שמציגה את  ההתפתחות האישית וההסטורית של מורנו, מייסד הסוציומטריה, הטיפול הקבוצתי והפסיכודרמה. הסרטים מתארים את התפתחות הטכניקות של משחק התפקידים והפסיכודרמה. בצפייה בקלטות אנחנו עדים לעבודתו של מורנו עם מתבגרים, זוגות, אנשים הסובלים מבעיות מנטליות ועם סטודנטים בתהליך ההכשרה שלהם.מורנו עצמו הציג את הסרטים בפני קבוצות שונות כדי להמחיש את עבודתו ולהציע להם עזרה.

סרטים אלה הופקו בין השנים 1933-1964. מכילים   חומר היסטורי ולימודי בעל ערך רב.בשנת 2003 סרטים אלה עובדו ל - D.V.D. . על ידי פרופסור רנה מורינה ( מי שכתב את הספר- Jacob Levy Moreno 1889-1974 Father of psychodrama, sociometry, and group (psychotherapy   ד'ר מריה לואיס מוראו - ראש המרכז לדקומנטציה ותורת ההכרה של הפסיכולוגיה באוניברסיטת    Trois-Rivieres בקויבק.

המרכז הבינלאומי של פסיכותרפיה הבעתית עשה את עבודת המחקר לצורך הבאת סרטים אלו לידי הפקה אפשרית לצפיה ולהפצה.הסרטים המקוריים צולמו על ידי חברת סרטים בשם '' Therapeutic Motion Picture'' שיסד מורנו.המטרה בהפקת הסרטים היתה  ליצור דרכים חדשות של תקשורת והדרכה עם מטופלים מטפלים וחוקרים.

 סרטים אלו משמשים לסטודנטים לצרכי הדרכה ותרגול. נושאים העולים בסרטים יכולים לשמש בסיס לדיון ולהעלאת הצעות אלטרנטיביות עבור הסטודנטים.עבור הקהל הרחב , סרטים אלו יכולים להיות 'חימום' להעלאת נושאים אישיים, מקצועיים, פסיכולוגיים וסוציולוגיים.בסדנאות עבודה הם יכולים להוביל לעודד 'פרוטגוניסט' לעבודה פסיכודרמטית או סוציודרמטית.להלן תקציר של כל אחד מדיסקים אלו.

 

סרט ראשון- ספונטניות ותרגול במשחקי תפקיד

הסרט מצולם כסרט אילם. מלווה בכיתוב של דברי המצולמים. מצולם בסביבות שנת 1933.

המקום בו מתקיימת הסדנא הוא פנימיה  לבנות בהדסון בניו יורק. הקורס הוא כיתת לימוד לספונטניות.

הבנות מתרגלות בתחילה, משחקי תפקיד קצרים . התפקידים לקוחים מחיי היומיום שלהן,  ונבחרו על ידי הסטודנטיות או לאחר שהתקיימה אתן שיחה על כך.בהדרגה הסטודנטיות תופסות יותר מקום והן משחקות את עצמן בסיטואציות מורכבות יותר.

אנו רואים כיצד העבודה איתן זהירה ומוגנת. לא ננקט צעד נוסף   מבלי שהסטודנטיות תרגשנה בטוחות ומסופקות. מורנו לימד את הסטודנטיות להכניס את עצמן לסיטואציה, לחיות דרכה ולשחק כל פרט נחוץ.

חשוב לנו לזכור את תפיסתו של מורנו כבר בשלבים הראשונים של עבודתו. הוא מציין שהדגש הוא לא על עובדות דרמטיות, אלא כיצד החיים האמתיים מתנהלים. חשוב לא להשמיט, מתוך הדרמה, פרט שאולי שם נמצאת הנקודה החשובה.

אנו רואים כיצד במהלך המופע מורנו נותן התייחסויות זהירות ומיד אחר-כך מקיים דיון וניתוח פתוח.

התמונות שאנו רואים בסרט זה:

בניתוח של  משחק תפקידים זה יש התייחסות לתהליכי העברה ביחסים בין אישייים. זרקה מסבירה  שמאחר ש'האורחים' שהפרוטגוניסט פגשה במסעדה הם הפוכים ממנה והם השאירו עליה רושם, במונחים של סוציומטריה הם שייכים לסוציאל אטום שלה. ועל כן חשובה כאן המודעות של הפרוטגוניסט ויכולת התמרון שלה  בין תפקידה לשרת את האנשים לבין התגובות שלה לאנשים.מטרת סדנאות אלו היתה להראות שככל שהאינטגרציה האישית טובה יותר , כך יכולת ההסתגלות לעבודה עם אנשים אחרים, בסביבה המיידית, טובה יותר. 

סרט מספר 2 - מבוא לפסיכודרמה

סרט זה צולם בביקון בסיביבות 1942- מכון ההכשרה והטיפול שהקים מורנו. בסרט זה אנו שומעים את דברי המצולמים.

מורנו מרצה בפני הסטודנטים הלומדים במכון, ומפרט את מרכיבי הפסיכודרמה ואת הטכניקות הבסיסיות של שיטת טיפול זאת .הוא מדבר על חשיבות הראיון, על הכפיל ועל וחילופי תפקידים. מדגים את הטכניקות על הסטודנטים אותם הוא מזמין לבמה.את מרכיבי הפסיכודרמה- פרוטגוניסט, מנחה, אגו מסייעים וקהל- הוא מציג בפני הסטודנטים ומדבר על המשמעות של כל מרכיב.

בסרט זה מורנו מסביר כיצד התיאטרון והמשחק פועלים על האדם במישור התרפויטי. כמו כן , מורנו מציג את אמונתו בכוחה של הפסיכודרמה ומציין שהיא יכולה להיות לעזר לכל אוכלוסיה ולכל בעיה.

הוא מדגיש את חשיבות טכניקת חילוף תפקידים כאמצעי להשגת אינטגרציה פנימית של תפקידים , וכאמצעי שדרכו יוכלו בעלי תפקידים לבצע את עבודתם טוב יותר, כמו רופאים ואחיות.

וכאן הוא פורש את חזונו ואומר כי הפסיכודרמה יכולה להתרחב לכל העולם , ומפרט כיצד זה יכול להתרחש; דרך הטלויזיה, קיום ראיונות, צילום והקרנת סרטים. וכך אולי כל הבעיות בעולם יוכלו לבוא על פתרונן.

מורנו עומד על הבמה , נושא את דבריו בהתלהבות ,בעצמה ובהתרגשות מה כשהוא רואה את התפיסות שלו מתממשות על הבמה.

  

דיסק מספר 2

פסיכודרמה של נישואים

הסרט צולם בסביבות שנת 1948

סרט זה מבוסס על סיפורו של זוג שהגיע לטיפול בביקון, מכונו של מורנו.  הסרט הוצג בפני קהל של זוגות נשואים וזוגות טרם נישואיהם.

בסרט זה אנו רואים גירסאות  שונות של תמונות של הנושאים שבני זוג זה היו מוטרדים מהם.הארועים מוצגים על ידי ,"אגו מסייעים"מאומנים , סטודנטים לפסיכודרמה. ביניהם אנו רואים את זרקה מורנו , מי שהיתה לימים אשתו של מורנו, בתפקידים שונים. הסרט מחולק לשש סצנות , בהן אנו רואים את המפגשים בין כל המעורבים בפרשה.

לאורך הסרט אנו עדים לשימוש בטכניקות הפסיכודרמטיות; ראיון, חימום, בניית סצנה, כפילים וחילופי תפקידים.ועומדים מקורב על תרומתן של  טכניקות אלו כמסייעות להתפתחות של הסיפור האישי של כל אחד משלושלת גיבורי הפסיכודרמה ומובילות בהמשך לקבל החלטות.

הדרמה כולה נוגעת בנושאים אוניברסליים של תשוקה, אהבה ונאמנות. וכל אחד יכול להזדהות עם מי מהמששתפים בסיפור המשפחתי המוצג בסרט זה.

הסרט גם מעורר שאלה לגבי המנחה- ד'ר לוי מורנו -הוא בחר להציג נושא שבו קיימת סימטריה הקשורה לסיפור חייו- כיצד יכול מנחה להנחות פסיכודרמה זו כשהנושא לא היה פתור אצלו.

זה רובד נוסף של חקירה ולימוד.

 

סרט מספר 3

פסיכודרמה בפעולה

סרט זה צולם בשנת 1960 בבית חולים לבריאות הנפש בקליפורניה.

הפסיכודרמה בסרט זה צולמה על ידי הטלויזיה והוקרנה במעגל סגור בפני כמה אלפי חולים בבתי חולים.

נושא הסרט עוסק באפשרויות השיקום של חולים עם יציאתם מבית החולים. נושאי השיקום כוללים אפשרות של קיום חיים עצמאיים עם צימצום התלות בהורים, תעסוקה ויצירת קשרים זוגיים.

הקהל בסרט זה כולל חולים מאושפזים , רופאים אחיות וחולים. לראשונה אנו רואים בחירת פרוטגוניסט מתוך הקהל. מדובר בבחור צעיר מאושפז בבית החולים ועסוק בעתידו עם שיחרורו.

הטכניקה העיקרית של סרט זה היא future projection techniqe , כלומר עבודה על מציאות העתידה להתרחש בעתיד ואנו מביאים אותה לזמן הווה.

במהלך העבודה הפסיכודרמטית, תוך כדי חילוף תפקידים עם הוריו ועם מעבידו  אנו רואים תהליך של שבו הפרוטגוניסט מביא את עולמו הפנימי והעשיר ומבקש להגשים את מאוויו ; את רצונו לחיים עצמאיים ולא לשוב לגור עם הוריו, את יכולתו לעמוד מול המעביד בבטחון ולבקש לחזור לעבוד, אנו גם רואים את התובנה המתגבשת והמציאותית האומרת שבניית קשר זוגי היא שלב מתקדם עבורו בזמן זה. 

גם בסרט זה אנו רואים  את עבודתו של מורנו המלווה חוש הומור ואמפטיה.ללא חשש להעלות את  הקונפליקטים הרגשיים אתם מתעמת הפרוטגוניסט, ואת דרכו העדינה המסייעת לפרוטגוניסט למצוא את הפתרונות בתוך עצמו.

גם בסרט זה אנו רואים את זרקה  ואת ג'ונס בתפקידים של אגו מסייעים ולראשונה גם  בחירה של אגו מסייע מתוך הקבוצה של החולים.

 

סרט מספר 4

פסיכודרמה של נישואים

סרט זה צולם בחודש ספטמבר בשנת 1964 בצרפת במהלך הכנס הבינלאומי הראשון בפסיכודרמה, אשר התקיים בצרפת. הסרט הופק על ידי המרכז לרדיו ולטלויזיה של צרפת.

בתחילת הסרט אנו רואים את טכס הפתיחה של הכנס אשר התקיים בפקולטה לרפואה בסורבון. מורנו מודה לכל באי הכנס. לאחר פעולה של חימום קצר של הקהל מורנו מתחיל לעבוד עם זוג נשוי בשם פאול ומישל.

אנו הצופים, עדים להנחיה של שני פרוטגוניסטים במקביל.

הזוג שעלה לבמה עסוק בשאלות הקשורות לנישואים שלהם.מורנו מוביל את הזוג לחשיפה של מורכבות היחסים שלהם, באמצעות הטכניקות הפסיכודרמטיות.. סרט זה חשוב מכמה סיבות::העבודה הפסיכודרמטית עם זוג.הנחיה לכאורה של שני פרוטגוניסטים.כמו כן, הסרט מעורר דיון הנוגע לשאלות אתיות, סביב חשיפה של נושאים זוגיים בפני קבוצה גדולה.

גם בסרט זה מורנו נעזר באגו מסייעים מיומנים . אנו רואים את זרקה אשתו ויונתן בנם וכן בני הזוג אלפרטי דין ומאורין. במהלך הפסיכודרמה עולים גם אגו מסייעים מהקהל.כחלק מתהליך הבירור והחשיפה של הקונפליקטים של בני הזוג מורנו מנחה חלום של מישל.אנו עדים לעבודה פסיכודרמטית על חלום מתחילתו ועד סופו והניסיון להבין אתו בהקשר לנושאים הזוגיים.  

רוזה שמש, מורה בכירה בפסיכודרמה במכללת סמינר הקיבוצים, מ"מ יו"ר האיגוד הישראלי לפסיכודרמה, עובדת סוציאלית בהכשרתה ופסיכודרמטיסטית מוסמכת. בעלת ניסיון רב בפסיכודרמה בתחום הטיפול, הדרכת מטפלים והנחיית קבוצות בפסיכודרמה עם אוכלוסיות מגוונות. אתר: http://www.rosa-shemesh.net, ליצירת קשר: 052-8855786, rosashemesh@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב