דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לחסוך בהוצאות בעקבות הפחתת המע מ הצפויה 

מאת    [ 10/11/2005 ]

מילים במאמר: 524   [ נצפה 6717 פעמים ]

בעקבות אישור הרפורמה במס בכנסת בקריאה שניה ושלישית צפויה הורדת שיעור המע"מ ב-1/2 אחוז ב-ראשון לספטמבר. על אף שהמדובר בהפחתת מס בשיעור נמוך יחסית נראה להלן, כי הכנה ראויה למהלך זה, עשויה לחסוך סכומים ניכרים למשפחות העומדות בפני הוצאות גדולות דוגמת: רכישת ריהוט, רכב, קרקע או דירה, וכן בפני תשלום בגין שירות יקר כגון ייצוג בבית משפט או ניתוח.
חוק מע"מ קובע מועד חיוב במס שונה לעסקאות שונות. דחיית מועד החיוב במע"מ של העסקה אותה מבצע הקונה למועד המאוחר להורדת שיעור המס (לפעמים המדובר בדחיה של יום אחד בלבד), עשויה לחסוך לקונה סכומי כסף ניכרים. כאן המקום להדגיש ולשרש טעות נפוצה: מועד החיוב במס אינו מועד הוצאת החשבונית (בין חשבונית עסקה ובין חשבונית מס). חוק מע"מ קובע מועדי חיוב שונים לעסקאות שונות אשר את חלקון נסקור להלן.
חוק מע"מ קובע, כי במכירת טובין יהא מועד החיוב במס, מועד מסירת הטובין לקונה, ולא לדוגמא, מועד התשלום. קונה המבקש לרכוש מכונית, ריהוט יקר למשרדו או לביתו, ואפילו אם נתנו על ידו תשלומים על החשבון, יעשה בחכמה אם יוכל לדחות את מועד אספקת הטובין בפועל ללאחר הראשון לספטמבר. כך מי שביקש לרכוש רכב ב-100,000 ?, ניתן יהיה על ידי דחיית מועד האספקה בפועל, לחסוך 500 ?. הוא הדין מי שביקש לרכוש ריהוט, או תכשיט יקר, ואפילו אם כבר שילם את מלוא סכום התמורה.
בעסקאות מקרקעין, קובע המחוקק מועד חיוב במס שונה. בעסקה לרכישת מקרקעין (קרע, דירה וכו') קובע חוק מע"מ שלושה מועדי חיוב במס חלופיים ואלו הם: 1. מועד תשלום התמורה; 2. מועד רישום המקרקעין על שם הקונה; 3. מועד מסירת ההחזקה בקרקע. והכל לפי המוקדם שביניהם. מקרקעין שימכרו ויועברו לרשות הקונה, ירשמו על שם הקונה ו/או תשולם תמורתם והכל לפני הראשון לספטמבר השנה, יחוייבו במס בשיעור של 17%. מנגד אם ימנע הקונה מביצוע אחת משלושת הפעולות הבאות עובר לראשון לספטמבר השנה, וזאת מבלי להימנע מלחתום על הסכם לרכישת הדירה הוא צפוי לשאת במס בשיעור 16.5% בלבד.
כך לדוגמא קונה המבקש לרכוש דירה ב-200,000$ וינהג כפי שמוצא לעיל, יחסוך 1000$ באמצעות דחיית מועד קבלת ההחזקה בדירה, רישומה על שמו או תהשלום בעדה. דין דומה יחול גם במקרה בו מבקש "הקונה" רק לבצע עבודות בניה משמע שיפוץ ואפילו פעולות הריסה , לרבות עבודות חפירה, ביוב וניקוז.
בתחום השירותים קובע חוק מע"מ הבחנה בין עסקאות בהן קם החיוב במס עם תום מתן השירות לבין עסקאות בהן קם החיוב במס על בסיס מזומן. עסקאות על בסיס מזומן שאת תמורתם ניתן יהיה לדחות ללאחר הראשון לספטמר ישאו אף הן בשיעור המס המופחת. כך לדוגמא קובעות תקנות מע"מ כי שירותים שניתנו על ידי מי שמוגדר בתקנות כבעל מקצוע חופשי, כגון: רו"ח, עו"ד, רופא יחויבו במס על בסיס מזומן. ניקח לדוגמא תשלום לעו"ד בגין ייצוג משפטי, או תשלום לרופא בגין ניתוח. פעמים רבות המדובר בסכומי כסף ניכרים ביותר (שעשויים להגיע אף לכדי עלות של דירה), דחיה של מועד התשלום לפעמים רק מן ה-31 לאוגוסט אל הראשון בספטמבר עשויה ליצור חיסכון ניכר בכסף.
לסיכום: בכל עסקה בה מעורב "כסף גדול" ביחס לצרכן הפרטי שווה לבדוק, להתייעץ ולבחון מהו מועד החיוב במע"מ של העסקה ולבחון האם ניתן לדחות את הגעת מועד החיוב ללאחר הראשון לספטמבר. נציין, כי בדרך כלל העוסק - המוכר יהא אדיש מבחינת תוצאות המס לדחייה זו, כך שהקונה לא צפוי לעמוד בפני קשיים מרובים לשכנע את המוכר - העוסק לאפשר את הדחיה.
עורך דין אריה ליבוביץ - אודות כותב המאמר:
עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב