דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


וירא תשעי שמע בקולה 

מאת    [ 31/10/2012 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 2211 פעמים ]

ערש"ק פרשת, כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה, וירא תשע"ג

בפרשתנו, פרשת וירא, רואה שרה את את-בן-הגר המצרית אשר-ילדה לאברהם מצחק, מסביר רש"י במקום מצחק הינו לשון עבודת אלילים.אומרת שרה לאברהם ותאמר לאברהם גרש האמה הזאת ואת-בנה  כי לא יירש בן-האמה הזאת עם-בני עם-יצחק.וירע הדבר מאד בעיני אברהם על אודת בנו.ויאמר אלהים אל-אברהם אל-ירע בעיניך על-הנער ועל-אמתך כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה.הדבר הינו רע בעיני אברהם, הקב"ה נצרך להתערב ולומר לו  כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה.

החל מפרשת בראשית מובא החיוב/הצורך בהקשבה לקול האשה.מסביר האונקלוס, הקשבה ענינה קבלה, היינו הסכמה לדבריה ולמעשיה ועשייתם.

בחטא האדם הראשון, לאחר שהנחש מפתה האשה נאמר, ותקח מפריו ותאכל ותתן גם-לאישה עמה ויאכל.האדם שומע לקול אשתו ואוכל.הקב"ה בדברו אל האדם אומר לו, ולאדם אמר כי-שמעת לקול אשתך ותאכל מן-העץ אשר צויתיך לאמר לא תאכל ממנו ארורה האדמה בעבורך בעצבון תאכלנה כל ימי חייך.בגין ששמעת לקול אשתך ...ארורה האדמה בעבורך.היינו לא נכון עשית ששמעת בקול אשתך.

בפרשת לך לך, בראות שרה שהינה עקרה אומרת לאברהם ותאמר שרי אל-אברם הנה-נא עצרני יהוה מלדת בא-נא אל-שפחתי אולי אבנה ממנה וישמע אברם לקול שרי.אברהם שומע בקול שרה ואכן בא אל הגר שפחת שרה.

בפרשתנו, וירא, נאמר לאברהם כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה

מהו המדד בהקשבה/אי הקשבה לאשה ?

הנראה מהפסוקים:אדם הראשון שגה ששמע לקול אשתו ונענש על כך.אברהם אבינו בהצעתה של שרה בענין הגר, שומע בקולה.בענין גירוש הגר ובנה ישמעאל כפי שאומרת שרה, אברהם קשה לו לשמוע בקול שרה, כאן באה ההנחיה מאת הקב"ה כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה.

בשלושת מקרים אלו, לא ברור האם על האדם לשמוע בקול האשה או לא.

בענוש הקב"ה את האדם הראשון, העונש לא היה על כך ששמע בקול אשתו.עונשו בא בגין ולאדם אמר כי-שמעת לקול אשתך ותאכל מן-העץ אשר צויתיך לאמר לא תאכל.עונשך בא בגין ששמעת לקול אשתך למרות שדבריה היו בניגוד לציווי לא תאכל.היינו בחינת דברי הרב (הקב"ה) ודברי התלמיד (האשה) דברי מי שומעים.

במקרה השני בו שרה מביאה את הגר להיות אשה לאברהם, אברהם אינו מתלבט כלל, התורה או' וישמע אברם לקול שרי.לאברהם אין כל התלבטות.קודם לכך שומע אברהם הבטחתו של הקב"ה אשר יצא ממעיך הוא יירשך.אברהם יודע ששרה אשתו עקרה.אברהם שומע בדבריה של שרה, באומרה  אולי אבנה ממנה, מסביר רש"י בית אשר אין בו זרע, הינו בית הרוס.שרה מבקשת לבנות בית, בית לקב"ה.שרה נוקטת בלשון אבנה, אבן ה', היינו בית לה'.בקשתה של שרה בניית בית לקב"ה.אברהם שומע זאת וכלל אינו מתלבט שכן מבין שכוונת שרה הינה בנית בית לה', וישמע אברם לקול שרי.

במקרה השלישי, לאחר שהבטחתו של הקב"ה, אשר יצא ממעיך, מתקיימת, שכן יש לו בן מהגר, ישמעאל.מתקשה אברהם לקבל את דברי שרה אשתו האומרת לו, גרש האמה הזאת ואת בנה.במקרה זה נצרכת התערבות הקב"ה שרה ידעה שבנה אינו יכול לירש יחד עם ישמעאל, בן האמה.

מהותה של הקשבה, כדברי האונקלוס, הינה קבלה.בהיות הדברים בבחינת אבנה, היינו בנין לקב"ה זהו המקום בו יש להקשיב ולעשות.

שבת שלום

דויד לקס אמת

 

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב