דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אזעקה!!! 

מאת    [ 25/11/2012 ]

מילים במאמר: 631   [ נצפה 1834 פעמים ]

בישראל כמו בישראל, שוב אנחנו נמצאים במצב של סכנה אמיתית ומאיימת. ללא שום הכנה, מציאות חיינו התהפכה ויחד איתה נעלמו הביטחון והשגרה המוכרים והמעגנים. הטלטלה החזקה שאנו חווים מנערת גם תחומים חשובים אחרים בחיינו, ואף גורמים לנו לבחון מחדש  את ההנחות המגדירות והמפעילות אותנו.  טלטלה חיצונית מסוג אחר יכולה להיות מבוטאת גם בצורה של מחלה, גירושין, איבוד של מקום עבודה, ואף  להגיע ממקור פנימי, המבוטא כקושי רגשי עז סביב נושא מסוים. קושי זה מתבטא לעתים באיבוד משמעות, ריקנות, חוסר סיפוק, איבוד האושר ושמחת החיים.

ניקח לדוגמה אדם שאמור לחזור לעבודה אחרי כמה ימים של נתק, ורק המחשבה על כך גורמת לו להרגיש התנגדות פנימית חזקה, המלווה בתחושת דכדוך וקורבנות.

אותו אדם מבין בפעם המי יודע כמה, כי מקום עבודה זה, במתכונתו הנוכחית, אינו מתאים לו.

זיהוי והכרה במצב הוא אומנם הכרחי, אך הוא אינו מביא לשינויי.

ברגע שזיהינו שברצוננו לשנות מצב קיים יש צורך לעשות מעשה, כי רק עשייה תביא לתוצאות.

העניין הוא שרבים מאיתנו מעדיפים להתעלם מהמצב, ולהמשיך להתנהל בחוסר סיפוק ובבינוניות, וזאת עקב הפחד המשתק מלהעיז ולשנות משהו במצב הקיים. הקול הפנימי חוזר ומשכנע אותנו בהגיון של " את זה אני כבר מכיר, מי יודע מה מחכה לי בחוץ..."

מהו הקול הפנימי הזה שמתנגן לנו בראש?

לקול הזה קוראים פחד.

פחד הוא תגובה רגשית ופיזיולוגית למצב שנתפס כמאיים עלינו. לפחד תפקיד הישרדותי.פחד אמור להגן עלינו ממצבים שאנו מזהים כמסוכנים לנו. פחדים עוצרים אותנו, ורובם נבנו בילדות, עקב חוויות שחווינו.

לרוב תבנית מחשבתית זו נובעת מהפחד להיכשל. פחד מכישלון הוא המניע החזק ביותר בעולם. הפחד מכישלון מגדיר אנשים וארגונים ואת תפקידם.

יציאה מאיזור מוכר וידוע מייצרת פחד מכישלון, ולכן, לרוב נידחת.

הפחד יעשה הכל על מנת להראות כי הוא שומר ומגן עלינו.

איך הוא פועל? הוא אומר לנו משפטים מקבעים שמטרתם להשאיר אותנו במקום הידוע והמוכר. פחד יכול להישמע כמו קול שאומר " אין שום סיכויי להצלחה במשרה זו" " אסור לפרק מסגרות קיימות" " לעזוב מקום עבודה זה מסוכן" וכדומה.

אנחנו לא הפחד שלנו. כשאנו מזהים שאנחנו נמצאים ונשארים במקומות שלא מקדמים אותנו, זאת אינדיקציה בשבילנו כי אנחנו מנוהלים על-ידי הפחד.

אנשים שחיים בפחד מתמיד חיים את מה שהיה בעבר, מביאים את פחדי העבר לעתיד, ובעצם נשארים תקועים בחיים של פנטזיות של מה שיכול היה להיות לו רק היה להם יותר כסף, יותר יציבות, פחות בעיות וכדומה.

למרות זאת, אין להתעלם מתפקידו החשוב של הפחד.

אז איך מתמודדים איתו?

מנהלים איתו דיאלוג ועושים איתו בירור מעמיק האם הוא באמת משרת אותנו בנקודת חיינו הנוכחית.

גם אם זיהינו שהוא לא משרת אותנו כרגע, יהיה נאיבי לחשוב שהוא יעלם, שהרי הוא כל כך מושרש בחיינו! במצב כזה העבודה היא ללמוד לעשות, למרות הפחד, ולהעיז להתקדם ולשנות כשהוא לצידנו.

אין זה אומר שמאותו הרגע הדרך תהיה חלקה וסלולה. לעתים קרובות נתקל במכשולים בהם הפחד יעלה במלוא הדרו. בנקודות אלו, יש להודות לפחד ולהכיר בקיומו ומיד לאחר מכן יש להעריך את דרך שעשינו ולהתגאות בהישגים שייצרנו.

 

בתהליכי אימון לשינוי אנו נתקלים מהר מאוד בפחדים רגשיים שעולים אצל האדם כתוצאה מיציאה מאזור ההרגלים והנוחות הישנים, בעודו בונה את אזור הנוחות העתידי שלו. המעבר בין שני המצבים כרוכים לעתיים קרובות בהתמודדות במצבים של אי ודאות, תזוזה מהרגלים מושרשים ופעולה במרחבים חדשים ולא מוכרים. נוכחות של מאמן בתהליך מקל מאוד על האדם לזהות ולהתמודד עם פחדיו , לנהל אותם, להתחבר לדחף ולהתרגשות שיש מאחורי הפחד, ולצעוד בבטחה לעבר התוצאות הרציות בחייו.

אחד התהליכים החשובים שאנו עוברים בתהליך האימון לשינויי הוא האפשרות לזהות מצבים שבהם אנחנו פועלים מתוך תגובה לפחדים שמנהלים אותנו. אנחנו פועלים ללא כיוון מוגדר משל עצמינו, מובלים ולא מובילים. מתוך הזיהוי של המקומות הללו נפתחת לנו האפשרות לשנות גישה, להחזיר את המושכות לידיים שלנו, ולקחת אחריות מלאה על חיינו. פעולות אלו יגרמו באופן מידי לויתור על הרגשת הקורבנות, לעליה בתחושות הביטחון והערך העצמי ותחושת סיפוק גדולה.

 

 

 
דר' עדנה מילין (Ph.D  מדעי הרפואה, טכניון, חיפה)
זכיינית מורשת ומאמנת להישגיות אישית ועסקית
מטעם תות תקשורת ותוצאות
054-7200125
email: edna@tut-coach.co.il
אתר www.Dr-coach.me




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב