דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דוגמא אישית 

מאת    [ 05/11/2012 ]

מילים במאמר: 548   [ נצפה 4821 פעמים ]

 

דוגמא אישית הוא מושג שאנו נתקלים בו פעמים רבות בחיינו, בהקשרים שונים. לפעמים אנו אלו שמהווים דוגמא אישית עבור משהו, ולעיתים בהתנהגותנו, אנו למעשה משקפים את דמות הדוגמא האישית עבורנו כמו מראה, בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא.

כבר מילדות אנו מושפעים מהדוגמא האישית שאנו מאמצים לנו בעיקר מההורים שלנו, אחים, גננת, מורה, בני שכבת גיל דומה בסביבתנו ואדם קרוב אחר. לרוב אנו מעצבים את התנהגותנו עפ"י מעשים של אותם אנשים בעלי משמעות עבורנו ולאו דווקא עפ"י המסר המילולי שהם מעבירים אלינו.

נקח לדוגמא הורה שצועק על ילדו:" אל תצעק!" , מבקש ממנו להתנהג עפ"י החוקים והכללים המקובלים בחברה שבה הם חיים אבל הוא בעצמו עושה פניית פרסה היכן שאסור או חוצה צומת באור אדום, ההורה הדורש מילדו להתנהג בכבוד לאחרים ולמבוגרים ממנו אך הוא בעצמו נוהג באחרים בחוסר כבוד מופגן (מתבטא ופונה בזלזול, מילות גנאי). ההורה דורש מילדו שלא יצפה שעות רבות בטלוויזיה ובאופן כללי שלא יהיה "דבוק" למסך כלשהו ללא הפסקה בעוד שהוא בעצמו אינו מרפה מהסמארטפון, אינו קשוב ואינו "זמין" לשיחה או אינטראקציה כל שהיא עם ילדיו ובכלל. בכל אחת מהדוגמאות כאמור, המעשים הם חזקים מהמילים ולכן ההשפעה שלהם מכרעת, במיוחד על ילדים.

כך, בכל מיני סיטואציות אנו מחפשים באנשים האחרים את הדוגמא האישית עבור אותה התנהגות שאנו רוצים או נדרשים לאמץ לטובת תהליך מסוים. באופן הזה, אנו מצפים שמי שינחה אותנו כיצד מפסיקים לעשן- לא יעשה זאת בעודו אוחז סיגריה בידו, שיועץ הנישואים שנפנה אליו יהיה נשוי באושר בעצמו, מי שמעביר סדנאות הרזיה – יהיה מי ששומר על משקלו,  שמי שאמור ללמד אותנו על התנהלות כלכלית וצרכנית נכונה – יפעל בהתאם להנחיותיו ועוד.

כך גם ברמה האישית, אם נרצה לקרב אלינו את בן זוגנו למשל, ולייצר עימו אינטימיות ופתיחות, לא נוכל לעשות זאת אם לא נתקרב אליו בעצמנו, נשתף אותו במה שעובר עלינו ונייצר מגע. כך גם לא נוכל לחנך את ילדנו לשום ערך שאנו לא פועלים הלכה למעשה לפיו, כאן חשובה המודעות עוד יותר.

ודאי שגם כמאמנת חשובה לי הדוגמא האישית, המתאמן העיקרי שלי הוא – אני. אימון שהוא דרך חיים עבור מי שמעביר אותו הוא עוצמתי ומאפשר הרבה יותר וכן, דוגמא אישית היא מעוררת השראה.

דוגמה אישית בהגדרתה היא היכולת של בן האדם לבטא במעשיו ובהתנהגותו את הערכים שבהתאם להם הוא מצפה מאחרים לפעול, הם יכולים להיות ילדיו, אחיו, חברים, האנשים שלהם הוא נותן שרות או אנשים בסביבת העבודה שלו.

חשוב שנבחן בחיינו ממה מושפעת התנהגותנו, לטוב ולרע, הדברים שמהם אנחנו מרוצים ושהם משרתים אותנו ויחד עם זאת, לבחון היטב את ההתנהגויות שאינן משרתות אותנו, ייתכן שהדוגמא האישית שעל פיה אנו פועלים כל חיינו, איננה נכונה עבורנו עוד ועלינו ללמוד בעצמנו כיצד נוכל לשפר ולהשתפר.

נקודת המוצא היא שבן האדם יפעל על פי ערכיו. כאשר הערכים החשובים לו באים לידי ביטוי בחייו מדד הסבל יורד וההגשמה העצמית עולה. לא תמיד אנחנו יודעים להגדיר מהם אותם ערכים חשובים לנו, על פיהם אנו פועלים ומחליטים החלטות, לכן אני נעזרת ב"שאלת הדמויות", חשבו לעצמכם מי הם אותם אנשים שעליהם אתם אומרים לעצמכם- "כזה הייתי רוצה להיות", נתחו למה, מה יש בדמות הזו שבחרתם שכל כך מושך אתכם אליה ושהיא ומהווה עבורכם מודל לחיקוי. זו יכולה להיות כל דמות שתבחרו.

מול האנשים שחשובים לכם, פעלו אתם כדוגמא אישית, אל תהיו אלופים בלתת עצות שלא יישמתם, ספרו מתוך נסיונכם האישי, פעלו על מנת לשפר את איכות חייכם ואת תוצאותיכם ושמשו דוגמא אישית במעשיכם. בהצלחה!

עדי אסייג וזנה - מאמנת אישית עסקית


תות תקשורת ותוצאות


הצטרפו אלי גם בפייסבוק- עדי אסייג וזנה אימון אישי לשיפור איכות החיים


href="mailto:adialifecoach@gmail.comadialifecoach@gmail.com">">adialifecoach@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב