דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור - למי זה טוב? 

מאת    [ 14/11/2012 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 2498 פעמים ]

תיקים רבים המתנהלים בבתי המשפט השונים מסתיימים לבסוף בפשרה. אלא שפשרה זו אינה בדיוק מה שאנחנו נוהגים לחשוב.

סכסוכים רבים המתנהלים בבתי המשפט השונים מגיעים לתהומות שהצדדים לא העלו על דעתם להגיע אליהם, והדרך אל הפשרה כרוכה על-פי רוב בעלויות רבות. שכן, לאחר שהצדדים שילמו את אגרות בית המשפט השונות, התחייבו בהסכם שכר טרחה לעורכי הדין וגרמו לצד שכנגד להוצאות, אין הם נמצאים באותה נקודת מוצא של הסכסוך האמיתי ביניהם.

נוסף על כך, ההליך המשפטי אינו בהכרח הליך נעים. בתי המשפט עמוסים לעייפה בתיקים רבים וכפועל יוצא מכך ההתדיינות משפטית הינה ארוכה ומייגעת ויכולה להתנהל על גבי שנים, דבר אשר מייקר כמובן את ההליך היות ועורך הדין לא עובד עבורכם חינם אין כסף, וכרוך בסבל רב.

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק חרט את האימרה כי כל אדם זכאי ליומו בבית המשפט. מעבר למשמעות הצרה שכל אדם הוא חף מפשע עד שהוכח אחרת, כוונת הדברים היא כי לכל אדם מגיע שהשופט ישמע את דברו עד תום, שתינתן לו האפשרות האמיתית לספר את הסיפור מנקודת מבטו.

בפועל, אדם שמגיע לבית המשפט מוצא עצמו תלוי כמעט באופן מוחלט בעורך דינו, היות ובית המשפט כפוף לפרוצדורות, סדרי דין וסדרי הבאת ראיות רבים. בכך נוצר מצב לפיו השופט לאו דווקא מקבל לידיו את התמונה המלאה. ולעניין זה יש לציין כי חקירת עורך הדין של הצד שכנגד יכולה לגרום לכל אדם, תמים ודובר אמת ככל שיהיה, ליפול למלכודות אשר יעמעמו את אמינותו בעיני השופט.

הגרוע מכל הוא שככל שההליך המשפטי מתמשך, הצדדים מתרחקים מנקודת המחלוקת האמיתית ביניהם היות ואין הידברות אמיתית והם מוצאים עצמם בסוג של 'מלחמת עולם' מבחינתם. לכן גם בהינתן ותוך כדי ההליך תועלה הצעה לסיום הסכסוך בפשרה, ספק רב אם פשרה זו תהיה הוגנת למי מהצדדים, ובל נשכח את העלויות הרבות והסבל הנפשי הגדול שעברו הצדדים.

נשמע לא טוב? אתם צודקים. בשביל זה המציאו את הליך הגישור.

הגישור הוא למעשה כלי המאפשר דרך אלטרנטיבית ליישוב סכסוכים ומטרתו היא להוביל להסכמות בין הצדדים המסוכסכים באופן ישיר ויעיל.

מטרתו הראשונית של הליך הגישור היא להביא להידברות, ובכך לגרום לכל צד להבין גם את נקודת המבט של הצד השני וגם את האינטרסים האמיתיים שלו. מפסיקים לדבר ב'מה מגיע לי' ומתחילים לחשוב על 'מה אני באמת צריך'.

הליך הגישור מורכב ממפגשים משותפים ואישיים בין הצדדים על ידי מגשר מקצועי ומנוסה במטרה להגיע לליבת המחלוקת ולהבין את האינטרסים של הצדדים.

חשוב לציין כי בניגוד גמור לשופט או בורר, המגשר אינו פוסק ואינו מכריע בין הצדדים. מטרתו של הליך הגישור היא בראש ובראשונה להביא ליצירת אמון בין הצדדים ומשם להגיע לכדי הידברות בה יתאפשר לזהות אינטרסים משותפים ולהגיע לפתרון הולם אשר יהיה מקובל על הצדדים.

הליך הגישור הוא הליך וולונטרי. לא ניתן לכפות אדם להגיע לגישור, וכל צד רשאי להפסיק את ההליך בכל רגע נתון וללא כל נימוק. לעניין זה חשוב מאוד להדגיש כי מדובר בהליך חסוי לחלוטין ואין אפשרות למי מהצדדים להעיד בבית המשפט את המגשר וכן חל איסור על עשיית שימוש בכל אמירה, חומר או עדות אשר הוצגו בפני המגשר במסגרת ההליך. כך שכל דבר שנאמר במהלך הגישור אינו יכול לשמש כראיה בהליך משפטי ולפיכך מדובר בהליך נטול סיכון שאין שום סיבה לא לומר בו אך ורק את האמת.

נוסף על כל היתרונות לעיל, מדובר בדרך חסכונית מאוד ליישוב סכסוכים בהשוואה להוצאות הרבות הכרוכות בהליכים משפטיים, וחשוב מכך, דרך בה לכל צד ניתן מלוא הזמן להביע את עמדתו, את תסכולו, את הפגיעה שנגרמה לו ולא פחות חשוב, לשמוע ובעיקר להקשיב גם לצד השני. 

הגישור הוא למעשה פרס היות ואין בו מפסידים. בשונה מהליך המתנהל בפני בית משפט או בורר, אשר בסופו יוצא צד אחד וכל תאוותו בידו וצד אחר וכיסיו ריקים, בהליך הגישור יוצאים שני הצדדים נשכרים ולא רק מהתוצאה המיידית, אלא מהאפשרות להמשך יחסים לטווח הארוך, דבר אשר אינו קיים לאחר התדיינות משפטית אשר מביאה במיידי לקרע ונתק מושלם בין הצדדים. הדבר חשוב גם בהינתן ומדובר בסכסוך על רקע עסקי אך בעיקר כשעסקינן בבני זוג אשר צריכים להמשיך ולהיות בקשר כל החיים כשאר ישנם ילדים.

הגישור מתאים לכולם היות והוא מאפשר דרך של הידברות, יצירת הסכמות וגיבוש פתרון לטווח ארוך מתוך רצון לפתרון יעיל של הסכסוך וכזה שגם יכול לעזור בקיום המשך יחסים תקינים. כחלק מכל הליך גישור נבנה אמון בין הצדדים וככל שרמת האמון בין הצדדים גבוהה יותר, הסיכוי להגיע להסכם הוגן במהירות וביעילות עולה אף הוא.

בתום הליך הגישור ניתן להגיש את ההסכם אשר הושג בין הצדדים אל בית המשפט על מנת שבית המשפט ייתן לו תוקף של פסק-דין בין אם הגישור נעשה על דרך הפניה מבית המשפט ובין אם לאו. מתן תוקף של פס"ד להסכם הגישור מהווה כלי חשוב באכיפת ההסכם היות ובמקרה של הפרה ניתן לגשת עם ההסכם ללשכת ההוצאה לפועל וכן להשתמש במגוון הכלים המשפטיים הקבועים בחוק.

 

הכותב הוא עורך-דין ובעל תואר שני (.LL.M) במשפטים עם התמחות בגישור ויישוב סכסוכים ובעל מרכז הגישור "גבע מגשרים". למידע נוסף ניתן לבקר באתר בכתובת www.gevamegashrim.co.il או במייל info@gevamegashrim.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב