דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לוקחים משכנתא? מעניין אם חשבתם על זה! 

מאת    [ 25/11/2012 ]

מילים במאמר: 448   [ נצפה 3226 פעמים ]

רוב רוכשי הדירות בישראל נעזרים בלקיחת משכנתא לרכישת דירת המגורים בה הם רוצים להתגורר או להשכיר. חלק מהתהליך של לקיחת המשכנתא הוא שכירת שרותי שמאי מקרקעין שיעריך את הדירה.

עד לכאן הכל בסדר, איפה הבעיה?

הבעיה היא שהשמאי שנלקח מבצע בדיקה לדירה בשביל הבנק וברוב המקרים לאחר שכבר חוזה נחתם עם המוכרים וחלק מהתמורה שולמה. אם הדירה אכן "שווה" את התמורה ששולמה מה טוב, אך אם לא? מה עושים אם שמאי המקרקעין מעריך את הדירה בסכום נמוך יותר מסכום רכישת הדירה. נמחיש באחת מהדוגמאות המרובות שנתקלתי בהם במהלך עבודתי. 

בני זוג רכשו דירת מגורים בת 4 חדרים ברמת השרון. תמורת העסקה שילמו הרוכשים 1,720,000 ש"ח. כמו רוב הרוכשים, גם הם לא ביצעו בדיקה שמאית לדירה לפני רכישה, אלא רק לאחר חתימת החוזה ולאחר שהוזמן שמאי להערכת הנכס לצורך בטוחה לבנק (ללקיחת המשכנתא).

כחלק מעבודתי עלי לאסוף נתוני השוואה הקרובים ביותר לשווי האמיתי של הנכס ולנתח אותם. לאחר סיום הכנת הערכה נראה כי שווי הנכס הינו 1,400,000 ש"ח בלבד.

דוגמא נוספת: דירת מגורים בת 3.5 חדרים נרכשה בהרצלייה. תמורת העסקה שילמו הרוכשים 1,450,000 ש"ח. גם הם לא ביצעו בדיקה שמאית לדירה לפני רכישה, אלא רק לאחר חתימת החוזה ולאחר שהוזמן שמאי להערכת הנכס לצורך בטוחה לבנק (ללקיחת המשכנתא). שווי הנכס המוערך הינו 1,300,000 ש"ח בלבד. הדוגמאות הם אמיתיות לחלוטין, ותאמינו לי יש לי עוד הרבה.

אז נשאלת השאלה, מה עושים הרוכשים כעת?

מאוד פשוט, מביאים כסף נוסף מהבית או לוקחים השלמת משכנתא מחברה חיצונית (כדוגמת EMI) מכוון שההון העצמי אינו מספיק או שמבטלים את העסקה ומשלמים פיצוי למוכר במידה ואין דרך לגייס כסף נוסף.

זה קורה מכוון שהבנק לוקח את השווי המוערך וממנו מאפשר לקיחת משכנתא של 60% משוויו, ולא ממחיר הרכישה (אלא אם מחיר הרכישה נמוך ממחיר הערכה). נחזור לדוגמא הראשונה, במקום מסגרת אשראי (משכנתא) בסך שכולל של 1,720,000 X 0.6 = 1,032,000 ש"ח , כעת ישנו סך של 1,400,000 X 0.6  =  840,000 ש"ח. בעצם חסר לרוכשים סך של 192,000 ש"ח להשלמת העסקה סכום לא מבוטל, מעבר לזה שלצערם הם מבינים כי ביצעו עסקה גרועה.

אני בטוח שרבים מקוראי המאמר יגידו לעצמם לי זה לא יקרה, אבל לצערם זה יכול לקרות גם להם. כמו שכתבתי במאמר הקודם רכישת רכב נבדקת יותר מרכישת דירה, וזה פשוט אבסורד!

אין מה להוסיף, רוצים לרכוש דירה בצעו בדיקה לפני רכישה. בצעו בירור על שמאי המקרקעין אותו אתם מעוניינים לשכור, וחשוב לבדוק מה רמת השירות שהוא יכול לספק לכם. לא לחשוב לי זה לא יקרה, לאנשים האלה זה תמיד קורה.  מחיר של בדיקה שכזו אינו יקר ובטח מול הסיכון המופחת הוא משתלם. מעבר לכך עוד לא פירטתי על חשיבות בדיקת המיסוי הכלולה כחלק מהבדיקה כגון היטל השבחה (לרוב חל על המוכר), היטלי פיתוח ותיעול וכדומה. נושא זה אסקור במאמרי הבא.

 

פלד שמאים – סער פלד כלכלן ושמאי מקרקעין
פלד שמאים הינו משרד שמאות מקרקעין בבעלותו של סער פלד, כלכלן ושמאי מקרקעין, בעל ניסיון עשיר בתחום הערכת נכסים פרטים ומסחריים, השגות למינהל מקרקעי ישראל, השגות להיטלי השבחה, חוות דעת מומחה לבית משפט, ובעל מומחיות בהכנת תוכניות עסקיות (דוחות אפס) לפרויקטים במסגרת תמ``א 38.


להתייעצות ניתן להיכנס לאתר:www.saarpeled.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב