דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דייט בחשיכה 

מאת    [ 01/11/2012 ]

מילים במאמר: 639   [ נצפה 2390 פעמים ]

גיל המעבר נוחת עלינו בבת אחת. בתוך פרק זמן קצר מאד מתגלות תופעות שלא הכרנו בעבר. תחושות שונות שבעבור לא היו, או שאפיינו תחילת הריון, למשל.

התופעות הכי פופולריות, בתחילת גיל המעבר הן: עצבנות יתר, גלי חום, רעב בלתי הגיוני וגם – נדודי שינה.

למעשה, התופעה השניה בחוזקה, המאפיינת את תופעת גיל המעבר היא נדודי השינה, וזה מאפיין בעיקר נשים.

תהליך מתגלגל:

זה מתחיל כמו טפטוף: אמנם העייפות מביאה אותנו למיטה, אך ברגע שנכנסים אליה – יש קושי בלתי מוסבר להירדם. אחר כך הקושי נעשה חריף יותר למרות העייפות הרבה. זה עלול להגיע עד לדרגה שבה יש תחושה  שכל הלילה לא נרדמנו. כמובן שיש לזה הסבר הורמונלי: עם התמעטות הורמון האסטרוגן בגוף, המעורב בהרבה פונקציות מודעות ולא מודעות – השינה שלנו ניזוקה.

הסברים לחוד – והחיים לחוד. נכון?

זה ממש לא משנה לנו למה השינה לא באה. חשוב לנו שהשינה תהיה. זהו השלב בחיים שבו יצאנו מכל המחויבויות לילדים הגדלים, הקריירה שלנו כבר צלחה את דרכה ועכשיו אנחנו נמצאים בשלב מאד מאורגן ומובנה הדורש מעורבות מלאה בכל העשייה. בבוקר, אחרי דייט עם המחשבות בחשיכה, היום נראה מבהיל, ובסיכומו אנחנו מרגישים שההספק שלנו ירוד, למרות רצוננו להצליח לתפקד.

מהם הפתרונות הקיימים?

רופא המשפחה יציע תחליף הורמונלי ואולי יפנה לבדיקה במעבדת שינה אם תקופת ההינזרות משינה תהיה ארוכה. מביקור נוסף אצל הרופא כבר נצא מצוידים בכדורי שינה. אלו המבוססים על מלטונין, הורמון שאנחנו מייצרים בכוחות עצמנו. מגיל ההתבגרות אנחנו מייצרים כמויות הולכות וקטנות של מלטונין, המופרש בשעת שקיעת החמה. בגילאים מבוגרים הבלוטה מפרישה רק כ- 1 – 2% מיכולתה. כך שייתכן שהכדור מאד יסייע בשלב הראשון להירדם.

כיום בשוק יש כדורים מסוגים שונים, מהמבוססים על עשבי מרפא, דרך כדורים המבוססים על מלטונין, ועד כדורים שעלולים למכר מהם רצוי מאד להיזהר. כדורים מכל סוג שהוא, לא רק ממכרים בגלל חומריהם עיקר הנזק שלהם הוא התמכרות הצורך והמחשבה שלנו אליהם. מעצם המחשבה של – מה יהיה אם לא יהיה לי את הכדור אליו אני רגיל לצידי – זו כבר מחשבה שמטרידה ומפריעה לשינה לבוא.

הפרעות שינה הנוצרות בשלב זה, מגיעות עם מחשבות ש"מתיישבות" על התודעה. אין זה אומר שהמחשבה עצמה קשה אלא שהמחשבה מטפסת דרך התודעה. לזה אני קוראת דייט בחשיכה, עיסוק שמפריע להירדם. מה שאנחנו זוכרים בבוקר הוא שכל הלילה היינו עסוקים עם המחשבות.

ישנתי או לא ישנתי?

לשמחתי אני יכולה לבשר לכם שהמחשבות אמנם מגיעות, ואנחנו עסוקים בהן, אך הזיכרון שלא נרדמנו כל הלילה – ממש לא נכון.

השינה דרושה לנו מאד. היא אחד מהצרכים הבסיסיים שלנו, כמו צמא, רעב, צורך במגע. אנחנו לא יכולים להתקיים בלעדיה. תיעוד מתחילת המאה ה- 20,  וניסויים שנערכו בשנות השישים של המאה הקודמת מראים במפורש וללא צל של ספק: העדר שינה, למשך פרק זמן מוגדר - הורג. כלומר – מי שלא ישן – מת.

פתרונות פשוטים ליישום

בכדי לוודא שהשינה תהיה, עלינו לאמץ כמה הרגלי שינה פשוטים בשעות הערב. כמו למשל: להימנע מאלכוהול וקפה, בשר או מאכלים חריפים, ספורט אתגרי ומאמץ, רצוי להתרחק מהמחשב הנייד, האיי-פד או הטלפון הנייד במיטה, ולהאיר עם מנורת הלילה את הדף שקוראים ולא את הפנים שלנו.

החדשות הטובות:

אז, כן, אנחנו ישנים. השינה טרופה, קצרה, לא מספקת, לא זכורה, משאירה את הגוף עייף מפני שהוא לא סיים תהליכים הדורשים לעירות, אבל אנחנו ישנים.

עלינו, בכוחות עצמנו, לשפר את השינה. עושים את זה בעזרת תרגילים קטנטנים, המבוצעים בערב, לפני השינה, וגם במהלך היום. מספיקות דקות בודדות של תירגול משקיט באמצע היום, ש"על הדרך" מעניקות אנרגיה להמשך היום.

הטכניקה פשוטה מאד ללימוד, ומהרגע שהתרגילים ידועים אפשר ליישם ולהשתמש בהם מתי שרוצים, כמה שרוצים. בכדי לבצע אותם – פשוט צריך לעשות. אין מכשור או כדורים הגורמים לתלות.

אם ברצונכם לקבל תרגיל שאפשר לבצע אותו גם ביום וגם לפני השינה – ללחוץ כאן.

הכותבת: תמר וייל, מביאה פתרונות פשוטים לשנת לילה בריאה בחיפה בעזרת שיטת פלדנקרייז, מנהלת סטודיו זמן תנועה,
מוריה 72 חיפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב