דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמצעים חווייתיים ככלי טיפולי בהקניית הרגלי תזונה נכונים 

מאת    [ 12/11/2012 ]

מילים במאמר: 811   [ נצפה 1926 פעמים ]

במקרים רבים מתעורר במטופלים קושי להביע רגשות ולתאר תחושות מאחר והשפה בה אנו משתמשים לתיאור סיטואציות יומיומיות אינה מתאימה להבעת רגשות. לתיאור רגשות רובינו נעזרים בדרך כלל בדימויים ומטאפורות, השאולים מעולם הסיפור והחלום. 

שימוש בכלים טיפוליים בתחום התזונה עוזר בתהליך במקומות שהטיפול הרגיל מגיע למבוי סתום ומגשר על הפער בין השפה היומיומית והקושי בביטוי רגשות.

המטפל צריך למצוא את הכלי המתאים על פי הגיל, הבעיה ונטיות לבו של המטופל. כמטפלים, פתיחות לשיטות ודרכי טיפול נוספות מעשירה את ארגז הכלים הטיפולי-מקצועי ונותנת מענה הולם למטופלים.

במהלך השנים פותחו מגוון כלים טיפוליים המאפשרים למטופל והמטפל לקיים דיאלוג מסוג זה- פסיכודרמה, מוסיקה, תנועה, קלפים טיפוליים ועוד.

 

משחקים עם אוכל

משחק, סיפור, ציור, הם כלים מתאימים ליצירת דיאלוג עם ילדים במטרה לשפר את רמת ידיעותיהם ומודעותם לנושא התזונה הבריאה. בעזרת ציור לדוגמא ניתן להמחיש את קבוצות המזון השונות, משחקי קופסה שונים עוסקים במזון ותזונה, קריאת ספרים בנושא.

עבור מתבגרים ומבוגרים הסובלים מהפרעות אכילה הכלים הללו אפקטיביים פחות מאחר והמטפל צריך להגיע לרבדים העמוקים יותר על מנת לאתר את גורמי הבעיה. במצבים אלו יש צורך בכלים השלכתים ועקיפים יותר מאשר כלי המשחק הישירים של הילדים.

 

 לפעמים תמונה אחת שווה אלף מילים

מחשבות ורגשות הנובעים מהלא-מודע לעיתים קרובות באים לידי ביטוי בציורים, ולאו דווקא במילים. תרפיה באומנות מאפשרת לציורים להפוך לשפה אלטרנטיבית, במקום בו המילים מגבילות מדי או כפי שנפוץ מאוד (בהפרעות אכילה), כאשר המטופל עושה בהן שימוש מתגונן.

התרפיה באמנות מאפשרת אמצעי חקירה מילוליים ובלתי מילוליים. התרפיסט חוקר יחד עם המטופל את עבודת האומנות שלו, דרך השימוש בצבעים, בחלל ובצורה, ובמיוחד את האסוציאציות של המטופל לציורים שצוירו. כמו כן נבחנות תחושות ומחשבות שעלו תוך כדי עבודה, וגם אלה שעולות בתגובה לציור השלם.

סוגיות דוגמת טריטוריה, שליטה וגבולות יכולות לעזור ולהבין את מערכת היחסים של מטופל עם גופו ואנשים אחרים. לדוגמא באנורקסיה, לעיתים נתקפת המטופלת בלחץ כאשר מציבים בפניה דף ניר ריק, ואינה מסוגלת להתחיל ללא הכוונה. לעומתה המטופלת הבולמית מביעה לרוב פחד כי אין לה מספיק מרחב בדף הציור.

 

במוסיקה ובתנועה

כמו בציור גם השימוש במוסיקה ותנועה ככלים אינו דורש ידע מוקדם מהמטופל, אלא מאפשר לו דרך נוספת, אחרת לתת ביטוי לתחושותיו ולרגשותיו.

המטופל בוחר את הכלי ומאלתר עליו. דרך האזנה משותפת לנגינה המוקלטת מתפתח דיאלוג אודות הרגשות שעלו בזמן ההשמעה ובזמן הנגינה. לאורך הטיפול ניתן להרגיש בשינויים בדפוסי הנגינה עם התקדמות. מטופל המסוגר בעצמו לעיתים יבחר לנגן תו יחיד בקצב אחיד. עם התקדמות הטיפול דפוס הנגינה הופך מגוון יותר ובעל מרווחים תכופים פחות. טיפול מסוג זה חושף סוגיות כגון שליטה, קיבעון וחוסר פתיחות ומתאים לטיפול בהפרעות אכילה.

תנועה וריקוד הם כלים המתאימים לטיפול בבעיות הקשורות לדימוי גוף. דרך ההכרות המחודשת של הגוף משתפר בדרך כלל הדימוי העצמי אשר יכול לתרום לטיפול בהפרעות אכילה ותזונה בכלל.

הפרעה בדימוי גוף מוגדרת כאשר המטופל מעוות את המציאות בקשר לגופו (לדוגמא באנורקסיה) או שאינו חי בשלום עם מראהו החיצוני. המטופל חופשי להתנועע כרצונו. במהלך התהליך, נחשף המטופל לגופו ולתנועותיו והאופן בו הם משקפים את עולמו הפנימי והתפתחותו הרגשית.  

 

טיפול בפסיכודרמה

הפסיכודרמה יוצרת מחדש את המציאות ונותנת אפשרות לומר את מה שלא נאמר בעבר וכך לתקן את החוויה המקורית. במקרה זה אין פירושה של המילה "משחק" או "הצגה". אלא בהוראתה הראשונית (במקורה היווני) – פעולה. כלומר, במקום לפתור בעיות המתעוררות בין אדם לבין עצמו, בין אדם למשנהו, או בתוך קבוצת אנשים על ידי דיבור, מועלות הבעיות על ידי הצגתן בפועל.

עבור מטופל הסובל ממחלה, השמנה, הפרעת אכילה ועוד השתתפות בקבוצה טיפולית מעניקה לו אפשרות "לשחק" את הכעס/התסכול שלו או לצפות במשתתף אחר שמשחק עבורו את כעסו (גם אם עדיין לא היה מודע לו ולהשפעתו עליו). שחרור הטראומה והכאב בסביבה מוגנת, מאפשרים נקודת מבט חדשה.

בנוסף, מתאפשרת בדיקת אלטרנטיבות על ידי חוויות מתקנות והתנסויות במצבים עתידיים אפשריים. שיטה זו מסייעת לשיפור ניכר בביטחון העצמי, בדיקת יחסים בין-אישיים, קונפליקטים ובעיות רגשיות.  

 

קלפים טיפוליים

הקלפים הטיפוליים משמשים כלי עזר לציבור המטפלים במצבים בהם המטופל מתקשה לדבר על עצמו, התנהגותו (במיוחד אם אינה נורמטיבית) והרגליו בצורה ישירה. כלי השלכתי זה מאפשר לאדם לדבר על הקלף ולא ישירות על עצמו ועוזר למשתמש בהם להבין טוב יותר מצבים, התנהגויות ורגשות שלו ע"י התבוננות ומשחק.

 הקלפים הטיפוליים כעזר בנושאי אכילה רגשית ושינויי הרגלים, הינם כלי טיפולי רגשי. כלי  אשר עוזר באיתור חסמים, התנגדויות, פחדים , נקודות חוזק וחולשה של המטופלים על מנת שאפשר יהיה באמת לעזור להם. הבעיה דורשת מהמטופל להתאמת ולהתעמת עם עצמו ולעיתים להתמודד עם מצבים לא קלים. רק כאשר הוא לומד להכיר את החסמים ומקורם, הוא יוכל "לנצח את השד"  ולהתמיד ביתר קלות עם תוכנית תזונתית לטווח ארוך.

 סקרנו כאן מעט מן הכלים הטיפוליים הקיימים.

איזה הכי עוזר? איזה כלי טיפולי הכי יעיל?

לכל אדם, מטפל ומטופל מתאים כלי אחר (או כמה) חשוב שכל אדם יבחר את הכלי שאליו מתחבר ביותר על מנת לעזור כמטפל ועל מנת להתחבר ולהצליח בתהליך כמטופל.

 

מיכל מור דיאטנית קלינית B.Sc R.D


מפתחת הקלפים הטיפוליים אימוניים FEED YOUR MIND בנושא תזונה ואכילה רגשית


ליווי וטיפול משפחות עם צליאק


www.feedyourmind.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב