דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מטרדי רעש - החוק ועצות 

מאת    [ 27/01/2008 ]

מילים במאמר: 723   [ נצפה 10444 פעמים ]

בשנים האחרונות עלתה המודעות הציבורית והאישית לחשיבות השמירה על איכות הסביבה תוך מטרה לשפר את איכות חיי הציבור והפרט. הדילמה נוצרת כאשר מצד אחד תהליכי המודרניזציה מכניסים שיפורים באיכות חיינו ומגדילים את רווחתנו. מצד שני היות ותהליכים אלו לרוב כרוכים ב"תוצרי לואי" של רעש, זיהום וכד' הם פוגעים באיכות חיינו, ועל כן יש מקום לנסות ולמצוא את נקודת האיזון הנכונה.

אין ספק שהמפגע הנפוץ ביותר בו אנו נתקלים הוא מפגע הרעש.
רעש מוגדר כצליל שנקלט במערכת השמיעה. הוא נמדד ביחידת מידה הנקרא דציבל. ככל שעוצמת הרעש גבוהה מספר הדציבלים גבוה. לרעש השפעה על גוף האדם ועל נפשו והיא שונה מאדם לאדם. הרעש יכול להעיק על העצבים, להגביר את צריכת האנרגיה של הגוף, לעייף ולפגוע בכושר הריכוז. רעש חזק ופתאומי עלול לגרום לבהלה, למתיחת שרירים, להאצת קצב הלב,להעלאת לחץ הדם ועוד. שקט הוא איכות חיים!

אם נתייחס למפגע של רעש, החוק מאפשר לפעול כנגדו במספר דרכים לדוגמא:
1. פניה לגורם שיוצר את הרעש, נסיון להידברות ומציאת פתרון הבעיה בדרכי שלום. ניתן לנסות אף הליך של גישור.
2. באם מדובר במטרד רעש מהסוג הדורש רישוי מתאים לדוג' בר שכונתי שדורש רישוי עסק ניתן לפנות אל הרשות המקומית בתחומה מצוי גורם המטרד (עיריה למשל) בבקשה לטפל במטרד. הגורמים האחראים מטעם הרשות המקומית הם: פיקוח עירוני, הממונה על איכות הסביבה ומחלקת רישוי עסקים. כמו כן, ניתן לפנות למשטרת ישראל.
3. פעולה משפטית בעילת מטרד ליחיד - סע' 44(א) לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] קובע כי "מיטרד ליחיד הוא כשאדם מתנהג בעצמו או מנהל את עסקו או משתמש במקרקעין התפושים בידו באופן שיש בו הפרעה של ממש לשימוש סביר במקרקעין של אדם אחר או להנאה סבירה מהם בהתחשב עם מקומם וטיבם; אך לא ייפרע אדם פיצויים בעד מיטרד ליחיד אלא אם סבל ממנו נזק". כלומר מההגדרה עולה שמטרד ליחיד הוא שתווצר הפרעה של ממש. לא כל הפרעה עולה כדי מטרד ועל התובע להוכיח כי ההפרעה שנוצרה לו היא בלתי סבירה. יש להוכיח כי הרעש יוצר הפרעה בלתי סבירה ולעניין זה רצוי לתעד את שעות הרעש, משכו ורצוי אף להקליט אותו. כמובן שניתן להעזר גם בחוות דעת מתאימה של מומחה בתחום האקוסטיקה ומדידת רעש.
4. פעולה משפטית לפי החוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961 והתקנות שהותקנו מכוחו. החוק מגדיר שלושה מצבים שייחשבו כמטרד ליחיד אם יתקיימו: גרימת רעש, ריחות וזיהום אוויר חזקים או בלתי סבירים מכל מקור שהוא, אם הם מפריעים, או עשויים להפריע, לאדם הנמצא בקרבת מקום או לעוברים ושבים.
התקנות כוללות את תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תש"ן - 1990 המגדירות מה הוא רעש בלתי סביר ואופן מדידתו. הן קובעות את מפלסי הרעש המותרים הנמדדים ביחידות דציבלים, תוך התחשבות בשלושה מדדים: מועד הרעש - האם הרעש הנו בשעות היום או שעות הלילה (כאשר בשעות היום מותרים מפלסי רעש גבוהים יותר מאלו המותרים בשעוות הלילה), משך הרעש (ככל שהרעש נמשך זמן רב יותר, מפלסי הרעש המותרים נמוכים יותר) וכן המקום בו נשמע הרעש: האם מדובר באזור מגורים, באזור תעשיה, או באזור מעורב. בתקנות ישנה התייחסות מפורשת לרעש הנובע ממזגנים תוך פרוט נפרד לסוגי המזגנים השונים (מזגן חלון, מזגן מפוצל ומזגן מיני מרכזי). בנוסף קיימות גם תקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ב - 1992הקובעות הוראות כלליות לביצוע החוק.
על התובע מכוח החוק למניעת נפגעים להוכיח שההפרעה שנגרמה לו, נובעת מעבירת הנתבע על אותם כללים ואין צורך כי יוכיח שההפרעה שנגרמה לו היא הפרעה של ממש.
5. פעולה משפטית של הגשת קובלנה פלילית פרטית לפי סעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב - 1982, בעבירה של גרימת רעש בניגוד לסעיף 2 לחוק למניעת מפגעים, התשכ"א - 1961 והתקנות שהותקנו מכוחו.
6. פעולה משפטית לפי סעי 2 לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב - 1992, כולל בקשה להוצאת צו הפסקה מנהלי.
7. התמודדות עקיפה בדרך של תביעה שמוגשת למפקח על בתים משותפים לפי חוק המקרקעין, התשכ"ט - 1969. סמכותו של המפקח לדון מוגבלת לתביעות שעילתן נובעת מזכויותיהם הקנייניות של הדיירים ואין בסמכותו לדון בעילת תביעה בשל מטרד רעש. אך אם הותקן מזגן שלא במקום המיועד לכך, מדובר ב- "תוספת בנייה" המחייבת היתר מטעם הדיירים ובסמכות המפקח להורות למתקין המזגן להסירו.
8. התמודדות עקיפה באמצעות הגשת תלונה למשטרה ובקשה למתן הודעת תשלום קנס לגורם מפגע הרעש מכוח צו סדר הדין הפלילי (ברירות משפט-מניעת רעש), התש"ס-2000 באם מדובר מפגע רעש הנכלל בתקנות.
9. אם לא צלחו כל הנסיונות או שתש כוחנו לפעול כנגד המפגע ניתן תמיד לעבור דירה!

כל האמור במאמר זה הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי. כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ועל דעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ אישי ופרטני מעורך דין המתמחה בתחום הרלוונטי.
הכותבת הינה עורכת דין בעלת משרד עצמאי אשר מתמחה בתחומי הביטוח הלאומי והנזיקין, איכות הסביבה ומטרדים, הוצאה לפועל, צוואות וירושות.
inbarlaw@netvision.net.il
אתר: http://www.anatinbarlaw.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב