דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מותג פרטי - יתרונות וחסרונות 

מאת    [ 29/10/2012 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 8096 פעמים ]

מותג פרטי

מותג פרטי הוא מוצר שמיוצר על ידי חברות, אבל נמכר תחת מותג בבעלות חברה אחרת, בדרך כלל רשת שיווק. במקרים מסוימים המותג יהיה אותו מותג כמו של החברה המשווקת, אך לפעמים רשת השיווק תיצור מותג נפרד עבור המותג הפרטי שלה. ישנם מספר הבדלים בין מותגים פרטיים לבין מותגים רגילים, היוצרים יתרונות וחסרונות למותג הפרטי.

מחיר

מותגים פרטיים נוצרו במקור על ידי רשתות השיווק בכדי להפחית את התלות שלהן ביצרנים בעלי מותגים חזקים.  אבל בכדי להתחרות עם המותגים המוכרים של היצרנים, המותגים הפרטיים נמכרו במחירים נמוכים יותר. עקב המחיר הנמוך, שהוא האיתות המשפיע ביותר על תפיסת האיכות, מוצרים אשר נמכרו תחת מותג פרטי נתפסו כפחות איכותיים. גם במקרים בהם המוצר יוצר על ידי אותו יצרן שייצר את המוצר הממותג, המוצרים שנמכרו תחת המותג הפרטי נתפסו כפחות איכותיים. למרות שעם הזמן, חלק מהמותגים הפרטיים הצליחו לבסס את עצמם בצורה כזו שהם נתפסים כאיכותיים כמו המותגים הרגילים, מרבית המותגים הפרטיים עדיין נתפסים כפחות איכותיים, כתוצאה מהמחיר הנמוך ומהדימוי הכללי של מותגים הפרטיים.

זה יוצר עבור המותגים הפרטיים יתרון וחסרון. במצבים בהם ישנה רגישות גבוהה למחיר, וכיום עם המחאה החברתי והמאבק נגד המותגים החזקים, למותג הפרטי יש יתרון גדול כי הוא נתפס כתחליף איכותי יחסית, אך במחיר הוגן. ככל שהרגישות למחיר גבוהה יותר והביקוש גמיש יותר, למוגים הפרטיים יש יתרון. אך זהו גם חסרון, מכיוון שמותגים פרטיים תמיד יהיו נתונים למחיר "החסות" של המוצרים הממותגים ויצטרכו תמיד להיות במחיר נמוך יותר. חסרון נוסף במחיר הנמוך של מותג פרטי הוא הרווח האבסולוטי שהוא מעניק. יתכן שבמחינת רווחיות הוא זהה למותגים אחרים או אולי אף גבוה יותר עבור רשת השיווק, אבל בגלל המחיר הנמוך הוא בהחלט עשוי לתרום פחות רווח בסך הכול.

מגוון

מכיוון שמותג פרטי איננו מקושר ליצרן אלא למשווק, ניתן להכניס תחת המותג מגוון רחב של מוצרים מיצרנים שונים ולפעול במספר רב של קטגוריות. לכן ברוב המקרים, מותגים פרטיים יכללו מגוון רחב של קטגוריות מוצרים ולא יתמקדו בקטגוריה אחת. לכך כמובן יש יתרון גדול, מכיוון שהמשווק נהנה מ"מתיחת מותג" להרבה מוצרים שונים ויש לו אפשרות להוסיף קטגוריות מוצרים תחת אותו מותג בקלות יחסית. אך יש לכך גם חסרון. כאשר מותג מכיל מגוון רחב של מוצרים, אין מומחיות והתמקצעות בעיני הלקוחות והמוצר בדרך כלל נתפס פחות איכותי. וכאן שוב מגיע נושא המחיר. לקוחות לא יהיו מוכנים לשלם עבור מותג פרטי מחיר זהה למוצר ממותג, כי הוא תמיד ייתפס פחות איכותי. ככל שמרבות רשתות השיווק להוסיף קווי מוצרים תחת המותג הפרטי, הן נהנות מהיקף מכירות גדול יותר, אך הן פוגעות בדימוי האיכות של המותג הפרטי.

ישנן רשתות שיווק אשר הצליחו למרות המגוון הרחב ליצור דימוי מאוד חיובי מבחינת איכות למותג הפרטי שלהן, אך זה הצריך משאבים רבים וזמן. הלקוחות צריכים להיווכח שאכן כל המוצרים הנכנסים תחת המותג הפרטי ויוצרו על ידי מגוון רחב של יצרנים, עומדים בדרישות איכות גבוהות. כל עוד המותג הפרטי מציע מגוון רחב של מוצרים, הוא מהווה תחרות להרבה ספקים עבור רשת השיווק וזה יכול להוביל למאבקים עם הספקים.

תקשורת שיווקית

כפי שהוזכר קודם, מותג פרטי הוא בדרך כלל בבעלות רשת שיווק, והוא כמעט תמיד נמכר במחיר נמוך יותר ממוצרים ממותגים. לכן, רשתות השיווק יכולות לנצל את נקודת המכירה, אשר נמצאות בשליטתן, כדי לקדם את המותג הפרטי ולבצע תקשורת שיווקית ממוקדת.  זה נדיר מאוד שנתקלים במצב שבו רשת שיווק מפרסמת את המותג הפרטי שלה בערוצי תקשורת המוניים ולא רק בנקודת המכירה. היכולת להתמקד בשיווק בנקודת המכירה מהווה יתרון בעלויות למותג הפרטי. המשאבים שיש להשקיע בשיווק הרבה יותר נמוכים באופן כללי ובמיוחד בגלל שנקודת המכירה היא בבעלות רשת השיווק.

רשתות השיווק צריכות כמובן ללכת על חבל דק במידת ההשקעה בשיווק המותג הפרטי. יש לזכור שהמוצרים הממותגים בדרך כלל עדיין מהווים את מרבית המכירות של רשתות השיווק, ואם הן ישקיעו מאמצי שיווק רבים מדי במותג הפרטי, אשר מתחרה במוצרים הממותגים, הן עלולות "להרגיז" את בעלי המותגים החזקים ואלה עלולים להגיב בהורדת מוצרים מהמדף.

מותגים פרטיים הפכו בשנים האחרונות להיות חלק מרכזי מכל אסטרטגיה שיווקית של רשת קמעונאית, בן אם זו רשת מזון, אופנה וכלי בית, מוצרי חשמל או ציוד משרדי מאמצת את המותג הפרטי, מכיוון שהוא טומן בחובו יתרונות רבים. אך יש לזכור כי קיימים גם חסרונות למותג הפרטי ואם אין תכנון וחשיבה נכונים הוא עשוי לגרום נזק.

 

גיא פרי 


מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041


href="mailto:guy@mitzuv.comguy@mitzuv.com">">guy@mitzuv.com www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב