דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עשה ואל תעשה בהערותיך לכתב היד של ילדך 

מאת    [ 27/01/2008 ]

מילים במאמר: 358   [ נצפה 2604 פעמים ]

הורים רבים פונים אליי וטוענים, שכתב היד של ילדיהם מאד לא "יפה", וכי הם מעירים להם על מנת לשפר את הקריאות ואת מראה הכתב. הם שואלים כיצד ניתן לעשות זאת, ואני תמיד תוהה, האם בכלל צריך לעשות זאת....

כולנו לומדים לכתוב באותו האופן בכתה א', את אותן אותיות בדיוק-זהו כתב התקן. יחד עם זאת רובנו הגדול לא כותב כתב תקן, ואנו מסגלים לעצמנו את הכתב הייחודי שלנו לאורך השנים. ולמה זה?

כתב היד הוא דרך לתקשורת עם הסביבה, אך יחד עם זאת גם דרך להביע את אישיותנו והמיוחדות האישית שלנו, דרך להביע יצירתיות ולהדגיש חלקים מאישיותנו.

לעיתים רבות, כאשר אנו דורשים מאדם לכתוב על פי אותו תקן נלמד, אנו מבקשים ממנו בעצם להיות ממושמע, ממושטר, מקובע ופועל על פי המקובל. הדבר יכול לבוא על חשבון דיכוי של הצרכים האישיים, וריצוי הסובבים בלבד.

ילד שבגיל צעיר יחסית כותב שלא על פי התקן הנלמד, כותב כך לא בגלל שהוא לא יודע מהו התקן ( אני מקווה מאד- לטובת מערכת החינוך לפחות.... ), אלא בשל העובדה שהוא בוחר להיות שונה, אחר ולהביע את עצמו.

כשאנו מעבירים ביקורת על כתב ידו, אנו בעצם מעבירים ביקורת על אישיותו ועל רצונו להיות "אחר", לא כמו כולם, והדבר לא תמיד נכון. הילד חווה את הביקורת כביקורת אישית ומבין מאתנו באופן לא מילוי בהכרח שרק מי שכותב "יפה" וקרוב ל"תקן", הוא "בסדר".

אך על מה בכל זאת ניתן להעיר?

רצוי מאד בגיל מוקדם ( 4-5 ) לשים לב לאופן אחיזת העט של הילד, ובמידה ואופן אחיזת העט לא תקין לבצע תיקונים מוקדם ככל האפשר.
הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שאופן אחיזת העט משפיע מאד על קצב הכתיבה, ועל מאמץ השרירים במהלך הכתיבה, דבר שיכול מאד לסרבל את התהליך ולהקשות על הילד בעת העתקה מהלוח, הכתבה או בזמן מבחן, וזה עלול להפריע לו בהמשך הדרך.
מסיבות דומות כדאי להפנות את תשומת ליבו של הילד גם לנקודת הפתיחה בכתיבת כל אות, ולבקש ממנו הקפדה כללית על מרווחים כדי לאפשר קריאות סבירה לאחרים- כדרך לתקשורת.

רצוי להשתדל לא להעיר על מראה הכתב, ולהשתמש מעט ככל האפשר במילים שיפוטיות וביקורתיות כמו "יפה" או כל דבר אחר שעשוי להעביר מסר לא חיובי על כתב היד של הילד. כל מה שהילד רוצה זה להביע את עצמו בדרכו הייחודית- את זה, חשוב לזכור!!






קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב