מרכזיות יהלום בזק - איך בוחרים בפתרון המתאים ביותר לעסק?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מרכזיות יהלום בזק - איך בוחרים בפתרון המתאים ביותר לעסק? 

מאת    [ 08/11/2012 ]
מילים במאמר: 1192   [ נצפה 2041 פעמים ]

 
 

 

מרכזיות יהלום מצויות עדיין בכמויות גדולות בעסקים רבים בישראל.

האם לתקן, לשדרג או להחליף את מרכזיות טלפוני יהלום?

איך בוחרים בפתרונות הטלפוניה החסכוניים והמתאימים ביותר למגזר העסקי?

 

מרכזיות יהלום – סקירה כללית

מרכזיות יהלום מדגמים שונים ששווקו בעבר ע"י בזק בזקכל במודל של שכירות או רכישה, אינן משווקות כבר זמן רב. המרכזיות מיושנות ואינן תומכות בטכנולוגיות חדשות לרבות חי"פ – חיוג ישיר פנימה. עסקים רבים, שרכשו בעבר מרכזיות יהלום, מחפשים פתרונות של תיקון מרכזיה או חלופות אחרות.

 

מרכזיות יהלום נמכרו הושכרו בעבר במגוון דגמים, החל מהדגם האנלוגי הקטן ביותר של 4 קווי חוץ ו- 8 שלוחות וכלה במרכזיות של 16 ועד 100 קווי חוץ. מחירי המרכזיות (יד שניה), שיש כיום בשוק נעים בין 750 ש"ח ל- 2,500 ש"ח, תלוי בגודל המרכזיה. סביב המרכזיות נמכרו אין ספור טלפונים שולחניים זולים, שכונו בשם "עמדת טלפון חכמה". אלו, למעשה, טלפונים של LG, שהותאמו למרכזיית יהלום. כמובן, שהמילה "חכמה" אינה מתאימה יותר למציאות העכשווית של עולם הטלפוניה. מדובר במערכות טיפשות לחלוטין וחסרות כל תחכום, שאינן מתאימות לצרכים של העסקים והארגונים במאה ה- 21.  

 

מדוע יש לנטוש את מרכזיות יהלום?

יש האוחזים באמרה המפורסמת: "אם זה עובד, אל תתקן את זה". ברור, שמדובר בשטות מוחלטת. העולם לא עצר מלכת במאה ה- 19 בטלפוניה האנלוגית. השוק השתנה, צרכי הלקוחות השתנו, המתחרים השתנו, הטכנולוגיות השתנו. עסק, שתקוע מאחור, לא יכול לצפות להצלחות עסקיות. שלא לדבר על הבזבוז המתמשך של כסף, שנשפך מידי חודש על מערכות ישנות וחסרות כל ערך. אין כל הגיון בהמשך הבזבוז, במיוחד בשוק תחרותי ודינמי, שבו אנו מצויים.

 

מהם החסרונות בהמשך השימוש במרכזיות יהלום?

א. מרכזיות יהלום, שנמצאות בתחזוקה של בזק בינלאומי, הן בשכירות חודשית. דהיינו: בעל המרכזיה משלם עליה מידי חודש שכירות חודשית בחשבון הטלפון. כך זה נמשך שנים רבות. בשנים שחלפו, בעלות המצטברת הזו של תשלום שכירות חודשית, היה ניתן להחליף למרכזיה חדשה כבר כמה פעמים.

ב. מדובר במרכזיה, שסיימה מזמן את חייה, ולכן כל תיקון מחייב שימוש בחלפים (לרבות שלוחות טלפוניות) ישנים, משומשים או משופצים, כי כבר אין חלפים מקוריים.

ג. אין במרכזיה כל תכונות מתקדמות, מה שנדרש היום בעסקים ובארגונים כדי לתת שירות פנימי או חיצוני. חיבור המרכזיה לעולמות הסלולר והאינטרנט הוא רק בגדר חלום.

ד. מדובר במרכזיה בעייתית מאוד, שנתפרו סביבה אין ספור של טלאים, אחד על גבי השני, כדי לאפשר חיבור שלה לדואר קולי וניתוב שיחות.

ה. אין מה לעשות עם מרכזיית יהלום ישנה בעת ההחלפה, או עם מרכזיה שהתקלקלה, אלא לגרוס אותה. דהיינו: אין כבר שוק למכירה שלה אפילו כ"יד שנייה". מדובר בגרוטאה חסרת כל ערך. היות ורוב המרכזיות שיש בשוק הן בשכירות, בהחלפה או בשדרוג יש להחזיר את המרכזיה הישנה לבזק. בזק פשוט גורסת את המרכזיה ומשליכה אותה לפח. גם לבזק בינלאומי אין מה לעשות עם המרכזיות הללו המוחזרות לה.   

   

מה לעשות עם מרכזיית יהלום קיימת?

התשובה, שנובעת מהסעיף הקודם, די ברורה: להחליף. כששואלים: האם כדאי לתקן ולשדרג את המרכזיה או להחליף? כמובן  שהתשובה היא: להחליף. השאלה הגדולה הנשאלת כאן היא: לאיזו מערכת חדשה להחליף? כאן התשובה לא פשוטה. היא תלויה, קודם כל, בניתוח צרכי העסק.

 

הפתרונות החדשים (יחסית) המצויים בשוק מתחלקים לכמה קבוצות של פתרונות:

 

א. מרכזיות דיגיטליות Pure IP, שמותקנות פיזית בחצרי העסק. הפתרונות הם של הספקים המוכרים, חלקם ספקים של מרכזיות ארגוניות גדולות, שיש להם גם מרכזיות לעסקים קטנים: תדיראן טלקום, אוויה, סיסקו, פנסוניק, טלרד-קונג'י (וויזקום), LG, סימנס ועוד. המובילה בשוק זה היא תדיראן טלקום, בין היתר, עם פתרון ה- Wholesale (פתרונות תקשורת כוללים מנוהלים מרחוק עם ליסינג תפעולי) ואחריה מרכזיות פנסוניק ואוויה.

 

ב.  פתרונות IP-Centrex וטלפוניה מנוהלת. אלו פתרונות של "מיקור חוץ" לשירותי המרכזיה המותקנת אצל ספק התקשורת. כיום פתרונות אלו מסופקים בעיקר ע"י קבוצת בזק וחברות התקשורת הגדולות המתחרות בה (הוט, סלקום, פרטנר).

 

ג.  פתרונות בקוד פתוח בתקשורת (אסטריסק) במגוון תצורות (לרבות: עם או בלי מרכזיה פיזית בחצרי העסק, עם או בלי שירותי Centrex ואו ענן). כמות הספקים בתחום זה די גדולה.

 

ד. פתרונות טלפון בענן. כמות הספקים מתחילה להיות כאן משמעותית. המובילות בפתרונות הטכנולוגיים בתחום זה הן: מיקרוסופט (עם מערכת Lync), אוויה, סיסקו, פנסוניק, Enghouse Interactive ועוד. אינטגרטורים מתחרים רבים נכנסו לתחום זה ובכללם: בזק, תדיראן טלקום, בינת, Voipli, טיקל רשתות, Triple C, TNN Telecom ועוד.

 

הפתרונות VoB לעסקים קטנים מאוד (SoHo עד SMB) על רשת האינטרנט באמצעות מתאם טלפוניה (ATA) או נתב תקשורת טלפוניה קטן. מסופקים בעיקר ע"י חברות ה- ISP והספקים המתחרים בבזק דוגמת הוט, סלקום ופרטנר.

 

איך לבחור את הפתרון המתאים לעסק בהחלפת מרכזיות יהלום?

למי שמחפש פתרון מהיר, ללא כל בדיקות ומחקרי שוק מעמיקים, אנו ממליצים, ובמיוחד לעסקים קטנים עד בינוניים, לבחור את פתרון ה- IP Centrex. יחד עם זאת, אלו פתרונות ישנים יחסית עם יכולת שדרוג די קטנה. הכיוון המועדף היום בשוק העולמי הוא המעבר לענן.

 

 

מרכזיות יהלום – חלופות מומלצות:

ההתלבטות של עסקים בינוניים עד גדולים לגבי בחירת פתרונות מרכזיה חדשים אינה יכולה להישאר בגדר של התלבטות תיאורטית בלבד. מומלץ, כבר כעת, להתנסות במעבר של העסק לשירותי ענן בתחום אחד לפחות. שני התחומים הראשונים לבחירה בהתנסות זו הם: 1) שלוחות טלפון מרוחקות (בסניפים מרוחקים או קטנים).

2) חיבורי שירותים עסקיים משולבי טאבלט וסמארטפון ברשתות הסלולר.

 

לגבי האפשרות הראשונה לחיבור שלוחות טלפון רחוקות: מחברים את השלוחות הטלפון המרוחקות בפתרון ענן, שמחובר ב-SIP Trunk למרכזיה הראשית בסניף המרכזי. פתרונות ענן לשלוחות טלפון מרוחקות קיימים בשוק ממגוון ספקים, הבולטים ביותר הם (כפי שכבר צוין): תדיראן טלקום וטריפל סי, אך יש עוד ספקים רבים טובים.

 

לגבי האפשרות השנייה: אפשר לקבוע, שיחידה מסוימת או קבוצת עובדים מסוימת בארגון תצטייד בטאבלטים סמארטפונים מסוג שיוגדר מראש, ותחל להשתמש בשירותי ענן ציבוריים (לרבות חופשיים) ליישומים מוגדרים ובעלי רמת סיכון נמוכה יחסית (נניח: דוא"ל עם לקוחות וגורמים חיצוניים, ניהול חשבונות והזמנות מול גורמים חיצונים, תמיכה חיצונית בלקוחות ושותפים, וכיו"ב). על כל מכשיר נייד תותקן תוכנת VoIP (עם (SIP כך שהיא תהיה למעשה שלוחה של המרכזיה. המכשירים הניידים יצורפו למרכזיה כשלוחות פנימיות לכל דבר והשיחות תהיינה על רשת האינטרנט הניידת. הפיקוח על המכשירים ייעשה באמצעות אחד מהכלים החינמיים (או בתשלום מזערי) שיש ברשת לתחום זה. אם הניסוי מצליח ויש רצון של העובדים להתרחב בתחום, גם בהיקף היישומים, שניתן לעבוד איתם בענן ובטאבלט סמארטפון, אזי ניתן לשקול להתנסות באחד הכלים העסקיים בתחום ה- MDM שיש בשוק. אפשר להתנסות בכמה פתרונות במקביל, לכל קבוצת עובדים לספק כלי אחר, ולהתרשם מהיעילות, קלות התפעול וההוצאות הכרוכות בשימוש בכלים הללו. החיסכון בהוצאות הוא מידי.

 

במגזין CIO פורסם מאמר מאיר עיניים שאומר בפשטות: אין צורך שעסק או ארגון יפתחו לעצמם אסטרטגיה של מעבר לענן עם כל מיני בדיקות מעמיקות של ROI. זה מיותר, יקר, ארוך וחסר כל טעם. פשוט צריך לעבור לענן וזהו. בלי כל אסטרטגיות גדולות, ניירות עמדה והשקעות מיותרות. צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון והוא ברור ואינו דורש הוכחות מסובכות ויקרות.  

 

מרכזיות יהלום – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות מרכזיה מלהיבים וזולים.

 

מיכאל פנחס מהנדס תקשורת, ממקימי VoIP-Experts, בשיתוף עם מהנדסי תקשורת נוספים, מומחה בתחום התקשורת והמחשוב לעסקים מאז שנת 1991, מוביל  ומנהל את מכלול התהליכים הטכנולוגים בדגש על עולם התשתיות, הטלקום והסלולר תוך התמחות אף בעולם בקרת העלויות והכלכלה התקשורתית. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב