חינוך לתזונה בריאה: כי הכול מתחיל מהבית איך מפתחים הרגלי תזונה נכונים?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חינוך לתזונה בריאה: כי הכול מתחיל מהבית איך מפתחים הרגלי תזונה נכונים? 

מאת    [ 12/11/2012 ]
מילים במאמר: 940   [ נצפה 1854 פעמים ]

 
 

אחד מתחומי האחריות שלנו כהורים הוא לספק לילדים מגוון רחב של מזונותהמכילים  את כל רכיבי התזונה ועונים על צרכי הגדילה וההתפתחות של ילדנו.  על פניו זה נשמע פשוט- קונים מזון בריא, מבשלים ומכינים אותו בצורה ראויה וחושפים את ילדנו למזון.

הלכה למעשה, גם אם מיישמים את כל הכללים, מדובר בתהליך ארוך המחייב להתאזר בסבלנות. אם תלמדו את ילדכם שאכילת ירק יכולה להיות מלהיבה או טעימה נוסף על בריאה ותראו לו דוגמא אישית (לא, בורקס זה לא פרי) יש סיכוי שהמסר יופנם וילווה אותם כל חייהם.

כשם שלא נוותר על חגירת הילד במושב הבטיחות באוטו גם אם יתנגד, כך גם עלינו לנהוג בנושא  האכילה. אם הילד אינו רוצה לאכול את הארוחה שהכנו או הצענו, שלא יאכל!! כשיהיה רעב יאכל. לא להציע לאחר הארוחה חטיף או פרי אם לא אכל. לחכות חצי שעה –שעה או כשהילד יבקש ולהציע לו שוב את הארוחה. הילד יבין ש"זה מה שיש" וילמד שלא אוכלים חטיפים במקום ארוחה.

 

 

הורים, ילדים, גבולות ומה שביניהם

 יונתן גפן פעם אמר שהעובדה שילדים נמוכים לא אומרת שצריך לדבר אליהם נמוך. אני מאמינה שיש לדבר אל הילד בכבוד ולהסביר לו (גם אם הוא בן 3 ומטה) אצלנו בבית אוכלים בריא כדי להיות בריאים וחזקים. לפעמים מותר לאכול גם מזונות שאינם בריאים אך במידה. אם רוב הזמן נאכל בריא פחות יזיק אם מדי פעם נאכל מזון בריא פחות.

יש הורים המתפתים לתת לילדיהם לאכול מזונות שאינם בריאים כגון, ממתקים וחטיפים בגלל  ש"הילד לא אוכל שום דבר חוץ מזה".

זאת תפיסה שגויה מיסודה. כאשר ילד מסרב לאכול מזון רגיל וההורה נכנע ומאפשר לו לצרוך חטיף במקום ארוחה, הוא מקבל לגיטימציה ומבין שעם משא ומתן קצר הוא משיג את מטרתו.  

 

אז מה עושים?

  • האכילה תתבצע  במקום המיועד לה- פינת האוכל (או מקום אחר שהוגדר ע"י ההורים כמקום האכילה הביתי). אין לאכול במקום אקראי אלא במקום קבוע .
  • כאשר אוכלים, מתרכזים אך ורק באכילה –רצוי לא לאכול בזמן משחק במחשב, צפייה בטלוויזיה או כל פעילות אחרת.
  • אכילה רק מתוך הצלחת – לא בהסח הדעת, בלי נשנושים מהסיר או מהמקרר.
  • שליטה בקצב האכילה – לומדים לאכול לאט וללעוס היטב. אכילה איטית ומסודרת מאפשרת ספיגה יסודית וטובה של המזון ומקטינה את תחושת הרעב.
  • הקפדה על גיוון המזון – חשוב לאכול מכל קבוצות המזון, ולגוון בבחירת המזונות מכל קבוצת מזון, כך סביר להניח שלא יתפתחו חסרים תזונתיים.
  • צורת ההגשה של המזון – על המזון להיות מוגש בצורה מזמינה ומפתה (גיוון בצבע,מרקם,צורת בישול,טעם וריח) ובגודל והכמות המתאימים לסועד, כלומר אם מכינים לילד לחמנייה, יש לדאוג שהיא תתאים לגודל הפה והאחיזה של הילד ובמידת הצורך לחתוך אותה.
  • אכילה בחיק המשפחה– להקפיד לפחות על ארוחה אחת משותפת ביום. זמן הארוחה חשוב ביותר כזמן איכות בו ההורה מהווה דוגמה אישית של ההורה, הצבת גבולות וישום הרגלי אכילה בריאים. כמו כן ניתן למצוא זמן לפעילות גופנית משותפת (הליכה, טיולים, ריקודים).
  • לעזור לילד לפתח גבולות פנימיים לאכילה, המבוססים על אותות הרעב והשובע הפנימיים של גופו – לא לשדל ילד לאכול מעבר לנקודת השובע, ללמד אותו לזהות את הרעב פיזיולוגי ולא לאכול מתוך שעמום.
  • לא רצוי להשתמש באוכל כאמצעי להבעת רגש או למתן חיזוקים/עונשים.
  • מומלץ להחליט על זמן קבוע במהלך היום בו אפשר לאכול מנה אחת של ממתק/חטיף ולא לאפשר אכילה של כמות בלתי מוגבלת על פני כל היום או כתחליף לארוחה.
  • להקפיד על אכילת פירות וירקות מצבעים שונים בכל יום.
  • צריכת מוצרי חלב לתזונה מאוזנת, גוף בריא ולחיזוק העצמות- יש לבחור מוצרי חלב שאינם ממותקים (או בעלי מתיקות עדינה). אם ממש חייבים, עדיף להמתיק בבית. לדוגמא, מומלץ לשתות חלב בלבד אך אם שוקו אז להכין עם חלב, קקאו ומעט סוכר.  לגבי מעדנים מתוקים- לקנות יוגורט לבן 3% ואם יש צורך בהמתקה להוסיף פרי טחון או מעט דבש או ריבה איכותית.
  • ממתקים- אין חובה לאכול כל יום וגם לא כל יומיים!!! חשוב להרגיל ילדים בעיקר קטנים שאינם הרוסים עדיין לאכול מזון בריא ונשנושים בריאים. (קערת פירות חתוכים,תמרים לחים מקולפים ועוד). ניתן להכין יחד חטיפים בריאים כמו עוגיות שיבולת שועל שמתוקות פחות מעוגיות שקונים בחנויות, עוגיות עם מלית תמרים טבעית, פצפוצי אורז ותמרים ועוד המון.. ניתן להשתמש בממרח חרובים להמתקה. תחליף לשוקולד למריחה ניתן להכין ע"י ערבוב של טחינה גולמית וסילאן תמרים- נכון, זה לא שוקולד אך אפשר להרגיל את הקטנטנים שזה הממרח המתוק שלהם. כמו כן ישנם ממרחים מתוקים בריאים נוספים כמו שקדיה ,טחינה גולמית ודבש. לגבי קניית חטיפים מלוחים-מומלץ שלא לקנות באופן קבוע (גם לא שוקולד ושאר מיני מתיקה ומעדנים ממותקים) כדי שהילדים לא יתרגלו לחטיף ביום. החטיפים אינם בריאים לילדים, גורמים להם לאכול פחות מזון בריא ומזין ועשירים בשומן.

 

 

 

 

אז איך עושים את זה ?

  • מכינים ביחד את האוכל
  • נותנים לילד לבחור בעצמו מתוך מספר אופציות המוצעות לו על ידכם.
  • קישוט כריכים משותף שיעודד ילד לאכול בריא ומגוון. (מריחת לחם בחומוס/טחינה/גבינה לבנה ועיטור הלחם בירקות צבעוניים וזיתים- ניתן ליצור פרצופים, פרחים, חיות וצורות הנדסיות כיד הדמיון..).
  • ניתן להעשיר קלורית את ארוחת הילד ע"י הכנת כריכים עם יותר ממרח אחד לדוגמא: טחינה/חומוס+חביתה/פסטרמה, קוטג +גבינה צהובה/ביצה קשה,אבוקדו וגבינה ועוד.. הכנת חביתה עם תוספת של כף קוטג' וחצי פרוסת גבינה צהובה, הכנת לביבות ירקות וגבינה ועוד.
  • ניתן לקרוא ספרים עם דגשים בנושא תזונה נכונה על פי גיל הילד- הזחל הרעב, האריה שאהב תות,סלט טוב טרי,מרק דלעת,אליעזר והגזר, עוגת גזר ועוד...
  • שואלים את הילד לפני הליכה לקניות אם יש דבר מה שהוא רוצה שנקנה בשבילו?

לא לדבר יותר מדי על בריא/ לא בריא, משמין/ לא משמין עם ילדים. ילד שמחנכים אותו מגיל צעיר שאין ערימות ממתקים בבית ולא יוצאים לגינה עם שקיות חטיפים אלא כריך בריא ופירות וירקות יבין את המסר. כמובן שכדאי מדי פעם לקחת לגינה גם ממתק כל שהוא שלדעתכם בריא יותר כדי שהילד לא ירגיש שונה ומתוסכל.

מיכל מור דיאטנית קלינית B.Sc R.D


מפתחת הקלפים הטיפוליים אימוניים FEED YOUR MIND בנושא תזונה ואכילה רגשית


ליווי וטיפול משפחות עם צליאק


www.feedyourmind.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב