דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכנית עסקית כחלק חשוב בתהליכי הקמת חברת סטארט אפ 

מאת    [ 12/11/2012 ]

מילים במאמר: 642   [ נצפה 1732 פעמים ]

תוכנית עסקית כחלק חשוב בתהליכי הקמת חברת סטארט אפ

יזמים בתחילת הדרך שואלים את עצמם את השאלה המוכרת כל כך, אז איך מתחילים?

השאלה פשוטה אבל התשובה קצת פחות. הדבר הראשון שאני ממליץ ליזם מתחיל הינו לימוד מעמיק של תחום היזמות. עליך, כיזם להכיר באופן מעמיק את תחום המיזם מכל הבחינות האפשריות. ישנם מספר נושאים מרכזיים שצריך להכיר היטב:


    • הפתרונות הניתנים כיום לצרכים שעבורם המיזם שלך אמור לתת מענה.
    • הכרת השוק, המתחרים והתחרות בצורה טובה.
    • הכרת שרשרת המזון בתחום המיזם. מי מוכר, מי קונה, כיצד מקובל לשווק את המוצרים או השירותים, מהי הלוגיסטיקה הנדרשת וכו...
    • עלויות הפיתוח ותהליכי הפיתוח הנדרשים.
    • מודלים עסקיים בתחום ומה המודלים העסקיים של המתחרים.
    • פטנטים אם יש בתחום.

אחרי שלמדת לעומק את התחומים הרלוונטיים שהגדרנו עליך להתחיל לחשוב על בניית תוכנית עסקית למיזם. תוכנית עסקית הינה תעודת הזהות של המיזם שלך ולכן רצוי שתייצג אותך באופן המדויק והטוב ביותר.

כדי ליצור תוכנית עסקית מיטבית עליך לקיים תהליך פיתוח עסקי מעמיק ומקצועי. רצוי שאת התהליך יוביל איש מקצוע בעל נסיון רב בתחום הפיתוח העסקי. בעת תהליך זה כדאי לבחון את כל הנושאים האפשריים הקשורים למיזם. רצוי לבחון את הצרכים להם המוצר נותן מענה. חשוב להבין למי נוצרת תוספת ערך (תועלת) ומהן התועלות הנוצרות עבור כל אחד מהגורמים הרלוונטיים.

בתהליך הפיתוח העסקי יש להגדיר באופן ברור מי הלקוחות ומהם פלחי השוק הרלבנטיים לכל אחד משלבי החיים השונים של המיזם. בנוסף לכך חשוב להגדיר את כיווני הפיתוח (בהתאם לפלחי השוק) ובעקבות הכיוונים לבנות תוכנית פיתוח שתגדיר את תהליכי הפיתוח בכל שלבי המיזם.

לאחר מכן יש לטפל בנושא השוק. חשוב להגדיר את המגמות הרלוונטיות בארץ ובעולם בהתאם לפילוח הגיאוגרפי הרלוונטי המשפיעות על המיזם לחיוב ולשלילה. צריך להבין מי השחקנים המרכזיים בתחום הפעילות שלנו ולהגדיר את המתחרים המרכזיים איתם יהיה צורך להתמודד. יש לבחון את המוצר שלנו לעומת המוצרים המתחרים ולהבין בצורה ברורה ומוגדרת מהם היתרונות שלנו ומה חסרונות המוצר שלנו לעומת המוצרים המתחרים.  הגדרה ברורה של היתרונות התחרותיים תאפשר לנו להבהיר בצורה טובה כיצד ומדוע נוכל להתמודד באופן טוב מול המתחרים.

הגדרת פוטנציאל השוק חשובה מאוד שכן למשקיעים חשוב מאוד להבין מה גודל השוק שאליו מכוון המיזם. ישנם משקיעים שידרשו שוק גדול מאוד וישם כאלו שיעדיפו דווקא שווקים מקומיים שמן הסתם מוגבלים בגודלם. יש להגדיר את ההזדמנויות העסקיות המצויות בתחום המיזם והסביבה בה הוא אמור לפעול וכמובן במקביל גם את האיומים.

לאחר שסיימנו לבחון לעומק את השוק והתחרות, עלינו להגדיר את החזון אליו אנו משתוקקים להגיע. הגדרת התהליכים העסקיים שבאמצעותם נוכל להתקדם לכיוון החזון והגדרת אסטרטגיות שונות: אסטרטגיית תמחור, אסטרטגיית כוח אדם ושכר, אסטרטגיית אקזיט, ייצור, לוגיסטיקה וכל נושא מרכזי אחר הדורש התייחסות אסטרטגית.

המודלים העסקיים דורשים התייחסות מעט מעמיקה ולכן יש לקוות שחלקם ואולי אפילו רוב המודלים העסקיים הריאליים בפרויקט זה יעלו במהלך הפיתוח העסקי ויפותחו במקביל לתהליכים אחרים כך שכשיגיע שלב הפיתוח העסקי הדן במודלים העסקיים מה שייוותר זה לסכם אותם היטב ולארגן אותם באופן סופי ומוגדר.

תוכנית עסקית טובה מכילה את כל המושאים המוגדרים במאמר זה ושני תחומים מרכזיים נוספים:

כוח אדם – צוות מיטבי הינו 2-3 יזמים הפועלים יחד כגוף אחד. חשוב שבצוות יהיה מומחה טכנולוגי אחד בתחום המיזם, מישהו בעל ידע ונסיון בתחום הניהול והפיתוח העסקי ומישהו בעל נסיון שיווקי. במידה והצוות חלקי או שהיזם מוביל את המיזם לבדו, רצוי מאוד שיעשה חושבים לפני שהוא ממשיך ומתקדם וימצא את הדרך הנכונה להשלים את הצוות.

תוכנית פיננסית – פרקי התוכנית הפיננסית המרכזיים הינם: 


    • נתוני היסוד עליהם מתבססת התוכנית הפיננסית.
    • תחזית הכנסות ומכירות.
    • רווח והפסד חזוי.
    • תזרים מזומנים חזוי.
    • תחזית הוצאות.
    • ההשקעה הנדרשת ושימושי ההשקעה.
    • Break even & Profitability.
    • ההשקעה הנדרשת ושימושי ההשקעה.
    • תוכנית כוח אדם ושכר.

יזם שיקיים את התהליך המומלץ במאמר ויכין תוכנית עסקית טובה ימצא כי הוא יודע טוב יותר, מסוגל להציג ולהעביר את המיזם שלו בפני משקיעים נכון יותר וכי סיכויי ההצלחה שלו לפחות להגיע לשלב הבא גדולים וטובים יותר.

 

אייל כוכבא ,מנכ"ל המרכז לתכנון עסקי. בעל ניסיון ביזמות, הקמת חברות, ניהול כללי של חברות בתחומי הי-טק ביוטכנולוגיה ואינטרנט, פיתוח עסקי, הכנת תכניות עסקיות, רישום וטיפול בפטנטים בתחומים שונים, ניהול מו"מ בארץ ובחו"ל ברמות הבכירות ביותר. הקים ותפעל מערכת בינלאומית לאיסוף ורכישת פרויקטים טכנולוגיים באירופה המזרחית, הקים וניהל בעבר חברות בתחום האינטרנט, מכשור רפואי וקמעונאות. בוגר תואר II במנהל עסקים MBA. עוסק כיום בפיתוח עסקי ואסטרטגי, ובליווי חברות ופרויקטים בתחומי פעילות רבים. חבר Advisory board במספר חברות סטארט אפ בתחומים שונים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב