דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרוש תיקון בבית משותף - כך תוכלו לחייב את יתר בעלי הדירות להשתתף בעלותו 

מאת    [ 27/11/2012 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 1886 פעמים ]

בעלי דירות רבים מוצאים את עצמם בסכסוכים מתמשכים עם בעלי דירות אחרים בבניין, הסובבים סביב אי הסכמתם של האחרונים להשתתף בעלות תיקון ליקויים בחלקי הבניין.

בבחינת האפשרויות הניצבות בפני בעל דירה המעוניין לתקן ליקוי שכזה, יש להכריע תחילה האם מדובר בחלק מהרכוש המשותף לכל דיירי הבניין, או שמא מדובר, לדוגמא, בליקוי בדירה עצמה, אשר עלות תיקונו תוטל על בעל הדירה בלבד. חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969 (להלן: "חוק המקרקעין"), מספק רשימה של חלקי הבניין אשר יהוו "רכוש משותף", כדלקמן:

"'רכוש משותף' - כל חלקי הבית המשותף חוץ מן החלקים הרשומים כדירות, ולרבות הקרקע, הגגות, הקירות החיצוניים, המסד, חדרי המדרגות, מעליות, מקלטים, וכן מתקני הסקה או מים וכיוצא באלה המיועדים לשמש את כל בעלי הדירות או מרביתם אפילו הם בתחומי דירה מסוימת."

 

השלב הבא יהיה לבדוק האם נרשם תקנון בית משותף בפנקס הבתים המשותפים, על ידי פנייה בבקשה ללשכת רישום המקרקעין הרלוונטית (בהתאם לאזור המגורים) ותשלום האגרה הקבועה בתקנות. במידה ונרשם תקנון, יש לבחון את הוראותיו לעניין ביצוע תיקונים ברכוש המשותף, ולפעול בהתאם להן. במידה ולא נרשם תקנון, קובע חוק המקרקעין כי יראו את התקנון המצוי בתוספת לחוק המקרקעין כתקנון הבית המשותף. בענייני תיקונים ברכוש המשותף, קובע התקנון המצוי כדלקמן:

"3. (א) בעל דירה זכאי לדרוש מהנציגות שתבצע כל תיקון בביתאו ברכוש המשותף, שאי ביצועו עלול לפגוע בדירתו או בערכה."

 

חוק המקרקעין קובע כי כל סכסוך בין בעלי דירות בבית משותף בדבר זכויותיהם או חובותיהם לפי התקנון יובאו להכרעת המפקח (ר' סעיף 72(א) לחוק המקרקעין). על כן, במקרה בו זכאי בעל הדירה על פי תקנון הבית המשותף לדרוש מיתר הדיירים השתתפות בעלות התיקונים הדרושים, ואלו מסרבים לדרישתו, עליו להגיש תביעה ללשכת רישום המקרקעין בה רשום הבית המשותף שנתגלע בו הסכסוך.

ואולם, בירור המחלוקת על ידי פנייה לערכאות עלול להמשך זמן רב, ופעמים רבות מדובר בליקויים חמורים כגון נזילות, הצפות, תקלות במתקני הסקה ועוד, אשר כל עוד לא יתוקנו, יסבו לחלק מדיירי הבניין פגיעה ממשית ומתמשכת ברמת החיים.על כן עולה השאלה האם ניתן לבצע את התיקונים בהיעדר הסכמת מי מבעלי הדירות הנוספים, טרם קבלת צו שיפוטי  המורה על כך? בתי המשפט בישראל עסקו בסוגיה זו וקבעו ארבעה תנאים אשר בהתקיימם ניתן יהיה לחייב את יתר בעלי הדירות להשתתף בעלות התיקונים, אף אם בוצעו על דעת אחד מבעלי הדירות (ר' ע"א 179/84 רוס נ' נציגות הבית המשותף, ע"א 4371/03 יעקב עבר הדני נ' יהודה ושמחה גרייב ואח'), כדלקמן:

1. היה פגם ברכוש המשותף;

2. ההוצאות היו סבירות בנסיבות העניין;

3. התיקון היה מחויב המציאות;

4. התיקון בוצע ברמה סבירה.

לסיכום, במקרים בהם קיים ליקוי ברכוש המשותף, דרך הפעולה המועדפת לבעל דירה המבקש לתקנו תהיה לפנות אל יתר בעלי הדירות בכתב, תוך תיעוד פניותיו ותגובותיהם,ותיעוד הליקוי הדרוש תיקון. סירב מי מיתר בעלי הדירות להשתתף בעלות התיקון, יש להגיש תביעה ללשכת המפקח הרלוונטית. כאמור, אם מדובר בליקוי חמור, אין צורך להמתין להכרעת המפקח, וניתן לבצע את התיקון טרם הכרעה בסכסוך, תוך שבעל הדירה מוודא כי התיקון יבוצע ברמה סבירה, במחיר סביר, על ידי בעל מקצוע אמין ובתמורה לחשבוניות כדין.

 

בשיתוף עו"ד עידן חוברס ממשרדנו

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב