דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שלבים בקשר הזוגי לאורך השנים 

מאת    [ 10/11/2012 ]

מילים במאמר: 969   [ נצפה 2933 פעמים ]

אנו יודעים כי כל קשר זוגי הוא אינדיבידואלי וייחודי אולם קיימים מספר שלבים בקשר שאותם עוברים רוב הזוגות. ניתן לומר כי כל אחד מהשלבים מוביל לשלב הבא. שלב החיזור וההתאהבות מובילים לשלב הבא שהוא שלב הקשר והמחויבות הראשונית, במידה והקשר נמשך יוביל שלב זה בדרך כלל לנישואין ומיסוד הקשר או למחויבות ארוכת טווח, אחר כך מגיעים שלב גידול הילדים, גיל הביניים ושיא הקריירה, עזיבת הילדים את הבית פרישה והזדקנות. כמובן ששלבים אלו מופיעים בואריאציות רבות ושונות אולם רוב הקשרים הזוגיים פוסעים דרך שלבים אלו. כל אחד מהשלבים יכול להתחיל או להסתיים בהדרגה או בפתאומיות. יש קשרים זוגיים בהם שני שלבים מתאחדים ובחלקם יהיה דילוג על אחד או יותר מהשלבים. יש קשרי זוגיות שונים כמו למשל נישואין שניים אשר בהם יש ילד מנישואין קודמים לכל אחד מבני הזוג או לאחד מהם ובהם שלבים מסוימים נראים באופן שונה לגמרי. כמטפלת זוגית, פסיכולוגית הרואה זוגות רבים בשלבי החיים השונים אני יודעת לומר כי בכל אחד משלבים אלו קיימת אפשרות להיווצרות מתחים וקשיים בין בני הזוג אשר נובעים מהשלב עצמו או מהמעבר בין השלבים.

תקופת החיזור - השלב הראשון בקשר הזוגי הינה תקופת החיזור. תקופה זו בדרך כלל מאובחנת בנטילת פסק זמן מהחיים האמיתיים. במשך תקופה זו כל אחד מבני הזוג מרגיש נפלא עם עצמו ועם החיים בכלל, הבעיות נראות לא רלוונטיות ופשוטות מאוד, בילוי הזמן המשותף של בני הזוג בתקופה זו עובר בהנאה ובהתענגות זה על זו, הם עדיין לא מיסדו את חלוקת האחריות בין שניהם בנושאים כלשהם ולכאורה הם חשים שהם פטורים מדאגות.

תקופת מיסוד הקשר מגיעה לאחר תקופת החיזור וההתאהבות שעליה כתבתי אתמול.

מיסוד הקשר ומחויבות ארוכת טווח - התקופה המגיעה אחרי תקופת החיזור (בהנחה שהקשר ממשיך) היא תקופה של מחויבות ארוכת טווח או נישואין, בשני המצבים יהיה בדרך כלל מעבר למגורים משותפים אם כי ישנם לעיתים קשרים ארוכי טווח בהם כל אחד מבני הזוג ממשיך לגור לבדו. במהלך תקופה זו יוגדרו ציפיות מהקריירה של שני בני הזוג, יתקבלו החלטות לגבי הבאת ילדים משותפים (או לא). בזמן תקופה זו אמורות להיפתר בעיות שנותרו מהקשרים הקודמים של בני הזוג או רגשות אשר קשורים לקשר הקודם שעדיין לא נפתרו. במהלך תקופה זו חווים בני הזוג תחושת גיבוש הקשר, תחושת בנייה משותפת ונהנים מתקופת יציבות הנובעת ממה שגיבשו ביחד.

הגעת הילדים – השלב הבא הינו הבאת הילדים. תקופה זו נחשבת בדרך כלל לתקופה שמחה ומרגשת והיא אכן כזו, אך תקופה זו עלולה להיות גם תקופה של מתחים עזים פיסיים ורגשיים. הגעת הילדים למשפחה וכניסתם לתוך הזוגיות של הוריהם משפיעה על כל אחד מבני הזוג באופן שונה. בני הזוג נדרשים לארגן מחדש את הרגליהם, התנהגותם ומהלך חייהם משתנה. תהליך ההתרגלות לאורח חיים חדש ושונה עלול להמשך תקופה של מספר חודשים ולפעמים אף יותר מכך.

גידול הילדים – במהלך שנות גידול הילדים בני הזוג משקיעים בדרך כלל הרבה זמן ואנרגיה בילדים ומתמקדים בהם הרבה יותר מאשר בקשר הזוגי. בנוסף, תהליך גידול הילדים מעלה לעיתים חילוקי דעות לגבי אופן הגידול וחינוך הילדים. לפעמים, מצב זה מבליט את השוני באורח החיים הרצוי על ידי כל אחד מבני הזוג, שוני אשר במקרים רבים איננו בא לידי ביטוי באופן מהותי לפני הגעת הילדים.


תקופת הבאת הילדים וגידולם נחווית באופן שונה מאוד על ידי בני זוג ללא ילדים (אם מרצון ואם כתוצאה מחוסר יכולת להביא ילדים) כשהבעיות המרכזיות העולות בשלב זה אצל זוגות אלו הינם תוצאה של היותם משפחה ללא ילדים כולל התחושה של היותם יוצאים מן הכלל וחורגים מהנורמה המקובלת.

גיל המעבר – גיל זה עלול להיות בעייתי מאוד עבור זוגות רבים והזוגיות שלהם. בשלב זה של החיים רוב האנשים נוהגים לעשות חשבון נפש, לבחון את הישגיהם ובעיקר את מה שלא השיגו. הם עלולים לחוש חוסר שביעות רצון או שביעות רצון ממה שהשיגו. זהו גם גיל בו זוגות רבים חשים צורך לפנות לפסיכולוכג או פסיכולוגית ולהגיע לטיפול זוגי. הורים בגיל המעבר לילדים אשר נכנסים או שמצויים כבר בגיל ההתבגרות מתמודדים בנוסף לכך עם מאבק המתבגרים לחופש. הורים אלו חוששים לעיתים כי ילדיהם אינם חזקים דיים להתמודדות עם בעיות כמו אלכוהול, סמים, פעילות מינית מסוכנת או בן זוג בעייתי. בנוסף לכל אלו, המשך מגורי הילדים בבית ההורים (לאחר השרות הצבאי) מאריך את תקופת האחריות של ההורים על הילדים וגורם להמשך התמודדות ההורים עם בעיות ילדיהם גם בגילם מבוגר יותר

עזיבת הילדים – בעת עזיבת הילדים את הבית, על שני בני הזוג ללמוד ולהסתגל מחדש לחיים שונים שכבר אינם מכירים ובעיקר לחיים לבד זה עם זו. חלקם חש אובדן חזקה כשהוא נשאר לבדו ללא הילדים בבית כשבעצם אין לו כבר למי לדאוג...חלק מתעלים את האנרגיות שלהם לקריירה חדשה, לפעילויות חדשות ותחביבים שלא עסקו בהם עד כה וחלק אחר מתעל את האנרגיות שלו לכיוון קשרים רומנטיים חדשים. 

בשלב זה בדרך כלל מתחילם בני הזוג לטפל בבעיות הרפואיות של הוריהם. מצב זה לכשעצמו עלול לגרום לבעיות חדשות בקשר הזוגי, לתסכול ולמתחים שכן בדיוק עכשיו כשבני הזוג מוצאים את עצמם פנויים זה לזו ללא המחויבות והאחריות על הילדים ומתחילים להשקיע בעצמם הם מוצאים את עצמם מטופלים בבעיות של הוריהם.

גיל הפרישה – אנשים רבים מצפים לתקופת הפרישה בכליון עיניים ואחרים חוששים ממנה. עבור חלק, תקופת הפרישה עלולה להיות בעייתית גם פיננסית וגם רגשית, צצות בעיות בריאות ועולה חשש מפני המוות או מאובדן בן הזוג. חששות אלו הינם הקשיים המרכזיים בחיי בני הזוג. חלק מהזוגות אינם מאורגנים לשינוי במבנה המערכות שבעזרתן הגנו על עצמם וקידמו את עצמם במהלך החיים (אובדן מקום עבודה, ירידה ביכולת כלכלית, ריחוק הילדים, ירידה בכוח הפיסי, נפילה ביכולות ביצוע אחרות). מצב זה מופיע יותר במצבים בהם הפרישה איננה מרצון ושלב העזיבה את כוח העבודה מוקדם מהרצוי ומהמתוכנן. בעיות אלו עלולות לערער את הקשר הזוגי ולעיתים קרובות אף מחריפות כאשר אחד מבני הזוג ממשיך לעבוד והשני כבר פרש, אחד בריא והשני חולה וכאשר רק אחד משניהם נשאר במצב בו היו לפני כן והשני כבר חווה את הזיקנה באופן מוחשי. במצבים אלו אני ממליצה על טיפול זוגי כתהליך שיסייע מאוד לשני בני הזוג לקבל את המצב ולהינות משלבי חיים אלו ומהיתרונות שבהם.

יעל כוכבא, פסיכולוגית מומחית ומטפלת מעל 20 שנה. במהלך השנים התמחתה יעל בתחומי טיפול רבים  והיא משלבת אותם בהתאם לצורך. יעל בוגרת תואר B.A במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון. בוגרת תואר M.A בפסיכולוגיה קלינית שיקומית מאוניברסיטת בר אילן. סיימה התמחות ומומחיות בבתי החולים איכילוב ותל השומר (מספר מומחה 4350). בוגרת לימודי טיפול זוגי ומשפחתי בתל"ם. בעלת התמחות קלינית צבאית במרפאת חיל האוויר. התמחות בטיפול בבעיות של קצינים וחיילים במהלך שירותם הצבאי בצה"ל. 050-3375123 yael@tipul.co.il www.tipul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב