דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיקום פיזיותרפי לאחר שבר בקרסול 

מאת    [ 05/11/2012 ]

מילים במאמר: 467   [ נצפה 6360 פעמים ]

מפרק הקרסול, מעצם היותו מפרק הנושא את משקל הגוף, המסתמך ברובו על יכולת הרצועות והשרירים סביבו לשמור על יציבותו בדרישות היומיומיות והספורטיביות, חשוף מאוד לפציעות. למעשה, זהו המפרק הפגיע ביותר בקרב ספורטאים, ואחד הפגיעים ביותר באוכלוסייה הכללית. מגוון הפציעות במפרק הקרסול הוא רחב ביותר, החל מנקעים בדרגות חומרה שונות, דרך פגיעה בגידים ובסחוס המפרקי וכלה בשברים המערבים עצם אחת או יותר במפרק, עם תזוזה או בלעדיה. מאמר זה יתייחס לנושא השברים בקרסול והטיפול הפיזיותרפי בהם. 

המבנה הגרמי של מפרק הקרסול כולל למעשה את שתי עצמות השוק (טיביה ופיבולה) ואת עצם הטאלוס שבכף הרגל. היקף השבר, מיקומו ומידת התזוזה של חלקיו הם אלה שיכתיבו למעשה את אופן הטיפול עליו יחליט הרופא האורטופד. שתי האפשרויות העומדות בפני הרופא הן טיפול שמרני, הכולל בדרך כלל, קיבוע בגבס לתקופה של כשישה עד שמונה שבועות, או טיפול ניתוחי, הכולל חשיפה של העצם, שחזור המנח הטבעי שלה וקיבועה באמצעות פלטה מתכתית וברגים. בכל אחת משתי האפשרויות נאסרת בדרך כלל הדריכה לפחות לתקופה של כשלושה שבועות, ואחריהן, בכפוף לביקורת רופא ולהמלצתו, מותרת דריכה הדרגתית על הרגל.

הטיפול הפיזיותרפי בכל אחד מהמקרים פועל לפי אותם קווים מנחים עם דגשים לסוג הטיפול, וכמובן, למכלול הבעיות של אותו מטופל (אין דין טיפול בבחור צעיר עם שבר לא תזוזה שקובע בגבס, כדין טיפול במבוגר עם אותו שבר הסובל גם מכאבי ברכיים ובעברו אירוע מוחי).

בשלב בו אסורה עדיין הדריכה יתמקד הטיפול הפיזותרפי במספר מישורים: האחד, שיפור התפקוד היומיומי של המטופל. מאחר שזהו מצב חדש בו לא היה מורגל בהגבלה בתפקוד ובכאב הנלווה, ילמד הפיזיותרפיסט את המטופל כיצד להתנייד ללא דריכה בעזרת קביים או הליכון, כיצד לעלות ולרדת במדרגות וכן הלאה. המישור השני בו יתמקד הטיפול בשלב זה הוא שמירה על טווחי התנועה והכח במפרקים הלא מקובעים של הרגל המנותחת (אחרי ניתוח יאשר לעיתים הרופא את הפעלת הקרסול ללא דריכה עליו). המישור השלישי, והלא פחות חשוב, הוא חיזוק הרגל הלא מעורבת והכנתה לעומסים שמופעלים ויופעלו עליה במהלך השיקום.

עם התרת הדריכה עובר הטיפול הפיזיותרפי שלב. מעתה יתמקד הטיפול בליווי ובהדרכה לחזרה הדרגתית להליכה בתבנית נכונה מן הרגע הראשון. בנוסף, יושם דגש בטיפול על חזרה מלאה ככל האפשר של טווחי התנועה בקרסול ובמפרקים הסמוכים ועל תרגילים לשיפור כח השרירים באותה גפה בכלל, וסביב המפרק הפגוע בפרט. תהליך השיקום לא יכול להיות מושלם ללא החזרת תחושת המצב של המפרק - הפרופריוספציה. מדובר ביכולת איבר לשדר כלפי מעלה לרמת עמוד השדרה והמח, במנח המפרק בכל רגע נתון, ואם קיים איום עליו להפעיל את השרירים הנגדיים שיסירו את האיום ויחזירו את המפרק למנחו הטבעי. כך למשל, כשאנחנו דורכים על אבן והרגל מסתובבת, נמתחים שרירים, גידים ורצועות וחיישנים ספציפיים, בהם קולטים את המתיחה ובמנגנון מהיר משודרת הוראה לשרירים הנגדיים לסובב בחזרה את הקרסול, על מנת למנוע נקע או חמור מכך.

במהלך הטיפול ייעזר הפיזיותרפיסט במגוון אמצעים להשלמת המטרה: טכניקות להורדת נפיחות, טיפול מנואלי להשבת טווחי התנועה ולהפחתת כאב, הדרכה לתרגילים לביצוע בבית, שימוש בזרמי חשמל טיפוליים למיניהם וכן הלאה. 

אורן לרנר,


פיזיותרפיסט מומחה בעל תואר ראשון בפיזיותרפיה (B.Pt) מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני בחינוך גופני עם התמחות בפיזיולוגיה של המאמץ (M.A) מאוניברסיטת חיפה. לאורן ניסיון מעשי של למעלה מעשור שנצבר במחלקות האורטופדיות והכלליות בבתי חולים, קופות חולים ובמכוני פיזיותרפיה ציבוריים וכמו כן הוא בוגר קורסים רבים בתחום הפיזיותרפיה, ביניהם : שיקום ווסטיבולרי לטיפול בסחרחורות (וורטיגו),  עקרונות הכושר הגופני ויישומם בפיזיותרפיה, שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי תפקודי, דיקור מערבי, שיקום ראות, מדריכים קליניים, וכן קורס מדריכי חדר כושר. 


מכון פיזיותרפיה כמו חדש | בית הרופאים, רחוב הגליל 78, קומה 2, גני תקווה | טלפון: 03-7360348 | info@kmohadash.co.il


http://www.kmohadash.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב