דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה אינדיבידואלית 

מאת    [ 21/10/2012 ]

מילים במאמר: 522   [ נצפה 2574 פעמים ]

תזונה אינדיבידואלית


אחרי 14 שנות עיסוק בתחום התזונה, עדיין לא גיליתי את התזונה הטובה ביותר כולם.


העובדה שישנם טיעונים משכנעים בעד סוגי תזונה שונים ורבים, מדיאטה רבת שומנים ודלת פחמימות כמו דיאטת אטקינס, ועד דיאטה של "ראו פודס", צמחונות או טבעונות, הייתה תמיד בגדר חידה בעיניי. אני מבלה חלק ניכר מחיי בלימוד, קורא בספרייה הרפואית באינטרנט ובמקורות נוספים, ומסתבר שמחקרים על תזונה חושפים בערך כל דבר שרוצים למצוא.


רוב התרבויות הפרימיטיביות ביססו את תזונתן על מוצרים מן החי שהעניקו להן בריאות וחוסן פיזי. אם תוחלת חייהן הייתה קצרה משלנו, הרי שהסיבות לכך היו קשורות למוות כתוצאה מפגיעה על ידי אריות, חצים ונפילות דרך הקרח למים קפואים, ולא לחולשה ומחלות. בנוסף, לאנשים שחיו באותן תקופות, לא היו משאיות ומקררים, ולכן לפעמים הם פשוט מתו מרעב. אסקימואים במקומות מסוימים צרכו שמונים אחוזים מכמות הקלוריות היומית שלהם משומן, ולא סבלו כלל מהמחלות של העידן המודרני.


מצד שני, אי אפשר להתווכח עם העובדה שתזונה צמחונית מסייעת לאנשים מסוימים להיות בריאים ביותר. ישנו אידיאל מסוים בתזונה הצמחונית - כמו החזרה לגן עדן, כמו אי הקיפוח של חייהם של יצורים אחרים בעלי מודעות ורגשות.


כיועץ, אני מעדיף לעודד בחירה של מזונות לא לפי פילוסופיה, עם כל הכבוד המגיע לכך, אלא לפי פיזיולוגיה אישית שלוקחת בחשבון את סגנון החיים, את המוכנות לשינוי, ואפילו את המצב הכלכלי. אין תזונה ספציפית שמתאימה לכולם, וניסיתי לפענח מה להציע ומתי. להלן מספר גורמים:

  • אם אדם מכור לפחמימות, האימוץ של דיאטה דלת פחמימות בדרך כלל יוריד את התשוקה לפחמימות כמעט מידית. מחקרים הוכיחו פעם אחר פעם שדיאטה מסוג זה הנה יעילה בהורדה במשקל ובאיזון הכולסטרול והסוכר, בו בזמן שהיא מאפשרת צריכה נורמלית של קלוריות.
  • החיסרון בדיאטת כזו הוא שהמוצרים מן החי הקיימים כיום שונים מאלו שהיו קיימים בעבר. אף אחד לא יכול להעריך את הנזקים שנגרמים כתוצאה מאכילת בשר של פרות במכלוא, לעומת אכילת בשר מבהמות מרעה, וכך גם עם מוצרים אחרים מן החי. אנו פשוט לא יודעים מהו היחס האמתי הקיים בטווח הרחוק בין הנזק לתועלת כתוצאה מאכילת מוצרים מן החי בעידן זה.
  • במעבר לקיצוניות האחרת, דיאטה של אוכל חי או דיאטה צמחונית, ששוטפות את תאינו במזון צמחי עשיר ברכיבים תזונתיים ואנזימים, יכולות לרפא ולספק סגנון חיים בריא.
  • החיסרון של צמחונות הוא שבמרוצת הזמן, קיים סיכוי שייווצרו אצל האדם חסרים תזונתיים. הייתי בעצמי עד למקרים של בעיות בעיכול וחולשה כללית. מזון חי יכול להיות קשה לעיכול לאנשים בעלי מערכת עיכול חלשה. נוסף על כך, חשוב לאין שיעור לשמור על רמה תקינה של ויטמין B12. חיסרון נוסף של דיאטה קפדנית של מזון חי הוא שמזון זה דורש זמן הכנה ארוך מדי עבור רוב האנשים.

מסקנתי היא: שברוב המקרים, אחוזי השומן, החלבונים והפחמימות בדיאטה אינם הדבר החשוב, אלא מה שחשוב הוא איכות המזון. לפעמים אני חושב ש-80 אחוזים מתפקידי כתזונאי, זה פשוט לגרום לאנשים לצרוך פחות סוכר, קמח לבן ושמנים מעובדים. כמעט כל שאר תפקידי כרוך בטיפול במה שקרה לאנשים בעקבות כך שהם צרכו בעבר כמויות גדולות של חומרים אלה. חלק ניכר מטיפול זה כולל שימוש בתוספי מזון כדי למלא את החסרים התזונתיים שנוצרים בעידן של המזון המודרני.


לסיכום, אין להעדיף את הפילוסופיה על הפיזיולוגיה. מה שטוב לאדם אחד, יכול להיות רע לאחר, ומה שטוב כרגע לאדם, ייתכן שכבר לא יהיה טוב עבורו בעוד שנה.

דולב גילמור, תרפיה בתזונה R.Nu, מטפל בתזונה ושיאצו. מחבר ספר, ''רפואה כמוסה: הכוח האמיתי של ויטמין C'' אתר: http://www.naturalmedicine.co.il/  ה רשמו באתר לקבלת טיפים שבועיים. דוא"ל dolev@naturalmedicine.co.il לייעוץ, צור קשר: 0523-794092




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב