דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשר בין תנאי לחץ ובין שיבושים במחזור החודשי - עמוד ענן ? 

מאת    [ 20/11/2012 ]

מילים במאמר: 638   [ נצפה 3705 פעמים ]

המלחמה בדרום מתרחבת, וגם בשאר חלקי המדינה מוצאות עצמן נשים רבות נתונות בלחצים שמשבשים את חייהן: כאלה שנתונות בסכנה או חרדות מפני התקפה, כאלה ששלחו בני זוג אל החזית, וכאלה שגם בלא סכנה ברורה ומיידית חשות בטלטלה המשבשת את סדרי עולמן. אלה גם אלה עלולות להרגיש שיבושים בתפקודי הגוף השונים, כמו נדודי שינה או עלייה בלחץ דם - ובכלל זה בתפקודי המערכת ההורמונלית. נשים בגיל הפוריות המבקשות להיכנס להריון בתקופה הזאת ולהסדיר לשם כך את המחזור החודשי, עלולות להרגיש את השיבושים ביתר שאת.

כידוע, מחזורי וסת סדירים מתרחשים בגוף האישה כאשר מתקיימת אינטראקציה עדינה בין מערכות איברים שונים למערכת ההורמונלית, והפעילות השגרתית על ציר השחלות-ההיפותלמוס ממלאת תפקיד מרכזי בהשגת  הווסת.  ואולם, ערעור של השגרה עקב מחלות או מצבי מצוקה שונים – פיסיים ונפשיים – יכול לגרום שיבושים במחזור החודשי והפרעות בהופעת הווסת.

איך זה קורה? לחץ קיצוני מוביל לעומס רגשי המשפיע באופן ישיר על מערכת העצבים ופוגע במתן הפקודות המאזנות את המערכת ההורמונלית. עומס זה מוביל לתופעות לא שגרתיות רבות סביב ימי הביוץ, ובכלל זה לאי סדירות בהופעת הווסת.

מחקרים רבים  בעבר כבר  הצביעו   על הקשר בין   תנאי   דחק  חיצוניים  ושיבושים ב מחזור.  שינויים בתנאי החיים, מצוקה כלכלית, החלפת מקום עבודה, תקופת בחינות – כל אלה עלולים להשפיע על סדירות המחזור החודשי.

במלחמה כמו במלחמה: הסדר משתבש

מכל ההשפעות הסביבתיות והחיצוניות שנמנו להלן, אין ספק שעיתות מלחמה הן מהמשברים הקשים ביותר שעל האדם להתמודד מולם.    הקשר בין   תקופות  ארוכות של   מלחמה   וחוסר תפקוד   הורמונלי ידוע מזה זמן רב,  ומחקר שפורסם בשנת 2007 ב- Obstetrics & Gynecology   אף הוכיח את    השפעתה של  תקופת לחימה  קצרה  על המחזור החודשי.

המחקר בדק את השפעתה של תקופת לחימה קצרה על המחזור החודשי של 769 נשים בגיל הפוריות. מדובר בנשים שחיו במשך 16 יום, באמצע שנות התשעים, תחת הפגזות. במהלך ששת החודשים שלאחר המלחמה, נבחנו שינויים בהתנהגות המחזור החודשי אצל שלוש קבוצות:

·   הקבוצה הראשונה:  נשים שהיו בקו האש במשך כל 16 ימי הלחימה

·   הקבוצה השנייה:  נשים שפונו אחרי יומיים לאזור בטוח

·   הקבוצה השלישית:  קבוצת ביקורת- נשים שלא נחשפו כלל למלחמה

מהמחקר עולה, כי יותר מ-35% מהנשים בקבוצה שחוותה את כל המלחמה ו-10.5% מהקבוצה שפונתה אחרי יומיים, סבלו משיבושים במחזור החודשי בשלושת החודשים הראשונים שלאחר המלחמה. בקבוצת הביקורת, רק 2.6% סבלו משיבושים כאלה.

שישה חודשים לאחר המלחמה, אצל רוב הנשים חזר המחזור החודשי להתנהלותו הרגילה, למעט 18.6% מהנשים שבקבוצה הראשונה, שאצלן נמשכו השיבושים גם לאחר אותם ששת החודשים.

מסקנת החוקרים הייתה, שחשיפה לתנאי לחץ קיצוניים עלולה לשבש את המחזור החודשי אצל כשליש מהנשים, וכי משך החשיפה למלחמה משפיע על משך השיבוש (מחזור אחד, שניים או יותר אחרי תום המלחמה).  מסקנה נוספת הייתה שאצל רוב הנשים,  חזר  המחזור לשגרה סדירה   ללא כל התערבות   רפואית .

ואיך זה קשור אלינו?

על פי המחקר מ-2007, סביר להניח שמספר לא מבוטל של נשים בגיל הפוריות בישראל יחוו בחודשים הקרובים שיבושים במחזור החודשי שלהן. נשים המנסות להרות, אולי יתקשו להשיג מחזור    בקלות. נשות מדינת ישראל עלולות לסבול מהשיבושים האלה גם חודשים רבים לאחר שתסתיים הלחימה.

מה עושים?  בחודשים הקרובים, מומלץ לצמצם משמעותית את העומס על מערכת העצבים, לתמוך בגוף על ידי פעילות מתונה כמו יוגה, הליכה, מדיטציה וטיפולים מרגיעים. במקביל, יש להגדיל את זמן המנוחה ושעות השינה, לצמצם בכמות החומרים הממריצים כמו קפאין, ולהמעיט את כמות הגירויים החיצוניים – למשל, לוותר על צפייה בעדכוני החדשות בטלוויזיה או עדכונים תכופים כמו הטוויטר.

אם את מבקשת להיכנס להריון, וגם אחרי שישה חודשים של מצב רגיעה אינך מצליחה להחזיר את המחזור החודשי לסדרו, מומלץ לפנות לתמיכה נפשית מקצועית. במקביל, כדאי להתחיל לתרגל כדי להחזיר את הגוף לשגרה.  תרגול בשיטת אביבה , להסדרת המחזור ולהשבת האיזון ההורמונלי, יכול לעזור. את תרגילי ההתעמלות של שיטת אביבה מבצעים באופן עקבי פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע, לצלילי מוזיקה ובמקצבים המתאימים לתרגול. התרגול הרוטיני נועד לחדש את פעילותה הסדירה של המערכת ההורמונלית, ובצד זה הוא מרגיע, ומחזק את הביטחון ואת תחושת השליטה של האישה על גופה.

הכותבת היא מדריכה בכירה ויועצת של  מרכז שיטת אביבה -  אימון תנועתי לפריון

-- Professional E-Branding brandly| יחסי ציבור באינטרנט התמחות בשיווק באינטרנט. לרשותנו צוות מומחים מקצועי בתחומי השיווק ברשת, הכולל: יועצי אסטרטגיה ,שיווק ותקשורת שיווקית, מומחי פיתוח וכותבי תכנים מהמובילים בארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב